امام رضا (ع) آراسته به علم کلام از منظر همه ادیان و مکاتب بود

حجت الاسلام داداش زاده گفت: از ویژگیهای امام رضا (ع) دانش گسترده، احاطه بر علوم مختلف و علم کلام از منظر همه ادیان و مکاتب بود.

«حجت‌الاسلام محمد داداش زاده»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، اظهار کرد: امام رضا (ع) یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هجری در مدینه متولد شدند، عمر مبارک شان پنجاه و پنج سال بود و به مدت ۲۰ سال امامت و رهبری امت اسلامی را برعهده داشتند. نام آن حضرت علی علیه السلام، کنیه ایشان ابوالحسن، لقب معروفشان رضا و القاب دیگرشان رضی، صابر، ضامن آهو، حمید، فاضل و صدیق است، نام پدر بزرگوارشان امام موسی بن جعفر علیه السلام و نام مادر گرامیشان نیز نجمه خاتون علیها السلام است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی افزود: امام رضا (ع) در مدینه پس از شهادت پدر بزرگوارشان امامت بر مردم را عهده دار و به رسیدگى امور پرداختند، شاگردان پدر را به دور خودشان جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شدند و در این راستا گام هاى بزرگى برداشتند.

این مقام مسئول با اشاره به زندگانی پرخیر و برکت امام رضا (ع) اظهار داشت: تلاش و مجاهدتهای علمی آن حضرت در راستای توسعه مبانی اصیل اسلامی و مبارزه با تفکرات افراطی و غلط آن دوران باعث شد تا به آن حضرت لقب «عالم آل محمد (ص)» داده شود.

حجت‌الاسلام داداش زاده اضافه کرد: البته مردم بزرگوار ما از بدو ورود امام هشتم به ایران و بعد از شهادت ایشان نیز با ابراز ارادت خالصانه خود نسبت به حرم ملکوتی آن حضرت منت دار این نعمت بزرگ بوده اند. تشرف مشتاقانه ایرانیان برای زیارت حرم ملکوتی ثامن الحجج (ع)، شمس الشموش، امام رضا (ع) نشان دهنده این امر است.

وی در پایان به حدیث سلسلة الذهب اشاره و بیان داشت: امام رضا (ع) از هر شهری عبور می کردند مردم پیرامون ایشان جمع شده و ضمن عرض ارادت قلبی خود نسبت به خاندان اهل بیت (ع) می خواستند برایشان حدیث نقل کند و آن حضرت این حدیث را به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند، «کلمه لااله‌الاالله حصار من است پس هر کس آن را بگوید داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من شود ایمن از عذاب من خواهد بود». سپس امام فرمودند، «و اما این نیز دارای شروطی است و من خود، از جمله آن شروط هستم». در حقیقت امام رضا (ع) شرط رهایی از عذاب الهی را توحید و شرط توحید را قبول ولایت و امامت می‌دانند.

کد خبر 945171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha