​تهیه سند جامع پیشگیری از خودکشی در گلستان

جعفری گفت: سند جامع پیشگیری از خودکشی در راستای تقسم کار ملی و کاهش آسیب های اجتماعی به تمامی ادارات شهرستان های گلستان ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان از گرگان، «ناهید جعفری» عصر امروز (سه شنبه 17 تیر) در کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان رتبه هفدهم را در بین استان های کشور از نظر شیوع خودکشی دارد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: استفاده از دارو و سم بیشترین عامل خودکشی در استان گلستان به شمار می رود و همچنین 57 درصد افرادی که اقدام به خودکشی کردند در رده سنی 15 تا 42 سال سن قرار داشتند.

 

جعفری خاطرنشان کرد: 42 درصد از افرادی که در استان اقدام به خودکشی کردند بانوان و 58 درصد نیز از این افراد در شهرها سکونت داشتند.

 

وی یادآور شد: اختلاف خانوادگی بین زوجین، اختلاف خانوادگی بین والدین و فرزندان، شکست و ناامیدی،  بیماری های اعصاب و روانی، بیکاری و از دست دادن نزدیکان از جمله عوامل موثر است که در خصوص اقدام به خودکشی افراد گزارش شده است.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان به عوامل موثر بر شیوع و مداخله در خودکشی در استان اشاره کرد و گفت: باورهای نادرست در مورد بیماری ها و بیماران روانی، انگ پنداری موارد اقدام به خودکشی در خانواده و جامعه، اطلاعات کم خانواده ها نسبت به بیماری های روانی از جمله این عوامل به شمار می رود.

 

جعفری یادآور شد: ترک تحصیل زودهنگام به دلیل نداشتن امکانات تحصیلی، عدم دسترسی به مراکز آموزشی و زمینه های فرهنگی، آشنا نبود خانواده برای استفاده مناسب از تکنولوژی موجود و اینترنت،  نبودن خدمات رفاهی از قبیل سینما و ورزشگاه، مشکلات اقتصادی و درآمد ناکافی، اعتیاد، طلاق، عدم شناخت کافی زوجین در هنگام ازدواج، کمرنگ شدن روابط عاطفی بین خانواده ها، سختگیری ها نسبت به افرادی که سابقه اقدام به خودکشی داشتند و کم سوادی خانواده ها از جمله دیگر موضوعاتی است که نسبت به اقدام به خودکشی موثر است.

 

وی افزود: سند جامع پیشگیری از خودکشی در راستای تقسم کار ملی و کاهش آسیب های اجتماعی به تمامی ادارات شهرستان ها ابلاغ شده است و کمیته های پیشگیری از خودکشی در شهرستان ها شکل گرفته است.

 

کد خبر 947095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha