اعتماد نکردن به دشمن از عبرت های دفاع مقدس است

کنعانی مقدم با بیان اینکه عمل به تکلیف مهمترین آموزه دفاع مقدس برای مدیران امروز است، گفت: از عبرت های دفاع مقدس این است که هیچ گاه نباید به دشمن اعتماد کرد و مردم عنصر اصلی پایداری و دفاع از نظام هستند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: دفاع مقدس همان جنگ نابرابر ایران با رژیم بعث عراق بود که در پایان جمهوری اسلامی ایران با خلق ارزشهای بسیاری از اخلاق و ارزشهای انسانی پیروز صحنه نبرد شد و تا دنیا باقی است این ارزشها رنگ و بوی خود را از دست نمی دهند و سایر کشورها نیز می توانند از این ارزشها الگو گرفته و زمینه استقلال و آزادی خود از یوغ استکبار فراهم کنند در همین رابطه گفتگویی با «حسین کنعانی مقدم»، دبیر کمیته سیاسی جبهه ایستادگی و دبیر کل حزب سبز و از فرماندهان ارشد و اسبق سپاه به شرح زیر ارایه می شود.

 

مهمترین ارزشی که دفاع مقدس برای ملت ایران به ارمغان آورد چی بود؟

استقلال یکی از مهمترین ارزش هایی که دفاع مقدس آفرید و برای نسل ما و نسل های آینده می تواند در تمامی بخش های زندگی مورد استفاده قرار بگیرد، ملتی که عملا  تحت سلطه کسانی بود که خود را نوکر غرب یا شرق می دانستند و این ملت هیچ گونه استقلال، آزادی و همیتی از خود نداشتند و همیشه عنوان می شد که کشور ایران تحت سلطه است و سرزمین های آنها به غارت می رود و ملت ایران نیز هیچ عکس العملی در قبال این غارت نشان نمی دهد.

 

 هشت سال دفاع مقدس چه فرهنگی را در ایران رقم زد؟

در هشت سال جنگ تحمیلی ملت ایران ثابت کرد که با تمام قوا برای دفاع از ارزش ها و انقلاب خود با جان و مال تمام قد با تمام امکانات وارد صحنه شد و مشکلات را پشت سر گذاشت و توانست در عین حالی که دشمن را از کشور بیرون می راند به قدرت و ارزشی دست یابد که اکنون به عنوان فرهنگ دفاع مقدس از آن سخن می گوییم.

دفاع مقدس به خودی خود یک فرهنگ ایجاد کرد که می تواند تمدن ساز باشد و قطعا در ایران اسلامی ما سهم بسزایی دارد. این فرهنگ سازی و خلق فرهنگ ارزشی قابل دسترسی برای تمام کشورها نیست و نمی توان آن را با پول یا امکانات خریداری و به دست آورد. این فرهنگ جوششی درونی است که ابتدا با بیداری آغاز می شود و سپس با همت و استمرار و شکل گیری ارزش ها در تمام سطوح زندگی نسلی را از خود به جای می گذارد که بر اساس ارزش هایی که کسب و هزینه های بسیار بالایی که در این راه صرف کرده ، خود را برای ساخت تمدنی ارزشی آماده می کند.

 

مهمترین کاربرد دفاع مقدس پس از گذشت قریب به 40 سال از پایان آن در جامعه امروز چیست؟

فرهنگی که با عنوان دفاع مقدس ایجاد شد با خود سبک مدیریتی را به وجود آورد که آن مدیریت ایثارگری، جهاد، مبارزه و ایستادگی است و این امر چیزی است که ما در طی 40 سال به آن نیاز داشتیم تا با توجه به تهاجمی که استکبار داشته و جنگ هایی که بر ما تحمیل و تهدید داشته اند، این فرهنگ کشور ایران را در مقابل هرگونه زیاده خواهی و تهدید دشمنان بیمه کرده است.

معتقدم اگر بتوانیم مدیریت و فرهنگ جهادی ایثار را در تمام سطوح اجرایی کشور، قوای مختلف مقننه و مجریه و قضاییه پیاده کنیم، این تنها راه نجات کشور است که می تواند در آینده ما را به قلل مرتفع و آرمان هایی که تصور می کرده ایم در نظام جمهوری اسلامی برساند، در غیر این صورت ما فقط شعار می دهیم و در میدان عمل اتفاقاتی می افتد که زیبنده مردم سرافراز ایران و نظام جمهوری اسلامی نیست.

 

آیا دفاع مقدس توانسته است کشور ما را به ملتی نمونه در دنیا و به خصوص در میان کشورهای اسلامی تبدیل کند؟

فرهنگ دفاع مقدس باعث شد بسیاری از کشورها مانند آمریکا و یا کشورهایی که پادشاهان آنها دست نشانده و یا تحت سلطه استعمار و یا نوکر شرق و غرب خود را می دیدند با بیداری اسلامی ای که در جهان رخ داد، بسیاری از این ملت ها از یوغ استعمار آزاد شدند و در مقابل استکبار ایستادند. تا به آن روز سابقه نداشته است ملتی در مقابل قدرت های بزرگ اینچنین بایستد و به این شکل پیروز میدان خارج شود و این خود درس بزرگی برای تمام ملت های آزاده جهان است. امروز در بسیاری از کشورها از یمن تا افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان و بسیاری از کشورهای تحت سلطه شاهدیم که این نوع نگاه به رفتار استکبار با نگاه به ایران شکل گرفته است که می توان در مقابل استعمارگران ایستاد و پیروز میدان بود.

 

دفاع در جامعه امروز چه تغییراتی داشته است؟ اشکال دفاع در جامعه امروز با توجه به تهدیدات چگونه است؟

ارزش هایی که در دوران دفاع مقدس خلق و ارزش هایی که در دوران انقلاب احیا شد، نیازمند آن است که از آن دفاع کنیم  و امروز در تمام سنگرها ما درگیر جنگ هیبریدی هستیم. این جنگ ترکیبی از تمام جنگ های موجود و استراتژی آمریکا علیه جمهوری اسلامی یک جنگ ترکیبی و هیبریدی است. در صحنه علمی، دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و تمام جبهه های دیگر ما درگیر یک جنگ تمام عیار هستیم. تمام اینها سنگرهایی است که ما باید خود را در مقابل دشمن حفظ کنیم و کشور را از آسیب هایی که ممکن است به آن برسد، حفظ کنیم. به نظر می رسد امروز صندلی مدرسه نیز سنگری است، همان گونه که در دوران مقدس جوانان و نوجوانان مدرسه و کتاب را رها کردند و به جنگ دشمن رفتند و مدرسه را کنار گذاشتند زیرا اولویت آن روز مبارزه با دشمن بود. اکنون نیز بسیاری باید کارهای دیگر را کنار بگذارد و به نهضت علمی بپیوندد و در جبهه علم آفرینی و مبارزه با مشکلات اقتصادی کشور را در مقابل دشمن حفظ کند.

 

بهترین درس هشت سال دفاع مقدس برای مدیران اجرایی ستادی و ارشد چیست؟

مسئولان ما باید بدانند که در کجا نشسته اند، آنها بر صندلی ای تکیه زده اند که هزاران شهید، مجروح، جانباز و هزاران خانواده شهید تلاش کرده اند تا این جایگاه برای خدمت فراهم شود و نباید به این جایگاه به عنوان یک پست، مقام و جایگاه کسب قدرت، درآمد و اعتبار نگاه کرد. کسی که وارث تمام این ارزش ها است، باید خدمت را سرلوحه خود قرار دهد. مدیری موفق است که خود را خدمتگزار مردم بداند. امام (ره) نیز چندین بار این موضوع را مطرح کردند که باید تمام امکانات را به کار بگیریم و با توکل به خداوند خود را مامور به تکلیف بدانیم و وارد عرصه جهاد و مبارزه شویم و به گونه ای عمل کنیم که از سوی شهدا بازخواست نشویم که به ما بگویند شما می توانستید کاری انجام دهید اما ندادید. بهترین سخن دفاع مقدس برای مدیران امروز عمل به تکلیف است.

 

عبرت های دفاع مقدس را بیان کنید؟

مقاله ای در این موضوع نوشته ام که با همین عنوان طرح شده است. دفاع مقدس عبرت هایی را به ما آموخت که باید آن را سرمشق سایر امور خود قرار دهیم، ابتدا اینکه به دشمن نباید اعتماد کنیم و همیشه باید مراقب و آماده باشیم، با تمام توان در این جبهه حاضر باشیم، مردم عنصر اصلی پایداری و دفاع از نظام هستند. وقتی جنگی در یکی از جبهه ها ایجاد می شود، این مردم هستند که باید ما را در این صحنه یاری کنند، در غیر این صورت اگر دولت ها متکی به قدرت های جناحی و سیاسی خود باشند که بخواهند با این قدرت مسایل را حل کنند، کاری از پیش نمی برند مگر اینکه جناح های سیاسی بتوانند مردم را در صحنه نگه دارند و این همان کاری است که امام(ره) توانست مردم را در صحنه حفظ کند و به همین جهت ما پیروز هشت سال دفاع مقدس بودیم، در غیر این صورت شکست ما حتمی است./

 

 

کد خبر 946893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha