تأسیس حوزه‌های علمیه منطقه‌ای درمناطق مختلف دنیا

معاون اداری مالی جامعه المصطفی با اشاره به موضوع تاسیس حوزه­های منطقه­ای در دنیا،مرکزحوزوی غنا در منطقه آفریقا،مرکز حوزوی سوریه برای کشورهای عربی و مرکز حوزوی لندن در منطقه اروپارا از جمله این مراکز عنوان کرد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان حجت الاسلام میرفاطمی،معاون اداری مالی جامعه المصطفی العالمیه، بزرگترین مرکز حوزوی در دنیا در رابطه با برنامه ها و اهداف این مرکز گفت: جامعه المصطفی با دستور مقام معظم رهبری فعالیت خود را از سه سال پیش آغاز کرد و هم‎اکنون نزدیک به 25 هزار طلبه دارد که نیمی از آن­ها در 120 رشته، از مقطع کاردانی تا دکتری، در سی مؤسسه آموزش عالی المصطفی در داخل جمهوری اسلامی ایران، مشغول به تحصیل هستند. محتوای کیله این رشته­ها، علوم حوزوی است اما با توجه به برد جهانی آن ، نظام آموزشی المصطفی، نظام دانشگاهی انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: مقطع سطح پنج حوزه که با نام "قریب الاجتهاد" نیز شناخته می­شود، در بخش حوزوی­ المصطفی راه‎اندازی شده است و هم­اکنون دوازده نفر از چهار ملیت مختلف جهان در آن مشغول به تحصیل هستند که در پذیرش آنها شرایط و ویژگی­هایی که یک مجتهد باید داشته باشد، لحاظ شده است.

معاون اداری مالی جامعه المصطفی ادامه داد: در گذشته المصطفی با دو نام مرکز جهانی و سازمان مدارس خارج از کشور شناخته می­شد که گاه  ابهاماتی را بریا مخاطب به وجود می آورد اما با تدبیر مقام معظم رهبری و نام­گذاری این مجموعه به جامعه المصطفی از جانب معظم له، این مشکل مرتفع شد.

35 هزار نفر خانوده طلاب غیر ایرانی 

وی شمار خانواده طلاب غیرایرانی که در ایران مشغول به تحصیل هستند را 35 هزار نفر اعلام کرد که از این میان هفت هزار نفر دانش­آموز هستند که بخشی از آنان در سه مدرسه­ای که تحت نظر المصطفی اداره می­شود مشغول به تحصیل و بقیه در سیستم آموزش و پرورش کشور تحصیل می کنند.  نزدیک به یکهزار نفر از فرزندان این طلاب نیز در دانشگاه­ها به صورت بورسیه، نیمه بورسیه یا عادی ادامه تحصیل می­دهند. نیمی دیگر از طلاب المصطفی در مراکز خارج از کشور با 54 واحد درسی که امسال به شصت واحد خواهد رسید تحصیل می­ کنند.

 یک مرکز حوزوی با 24 هزار دانش آموخته

حجت الاسلام میر فاطمی ادامه داد:این مجموعه تا امروز بیش از 24 هزار نفر دانش‌آموخته داشته است که هم­اکنون در سمت­های مختلفی از جمله رئیس جمهور، رئیس دانشگاه، معاون وزیر، رئیس حوزه، دبیرستان و مدارس غیرانتفاعی، مترجم و ... مشغول فعالیت هستند.

معاون اداری مالی جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:جامعه المصطفی تاکنون طلابی از 120 ملیت مختلف داشته­ است و طبق برنامه بلندمدت این مرکز، که می بایست هر هزار مسلمان یک طلبه داشته باشند، لازم است دو میلیون طلبه دیگر تربیت شود که بر اساس برنامه ریزی ها، این طلاب باید مراحل مقدمات را در کشور خود طی نموده و تنها برای مراحل تکمیلی وارد ایران شوند.

تاسیس حوزه های علمیه منطقه ای در دنیا

حجت الاسلام میرفاطمی با اشاره به موضوع تاسیس حوزه­های منطقه­ای در مناطق مختلف جهان، برای نمونه از مرکز حوزوی غنا در منطقه آفریقا،مرکز حوزوی سوریه برای کشورهای عربی و مرکز حوزوی لندن در منطقه اروپا، نام برد.

وی با اشاره به دوره های آموزشی مختلف این مرکز گفت: برگزاری دوره های آموزشی­ کوتاه مدت از یک ماه تا یکسال برای دانشجویان، استادان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­ها، که درخواست تحصیل در رشته­هایی مانند فلسفه، عرفان، احکام، تجوید دارند، از جمله برنامه های آموزشی این مرکز است که پنجاه تا شصت درصد این دوره­ها، آموزش معارف اسلامی و مابقی، آموزش های مورد نیاز این افراد است.

حجت الاسلام میرفاطمی در بخش زیرساخت­ها به در دست ساخت بودن چهل پروژه در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری کشورها مانند مالی و نیجر در این زمینه استقبال و همکاری زیادی داشتند و بهترین امکانات و مکان­های شهری را برای ساخت مراکز جامعه المصطفی اختصاص داده­اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی المصطفی، وی همچنین از برپایی دوره­های کوتاه مدت مطالعاتی آموزش زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ... برای استادان و دانش­آموختگان خبر داد که منجر به صرفه­جویی در بخش ترجمه و ارائه آثار المصطفی می شود.

شایان ذکر است حجت الاسلام میر فاطمی معاون اداری مالی جامعه المصطفی و جمعی از مدیرا ن این مجموعه پیش از ظهر امروز با آیت الله مصباح دیدار کردند.   

پایان پیام/ 

کد خبر 94552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha