مسجد«الهمشری» امان نخستین مسجد دوستدار محیط زیست اردن

مسجد«الهمشری» از بناهای مدرن اسلامی در شهر امان اردن است که معماری این مسجد سازگار با محیط زیست است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد «حاج ناجی الهمشری» یکی از بناهای مدرن اسلامی در منطقه خلدا در امان اردن است. این مسجد در یکم ماه مبارک رمضان سال 1432 هجری مطابق با یکم آگوست سال 2011 میلادی افتتاح شد.

مهندس«حسن ناجی الهمشری» از نیکوکاران اردنی این مسجد را بنا کرد تا در ترویج و تقویت مفهوم کارخیرخواهانه نقش موثر داشته باشد. این مسجد سازگار با محیط زیست است، به طوری که این مسجد از نور طبیعی و عایق مدرن که مصرف انرژی را نزدیک به 40 درصد کاهش می دهد، استفاده می کند.

شرکت « Atelier White » که مقر آن در دبی امارات است، طراحی این مسجد را با نظارت مهندس «سمیر مغربی» نماینده این شرکت و مهندس حسن الهمشری مالک و مدیر این پروژه انجام داد. شرکت «بلد للاستشارات الهندسية» در امان نظارت اجرای این پروژه را برعهده داشت.

 

ساخت این مسجد به دلیل طراحی زیبا و دقیق بیش از سه سال به طول انجامید. سبک  معماری این مسجد در همه مساجد خاورمیانه وجود دارد. از ایده ها و طرح های معماری مدرن در این مسجد استفاده شده است.

این مسجد تبلوری از الگوی ساخت و ساز اسلامی مدرن است. مساحت کل مسجد الهمشری به سه هزار و 600 مترمربع می رسد و مساحت ساختمان مسجد دو هزار و 400 متر مربع است.

 

گنجایش نمازخانه آقایان در داخل مسجد به سه هزار و 200 نمازگزار و در صحن مسجد به 400 نمازگزار می رسد. گنجایش نمازخانه بانوان در داخل مسجد نیز 400 نمازگزار است. هزینه ساخت این مسجد نزدیک به چهار میلیون و 500 هزارپوند بوده است.

 

دیوارهای داخلی و خارجی مسجد مزین به نقش و نگارهای اسلامی است. در ساخت این مسجد از سنگ، مرمر و منبت کاری های چوبی استفاده شده است.

 

این مسجد شامل سه طبقه است. در طبقه همکف نمازخانه آقایان، ورودی جداگانه برای نمازخانه بانوان، کلاس حفظ قرآن، کتابخانه و وضوخانه وجود دارد. طبقه اول شامل نمازخانه اصلی مسجد، ورودی حیاط خارجی و راهرو ویژه معلولان است.

 

در سالن های این مسجد تلویزیون های بزرگی برای پخش و مشاهده نماز و خطبه نمازجمعه قرار داده شده است. در سالن اصلی برای آقایان نیز یک منبر زیبا که باعث تمایز این منبر نسبت به سایر منبرهای مساجد امان شده است، قرار دارد. این منبر از شیشه محکم و زیبا ساخته شده است.

معماری این مسجد بسیار پیچیده و فوق العاده است. گلدسته آن به شکل مستطیل طراحی شده است. نمای خارجی آن مزین به سنگ های سفید است.

 

فرش های زیبا و فاخری داخل این مسجد قرار دارد. همچنین یک لوستر بزرگ ساخت چین از سقف این مسجد آویزان است که جذابیت آن را بیشتر کرده است.

این مسجد دوستدار محیط زیست از انرژی خورشیدی بهره می گیرد و شیشه های شفاف سراسر این مسجد را احاطه کرده است تا نور خورشید و گرمای آن وارد مسجد شود و از انرژی آن برای برق مصرفی مسجد استفاده شود.

کد خبر 946657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha