کوشش برای بیان کرامات اهل بیت (ع) یکی از راه هایی اثرگذاری در دهه کرامت است

حجت الاسلام فقیه گفت: دهه کرامت در صورتی اثر گذاری دارد که در فرهنگ سازی سیره ائمه اطهار (ع) و بیان کرامات آن بزرگواران کار و کوشش شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد.

در این دهه گرامی، ششم ذی القعده، به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر می کند و سازمان ها و اداره های مختلف، برنامه های متعددی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

حجت الاسلام «سید محمد فقیه»، استاد حوزه علمیه با گرامیداشت و تبریک این دهه به مردم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس به سئوالاتی در خصوص دهه کرامت به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

بسیار می تواند تاثیرگذار باشد چرا که همین عنوان «دهه کرامت» باعث توجه و تفکر بیشتری نسبت به این سه بزرگوار که دارای الگوهای کرامت انسانی هستند، می شود و به دنبال آن باعث انس و الفت به ایشان می شود، ولی در صورتی اثر گذاری دارد که در فرهنگ سازی سیره ائمه اطهار (ع) و بیان کرامات آن بزرگواران کار و کوشش شود و نسبت به این دهه آگاهی سازی انجام شود.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) با بیان شدن از ناحیه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۷ از همان ابتدا همراه با تاثیر گذاری و تغییر نگرش و دید نسبت به شهر شیراز آغاز شد ولی اگر بخواهیم اثر گذاری بیشتر شود باید کار فرهنگی و تبلیغی با دایره وسیع تری انجام داد تا تاثیر آن بیشتر شود.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگ وران و مسئولان چه نقشی در این توقع دارند؟

مسئولین با ساماندهی گروه ها و تأمین منابع و برداشتن موانع می توانند اثر گذار باشند اما اگر کاری شود که از متن جامعه حرکت آغاز شود خیلی زیباتر می شود همانند جشن نیمه شعبان، برگزاری مسابقات، چاپ کتب در رابطه با کرامات، بیان کرامات و برگزاری اردوهای زیارتی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع).

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

اگر قبل و بعد از این دهه را مقایسه کنیم می بینیم که اثر گذار بوده است ولی آن گونه که شایسته مقام والای حضرت شاهچراغ (ع) باشد، نه؛ چرا که اگر بخواهیم فقط به یک دهه بسنده کنیم فراموش می شود، این حرکت اگر بخواهد در دهه کرامت اثر گذاری بیشتری داشته باشد باید در طول سال سرمایه گذاری و کار شود که در دهه کرامت میوه آن برداشت شود، نه یک حرکت مقطعی بلکه یک حرکت مستمر در معرفی حضرت شاهچراغ (ع) باید انجام شود، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جایی می فرمودند: «برای تقویت ایمان به هر چیزی، مطالعه پیرامون آن چیز راهکار مؤثری است، مطالعه بیشتر در چیزی که به آن ایمان داریم داشته باشیم.»، از این رو برپایی مسابقات کتابخوانی در طول سال و معرفی از طریق بروشور و اهدای کتابچه های کوچک درباره ایشان می تواند موثر باشد.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

می تواند در بحث گردشگری هم موثر باشد.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

انجام چند مراسم جشن مقطعی مانند داروی تقویتی است، باید این حرکت مستمر و با برنامه های بلند مدت همراه بوده، نه گذرا باشد.

 

کد خبر 945410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha