برکات چند دهه فعالیت مسجد «امام حسن عسکری(ع)» برای اهالی طرشت

مسجد امام حسن عسکری(ع)در منطقه طرشت تهران، از دهه ۵۰ شمسی منشاء برکات بسیار برای اهالی غرب تهران بوده است، تاسیس دبیرستان دخترانه و درمانگاه خیریه و رسیدگی به محرومان ازجمله خدمات این خانه خدا به شمار می‌رود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: «طرشت» که محلی ها آن را «درشت» نیز می نامند محله ‌ای قدیمی در محدوده غرب تهران است که قدمت آن را به دوران سلطنت سلجوقیان منسوب کرده اند. در این منطقه از تهران که قدم بزنید هنوز باغ های قدیمی و بافت های سنتی دیده می شود. چنان که آرامگاه شیخ عبدالله طرشتی -از عالمان و مدرسان حوزه علمیه شعیان در قرن ششم- و حسینیه طرشت با قدمتی حدودا 500 ساله، از معروف ترین نمادهای سنت در این منطقه از پایتخت کشورمان است.

 

البته مسجد امام حسن عسکری(ع) که به گفته آیت الله «سید مهدی محمودی گلپایگانی» قدیمی ترین روحانی  طرشت، سابقه ۳۰۰ تا ۷۰۰ ساله دارد نمادی البته نوشده از ردپای سنت در این منطقه ار شهر تهران است.

 

 

 

مسجدی در قلب روستای طرشت

 

زمانی که طرشت، یک روستا بود مسجد امام حسن عسکر ی (ع) احتمالا توسط دو روحانی مشهور به آشیخ جعفر و آشیخ عبدالله ساخته شد تا مرکز دین داری در غرب تهران قدیم باشد. این مسجد پیش از بازسازی در دهه پنجاه، در یک طبقه بود و شبستان زنانه و مردانه آن با پرده ای از هم جدا شده بود.

 

آیت الله محمودی گلپایگانی در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: در دهه پنجاه شمسی به دلیل فرسوده بودن مسجد امام حسن عسکری(ع) و احتمال تخریب آن که احتمال آسیب رسیدن به نمازگزاران نیز می رفت، تصمیم گرفتیم این مسجد را از نو بسازیم که با حمایت هیئت امنا و دلگرمی مردم طرشت این کار را شروع کردیم.

 

 

 

یک رهگذر خیر که پول تکمیل مسجد را داد

 

امام جماعت مسجد امام حسن عسکر ی(ع) افزود: کار تجدید بنای این مسجد، هفت سال به طول انجامید و زمانی که سقف آن کار گذاشته شد، روی آن نماز جماعت اقامه می کردیم. بر اساس این اصل که «کار خوب است که خدا درست کند» و درست در زمانی که از تامین منابع مالی جدید برای تکمیل ساختمان این مسجد ناامید شده بودیم، رهگذری برای اقامه نماز به این مسجد آمد و پس از نماز از ما پرسید، چرا بقیه مسجد را درست نمی کنید، که پاسخ دادیم، پول نداریم. آن فرد در همان لحظه گفت، پول ساخت بخشی از مسجد را پرداخت می کنم. و همین طور با عنایت خداوند مسجد امام حسن عسکری(ع) از نو ساخته شد.

 

ساختمان جدید این مسجد که البته منظورمان در دهه پنجاه است، در سه طبقه است: زیرزمین، طبقه اول که شبستان مردانه است و طبقه دوم که شبستان زنانه در آن قرار دارد. بعدها خانه ای در همسایگی این مسجد ساخته شد که به گفته آیت الله محمودی گلپایگانی، می توان از آن به عنوان خانه عالم یا خادم استفاده کرد. در واقع چون حاج آقا از این خانه استفاده نمی کند، فعلا این ساختمان بدون استفاده مانده است.

 

همه خادم افتحاری مسجد هستند

 

از نکات جالب درباره مسجد امام حسن عسکری(ع) نداشتن خادم رسمی است زیرا تمام کارهای این مسجد را خود نمازگزاران و به صورت خودجوش و بی هیچ چشمداشتی انجام می دهند. همین گروه هر روز یک ساعت مانده به اذان های صبح، ظهر و مغرب، در این خانه خدا را باز می کنند و تا هر وقت برنامه ای در آن برگزار شود یا نمازگزاری در حال مناجات با خدا باشد، مسجد را تعطیل نمی کنند.

 

جلسات تفسیر قرآن نیز چهارشنبه ها توسط محمودی گلپایگانی بیان می شود و پس از آن سینی چای میان نمازگزاران چرخانده می شود، البته همه این فعالیت ها با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

 

توزیع ۱۳۵ بسته ارزاق میان نیازمندان

 

 

 

حالا که بحث کرونا مطرح شد خوب است بدانیم، اهالی مسجد امام حسن عسکری(ع) همسو با رزمایش مواسات و همدلی و در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری، 135 بسته ارزاق میان خانواده های نیازمند توزیع کردند و به گفته حاج آقا محمودی گلپایگانی، این کار با نیت قشنگ اهالی این مسجد و شهروندان منطقه طرشت همچنان ادامه خواهد داشت.

 

پایگاه های بسیج خواهران و برادران مسجد امام حسن عسکر ی(ع) که به گفته محمودی گلپایگانی، واحد خواهران فعال تر است با شیوع ویروس کرونا اقدام به ضد عفونی کردن منطقه طرشت و همچنین تهیه و توزیع بسته های ارزاق میان نیازمندان کرده اند.

 

کرونا برنامه های این مسجد را نیز تعطیل کرده است

 

ویروس منحوس کرونا دست و بال اهالی مسجد امام حسن عسکر ی(ع) را نیز بسته است به طوری که برنامه ریزی پایگاه های مقاومت بسیج این مسجد برای اجرای طرح و برگزاری برنامه های متنوع برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانش جویان، فعلا بی فایده بوده است و دست به دعا هستند تا با ریشه کن شدن این ویروس، بتوانند هم برنامه های تابستانه و هم سایر برنامه های مناسبتی را همچون گذشته و با حضور گسترده مردم برگزار کنند. اکنون صرفا نماز جماعت در سه نوبت، مهم ترین برنامه مسجد امام حسن عسکری(ع) است.

 

فعالیت مسجد امام حسن عسکر ی(ع) در سطح منطقه طرشت برکات زیادی داشته است به طوری که به بیان آیت الله محمودی گلپایگانی، زنان و دختران این منطقه در دوره پهلوی نیز اهل رعایت کامل حجاب و عفاف بودند و آنقد در این کار مقید بودند که گفته می شود هیچ بی حجاب یا بدحجابی، جرات حضور در این منطقه را نداشت.

 

ساخت مدرسه برای در امان ماندن دختران از آسیب های رفت و آمد به شهر

 

کسانی که دست شان به دهن شان می رسید به قول خودشان به شهر می رفتند تا درس بخوانند و دختران خانواده هایی که پول نداشتند باید تحصیل را پایه پنج ششم رها می کردند. به همین دلیل، اهالی مسجد امام حسن عسکری(ع) در دهه پنجاه و برای درس خوان شدن دختران، اقدام به تاسیس دبیرستانی دخترانه کردند تا این گروه مجبور نشوند برای تحصیل از محدوده ده طرشت خارج شوند که همین خروج تبعات فرهنگی و اجتماعی زیادی می توانست در پی داشته باشد. از خدمات دیگر این مسجد، ساخت درمانگاه خیریه است که خدمات ویژه به نیازمندان ارائه می کند.

 

مسجد امام حسن عسکری(ع) به دلیل تاسیس نخستین مدرسه دخترانه و درمانگاه خیریه در منطقه طرشت، حقیقتا مرکز خدمت‌رسانی ویژه به مردم در این منطقه از غرب تهران است و در دوره شیوع ویروس کرونا مرکزی برای سمپاشی و ضد عفونی کردن این منطقه و توزیع بسته های ارزاق میان نیازمندان است.

کد خبر 946898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha