لازمه نهادینه شدن روح کرامت در جامعه تربیت فرزندانی کریم است 

حجت الاسلام اکبر افشارمنش گفت: برای نهادینه شدن فرهنگ کرامت در جامعه باید از کودکی بخشش و کمک به فقرا را به فرزندان خود یاد دهیم تا این صفت کم کم در وجود آنها شکل بگیرد.

حجت الاسلام «اکبر افشارمنش» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: برای نهادینه شدن روح کرامت در جامعه باید از کودکی بخشش و کمک به فقرا را به فرزندان خود یاد دهیم تا این صفت کم کم در وجود آنها شکل بگیرد.

امام جمعه کهنوج اضافه کرد: برای تحقق این امر، در وهله نخست ما باید با مطالعه احوالات اهل بیت علیهم السلام و پیروی از سیره آنها و همچنین با مطالعه و دیدن احوالات انسان های کریم، روحیه کرامت را در خودمان تقویت کرده تا بتوانیم فرزندانی کریم تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: کریم یعنی بلند همت، کسی که دارای روح بلندی است و به لحاظ صفات و ارزش های انسانی، عالی می باشد.


حجت الاسلام افشارمنش بیان کرد: انسان های کریم دارای ویژگی هایی هستند، اولین ویژگی آنها خدمت به مردم است، در روایت است که امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید؛ انسان کریم هنگامی که کار خوبی انجام می دهد این را وظیفه خود می داند و بر مردم منت نمی گذارد.

امام جمعه کهنوج ابراز کرد: هنگامی که زندگی امام رضا علیه السلام را بررسی می کنیم به تعبیری  می بینیم که کرامت در زندگی آن حضرت موج می زند و با حفظ آبرو و کرامت نیازمندان به آنها کمک می کردند.

وی افزود: از ویژگی های انسان های کریم این است که گره از کار مردم می گشایند، با نیت صادق و برای جلب رضایت خداوند به مردم خدمت می‌کنند بنابراین ارزش کار آنها از هزار حج مقبول بیشتر است.

حجت الاسلام افشارمنش عنوان کرد: دومین ویژگی انسان های کریم حل مشکلات مردم قبل از درخواست آنها است و در این خصوص امام مجتبی علیه السلام می فرماید؛ کرامت این است که تا می توانیم مشکل مردم را قبل از درخواست آنها رفع کنیم.
 
امام جمعه کهنوج تاکید کرد: سومین ویژگی انسان های کریم شاکر بودن نسبت به نعمت های خداوند در هر حالی است بنابرایان گاهی با گفتن حمد و ثنای خداوند، شکر زبانی بجا می آورند و  گاهی رضایت آنها نسبت به نعماتی که خداوند به آنها عطا کرده رضایت قلبی است.

وی ادامه داد:  اگر کسی که اندیشه کند و بداند هر نعمتی که دارد از سوی خدا است این نعمت را در اموری که خداوند دستور داده است به کار می گیرد.

حجت الاسلام افشارمنش اظهار کرد: چهارمین ویژگی انسان های کریم، نادیده گرفتن خطای دیگران است و امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید؛ یکی از نشانه های انسان با کرامت این است که از خطای دیگران در می گذرند.

امام جمعه کهنوج ابراز کرد: پنجمین ویژگی آنها، حسن خلق است، انسان با کرامت خوش اخلاق بوده و خشم خود را کنترل کرده و از خطای دیگران چشم پوشی می کنند.

وی در خاتمه بیان کرد: امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد که به سیره حضرت معصومه (س) و امام رضا علیه السلام توجه  داشته از سیره این بزرگواران پیروی کنیم و ان شاءالله به زودی ویروس منحوس کرونا از بین برود و توفیق تشرف به زیارت امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه (س) نصیب همگی ما شود.

کد خبر 945290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha