مسجد جامع«جمال عبدالناصر»؛ مسجد امروز، کلیسای دیروز

مسجد جامع «جمال عبدالناصر» در طرابلس از بناهای زیبا و جذاب شهر طرابلس به شمار می آید که پیش از این یک کلیسای بزرگ بوده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع «جمال عبدالناصر» از بناهای بی نظیر شهر طرابلس است که به دلیل نمای زیبایش زینت بخش این شهر شده است.

 

این مسجد پیش از این یک کلیسای بزرگ بوده است که بزرگ ترین کلیسا در شمال آفریقا به شمار می آمد. این کلیسا در سال 1928 به طور رسمی در زمان اشغال لیبی به دست ایتالیا تاسیس شد. این کلیسا وابسته به کشور ایتالیا نبود، اما به واتیکان وابسته بود. میدانی که این بنا در آن قرار دارد، پیش از این به میدان «کاتدرائیه» مشهور بود و در حال حاضر میدان «الجزایر» نام دارد.

پس از انقلاب لیبی، این کلیسا در سال 1980 میلادی در زمان به قدرت رسیدن «معمر قذافی» به مسجد تبدیل شد و نام آن را «جمال عبدالناصر» گذاشتند و نام میدان کاتدرائیه را نیز به الجزایر تغییر دادند.

 

این کلیسا نخستین کلیسای شهر طرابلس نیست، بلکه کلیساهای قدیمی کاتولیک مانند «سانتا ماریا دیلی انگلی» نیز در این شهر در سال 1870 میلادی در منطقه الظهره در طرابلس ساخته شده است.

مسئولان لیبی مرمت و بازسازی ساختمان این مسجد را از سال 1980 میلادی آغاز کردند تا در سال 1996 به شکل امروزی اش تبدیل شد. این مسجد به طور رسمی در سال 2007 میلادی افتتاح شد.

 

در طراحی معماری این مسجد «عثمان نجیم» هنرمند تجسمی کار لیبیایی مشارکت داشته است. به طوری که هنر معماری اسلامی در همه جای این مسجد خودنمایی می کند. اگرچه مسئولان لیبی تلاش کردند تا ساختار گذشته این ساختمان را حفظ کنند.

در این مسجد از سنگ مرمر و سنگ آهک شنی استفاده شده است که مسئله ای شگفت انگیز است. این مسجد یک گلدسته مستطیلی شکل دارد که بالای آن یک گنبد کوچک قرار گرفته شده است.

 

این مسجد درحال حاضر به نام مسجد «جمعیت الدعوة الاسلامیة» معروف است. نمای خارجی این مسجد بسیار زیبا و بی نظیر است و مخاطبان را مجذوب خود می کند. این درحالی است که غیرمسلمانان اجازه ورود به این مسجد را ندارد.

مسجد جامع جمال عبدالناصر یا مسجد جمعیت الدعوة الاسلامیة یک مکان گردشگری جذاب در طرابلس لیبی به شمار می آید و به محور عکاسی بسیاری از عکاسان تبدیل شده است.

کد خبر 947305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha