«کرونا» همچنان می تازد/ خطر در کمین مردم جهرم

آمار یک هزار و ۵۰۰ نفری ابتلای جهرمی ها به ویروس «کرونا» زنگ خطری برای مردم این شهر است تا با رعایت توصیه ها و شیوه نامه های بهداشتی از سلامت خود و همشهریان شان مراقبت کنند.

خبرگزاری شبستان جهرم:

«کرونا» مدتی است سرزده میهمان کشور و دیار ما شده و مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است؛ این ویروس منحوس که معلوم نیست چگونه و به دست چه کسی به وجود آمده که اینگونه به سمت مردم حمله ور شده است هر روز جان شماری از شهروندان را می گیرد و خانواده هایی را داغدار می کند.

 

فارغ از چگونگی به وجود آمدن کرونا، آنچه مهم است نحوه برخورد با این ویروس است و البته رعایت توصیه های بهداشتی که این روزها از نان شب هم برای هر شهروند مهم تر شده است؛ توصیه هایی که چنانچه هر فرد خود را مکلف به اجرای آن کند، نه تنها در مقابل این ویروس در شرایط نبود واکسن، مقاومت کرد بلکه از تشدید فعالیت ویروس که به شکل اپیدمی در جامعه درآمده جلوگیری کرد.

 

متاسفانه عدم رعایت برخی افراد در رعایت شیوه نامه های بهداشتی، موج دوم بیماری را رقم زده است که کار را به نحوی برای دست اندرکاران امر سلامت و کادر درمان سخت و دشوار کرده است.

 

براساس آنچه مسئولان وزارت بهداشت بر آن تاکید دارند، تا زمان تولید واکسن کرونا باید با این شرایط کرونایی زندگی کرد و البته تداوم این زندگی در گرو رعایت مردم و عمل به اصول بهداشتی است؛ آنچه در شرایط فعلی بر هر کسی واجب و لازم است در ابتدا حفظ جان خود از گزند این ویروس منحوس بوده و پس از آن رعایت حال همنوعان و نزدیکان خود به ویژه افراد سالمند، افراد دارای بیماری زمینه ای و کودکان است؛ این مهم نیز تنها با رعایت توصیه های بهداشتی مقدور و محقق می شود.

 

جدی نگرفتن این ویروس باعث شده موج دوم شیوع بیماری، به مراتب دشوارتر از موج اول باشد و روزانه شاهد افزوده شدن شمار بسیاری از شهروندان به آمار کرونایی ها هستیم؛ عدم شرکت در تجمع ها همچون مراسم های عروسی و سوگواری، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده نکردن از ماسک به ویژه در زمان بیرون آمدن از منزل و عدم رعایت حال دیگران به ویژه سالمندان و بزرگان خانواده ها سبب شده تا فعالیت ویروس کرونا شدیدتر و در پی آن ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از آن نیز بیشتر شود.

 

آنچه در شرایط کنونی مورد تاکید مسئولان سلامت کشور است مراقبت از جان مردم با رعایت اصول و شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا ویروس است.

 

از جمله شهرستان های استان فارس که از ابتدای شکل گیری و شیوع بیماری کرونا، با گستردگی آن رو به رو شده است، جهرم بوده که از ابتدای شیوع بیماری تا کنون بیش از یک هزار و 500 نفر به این بیماری مبتلا و 15 نفر نیز جان خود را از دست داده اند.  

جهرم در وضعیت قرمز 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به آمار زیاد مبتلایان به کرونا ویروس در این شهرستان گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون بیش از یک هزار و 500 شهروند جهرمی به این ویروس مبتلا شده اند.

 

«محمد رحمانیان» با اشاره به اینکه تعداد كل بیماران بستري مشكوك و مثبت در بخش های كرونای بيمارستان پيمانيه جهرم اکنون ۸۱ نفر است، افزود: تعداد بیماران بستری مثبت و مشکوک در بخش های عمومی نیز ۷۰ نفر اعلام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تخت های بیمارستان پیمانیه جهرم در حال تکمیل شدن است، بیان کرد: افزایش بی شمار بیماران سبب شده جهرم در وضعیت قرمز این بیماری قرار بگیرد و در صورت ادامه روند آمار افزایشی مبتلایان به کرونا با مشکلات عدیده ای مواجه می شویم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه 39 بیمار مثبت قطعی در بخش های عمومی بیمارستان پیمانیه بستری هستند، عنوان کرد: همچنین 9 بیمار نیز مثبت و مشکوک به این بیماری در بخش آی سی یو این بیمارستان تحت مراقبت های ویژه درمانی قرار دارند.

 

وی با تاکید بر نقش مهم مردم در کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری، تاکید کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست و خود مراقبتی در قطع زنجیره این بیماری اثرگذار است.

 

رحمانیان با اشاره به اینکه پنج بیمار بستری در بیمارستان جهرم به وسیله دستگاه تنفس می کنند، گفت: در موج دوم فراگیری این بیماری با افزایش فوتی ها نیز رو به رو بوده ایم به طوری که این روند به 15 نفر افزایش پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به افزایش روزانه تعداد تست های کرونا در جهرم نیز گفت: تعداد کل نمونه های گرفته شده از افرادی که روزانه به مراکز تشخیص بیماری کرونا مراجعه می کنند تا کنون به 6 هزار و 244 نفر رسیده است.

 

رحمانیان با اشاره به اینکه شرایط نامناسب بیماری کرونا در شهرستان جهرم به درستی درک نشده است، خاطرنشان کرد: این شرایط، بیمارستان های جهرم را با کمبود تخت مواجه می کند.

 

در موج اول شیوع بیماری کرونا علاوه بر آسیب هایی که به سلامت مردم وارد شد به کسب و کارهای اقشار جامعه نیز لطمه هایی وارد کرد که زیان حاصل از آن بعضا غیر قابل جبران بود. در حال حاضر و با شیوع موج دوم این بیماری بیم آن می رود که این محدودیت ها دوباره به مردم تحمیل شود و مشکلاتی برای آنان به وجود بیاید.

 

اعلام محدودیت های جدید کرونایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه دوست نداریم در این شرایط نامطلوب اقتصادی، کسب و کارها را به تعطیلی بکشانیم، گفت: در صورت تداوم این روند و افزایش بالای بیماران، چاره ای جز این کار نیست.

 

«سیدمجید ارجمند» با اشاره به اینکه بر خلاف میل باطنی مجبور به محدودیت برای برخی از کسب و کارها شده ایم، گفت: با توجه به مصوبات جلسه کمیته نظارت و بازرسی ستاد استانی مدیریت کرونا، از روز ۱۵ تیرماه، واحدهای صنفی آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، سالن‌های بدنسازی و ایروبیک، تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و موسسات آموزشی، سینما، باشگاه‌های ورزشی، شهربازی ها، کافی شاپ‌ها و قهوه خانه‌ها، گیم نت‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها و کتابخانه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به گسترش ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهرستان از فعالیت این اصناف جلوگیری می شود، تاکید کرد: هرگونه امتناع از اجرای این مصوبه و بازگشایی این اصناف با برخورد قضایی و قانونی مواجه و واحد صنفی مربوطه پلمب می شود.

 

برخورد با برگزار کنندگان هرگونه مراسم در شهرستان جهرم 

فرمانده انتظامی شهرستان جهرم نیز با اشاره به جلوگیری از برگزاری مراسم هایی که منجر به ایجاد تجمع می شود، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی، برگزاری هرگونه مراسم، تحت هر عنوان شامل ترحیم، عروسی و غیره و در هر مکانی اعم از منزل، باغ شهری و غیره در شهرستان جهرم ممنوع بوده است.

 

«افشین حیدری» با اشاره به اینکه در این زمینه با متخلفان برخورد قانونی می شود، تصریح کرد: همچنین اصنافی که پروتکل‌ های بهداشتی را رعایت نکنند، بدون هیچ‌گونه اغماضی پلمب می شوند.

 

وی در توصیه به مردم گفت: از عموم مردم درخواست داریم تا با رعایت نکات بهداشتی، حافظ جان خود و دیگر افراد جامعه باشند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

 

 

کد خبر 947180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha