نهضت علمی عظیمی در دوران امام رضا (علیه السلام) شکل گرفت

همایون به پایه گذاری نهضت علمی در دوران امام موسی کاظم و امام صادق (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: این نهضت در دوران امام رضا (علیه السلام) به اوج خود رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «محمد هادی همایون» عصر امروز (چهارشنبه 11 تیر) در همایش مبانی علمی و شاخصه های عقلانیت در سیره رضوی اظهار کرد: سیر اجتماعی در حرکت اهل البیت (علیه السلام) بعد از عاشورا بسیار مشهود است و این مهم به واسطه زمینه سازی تمدن اسلام در آخر الزمان است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ( علیه السلام) ادامه داد: این جریان از دوره امام سجاد (علیه السلام) و بعد از واقعه عاشورا و اربعین قابل تحلیل است، زیرساخت معنوی و اخلاقی پس از این واقعه ارتقاء یافت و حوزه های علمی و تربیت نیروی انسانی به عنوان دو پایه اصلی تمدنی از سوی ائمه اطهار (علیه السلام) پیگیری شد.

 

همایون متذکر شد: خلافت یزید و دوره بعد از عاشورا یک دوره تهاجم فرهنگی کامل بود و شواهد تاریخی زیادی در این زمینه وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در زمان امام باقر(علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) با یک گسترش علمی بسیار بزرگ و عظیم رو به رو می شویم و از نظر تمدنی و حکومتی شاهد تغییر حکومت از بنی امیه به بنی عباس هستیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) یادآور شد: از زمان امام رضا (علیه السلام) نهضت علمی عظیمی اتفاق افتاد و باید جریان علمی اسلام در ریل اصلی خود قرار می گرفت تا به اوج برسد و برای این امر نیاز به حاملان علم بود.

 

همایون متذکر شد: همانطور که پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) پیش از این سرزمین حاصلخیزی را برای اکتشاف علم آدرس داده بود امام رضا (علیه السلام) به هجرت به ایران و مرو تن داد و شهادتش را به ورود به این سرزمین پذیرفت تا شاگردان علمی تربیت کند.

 

وی افزود: پس از هجرت امام رضا (علیه السلام) به ایران کاروان و سپاه خاموش از فرزندان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) ایجاد شد که منجر به ساماندهی امامزادگان در ایران شد و علم از این طریق در ایران تزریق شد.

 

گفتنی است، این سخنرانی به صورت ویدئو کنفراس به دلیل محدودیت های کرونا انجام شد.

 

کد خبر 944947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha