ارز مورد نیاز "قاچاق‌ ملوانی" از کف‌ بازار جمع می‌شود

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه بارها نسبت به قاچاق ملوانی و ته‌لنجی هشدار داده‌ایم، تاکید کرد: این افراد ارز مورد نیاز را از کف بازار جمع‌آوری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «عبدالمجید اجتهادی» در ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به عمق فاجعه قاچاق کالا توجه دارند، اظهار کرد: اخیرا رئیس کل بانک مرکزی نسبت به وضعیت قاچاق و ته‌لنجی ابراز نگرانی کرد و این در حالی است که امسال این موضوع را مکررا نسبت به لوازم خانگی در همین شبکه رادیویی مطرح کردم.

وی افزود: یکی از مشکلات افزایش قیمت ارز قاچاق در حوزه ملوانی یا ته‌لنجی است و این افراد خود دست به تامین ارز می زنند.

اجتهادی با بیان اینکه این افراد ارز را از کف بازار جمع آوری می‌کنند، گفت: تعداد زیادی از کالاها ارز نمی‌گیرند و حتی برای واردات ثبت سفارش نمی‌شوند اما همین کالاها تحت عنوان ملوانی یا مرزنشینی وارد کشور می‌شود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی ادامه داد: این ارز به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده و کالا را به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌کند و از طرفی ارز از دست دولت خارج می‌گردد و به افزایش قیمت آن دامن می‌زند.

اجتهادی افزود: قاچاق در جایی بروز می‌کند که صرفه و صلاح اقتصادی برای قاچاقچی داشته باشد و حتی در قانون مبارزه با قاچاق بعنوان یک جرم اقتصادی تلقی می‌گردد.

این مقام مسئول در تعزیرات حکومتی شاخصی اقتصادی نظیر ارز را شاه کلیدی موثر در قاچاق دانست و گفت: گزارش سه ماهه به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارائه می‌شود و در آسیب شناسی موارد را به ستاد اعلام می‌کنیم.

اجتهادی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با قاچاق باید صرفه اقتصادی را کاهش دهیم و قانون، راهکار را نه در مبارزه فیزیکی، بلکه در حوزه پیشگیری دانسته است.

وی با بیان اینکه این قانون کیفری در حوزه نرم افزاری اولویت را به پیشگیری داده است، گفت: مسئول مبارزه نرم افزاری، ستاد مبارزه با قاچاق است.

اجتهادی خاطرنشان کرد: اگر کاری کنیم در چرخه ورود، خروج و نقل و انتقال تا حلقه مصرف شفافیت ایجاد گردد، قاچاق عرصه خود را از دست خواهد داد.

وی با اعلام اینکه افزایش ریسک قاچاق باید بالا رود که سامانه کد شناسه و رهگیری در این راستا کمک کننده است، افزود: این کار در برخی کالاها اجرایی شده و شاهکار این حوزه واردات قانونی موبایل است.

اجتهادی گفت: در این حوزه دیگر تعقیب و گریز نداریم و فرد قاچاقچی امکان استفاده یا خرید و فروش این گوشی‌ها را ندارد./

کد خبر 946874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha