شبكه هاي برون مرزي ایران و جهانی سازی رو به انتها 

محمد پارسا نجفي معتقد است آن چه نفتكش هاي ايراني به ونزوئلا بردند نفت بود اما شبکه های برون مرزی ایران آن را به خوبی تعبیر دیگری کردند؛ جهاني بدون ديكتاتور جهاني نکته ای بود که همگان توانستند آن را دریابند. 

به گزارش خبرگزاری شبستان، چندی پیش ایران توانست با ارسال چند نفتکش به ونزوئلا این کشور را که در اثر تحریم آمریکا در بحران انرژی و اقتصاد به سر می برد، اندکی از بحران خارج کند. این اقدام مهم در عرصه سیاست جهانی اما زوایای پنهانی نیز دارد که شاید کمتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از این زوایا، همکاری مستمر شبکه های برون مرزی صدا و سیما برای به ثمر رسیدن این اقدام بود. در گفتگو با «محمد پارسا نجفي» کارشناس رسانه و امور بین الملل به واکاوی نقش شبکه های برون مرزی در پیشبرد اهداف کشور و افق پیش روی آن ها پرداخته ایم: 

 

 

در ابتدا اندکی درباره ابعاد ارسال نفتکش های ایرانی به ونزوئلا بگویید.

ونزوئلا تحت تحريم هاي مشابهي با ايران قرار دارد. هيچ كشوري از ترس آمريكا حاضر نبود حتي يك مخزن سوخت به آن بفروشد. تحريم نفتي،چنان  عرصه را بر كاراكاس سخت كرده بود كه تقريبا قدرت تحرك از اقتصاد آن كشور سلب شده بود و حتي بنزين براي حركت آمبولانس هايش را هم نداشت.

 

ارسال 5  كشتي نفت كش بزرگ به ونزوئلا اقدامي متهورانه براي ايراني محسوب مي شود كه هزاران كيلومتر دورتر از امريكاي لاتين قرار دارد اما اين كار عليرغم تهديدات مستمر ارتش آمريكا مبني بر توقيف آن كشتي ها انجام شد. 

 

در این جا رسانه های برون مرزی ایران چه نقشی بازی کردند؟

صادرات سوخت به كشور بحران زده ونزوئلا ، تنها همراهي ايران با مردم آن كشور نيست بلكه از مدت ها قبل ايران با راه اندازي شبكه هيسپان تي وي توانست خط فكري و فرهنگي براي همكاري هاي مشترك دو ملت را ايجاد كرده و امید و حس تحقق پیروزی در صورت مقاومت را به جامعه آنها رساند. 

 

كشتي هایی که جهان را خیره كردند سرانجام به مقصد رسيده و محموله خود را تحويل ونزوئلاي تحت تحريم تحویل دادند. اين نوع همكاري ميان كشورهايي كه مشكل مشابه دارند مي تواند افق جديدي براي جهان سوم بگشايد و تجارتی بدون دلار آمریکا را پررنگ سازد. روندی که صد البته نيازمند فعاليت رسانه اي است. 

 

حركت نفتي ايران با پوشش رسانه اي هيسپان تي وي و پرس تي وي تکمیل می شود. زیرا همان گونه كه صنعت در امريكاي لاتين در انحصار آمريكاست، رسانه هاي غربي نيز فضا را چنان قرق نموده اند که گویی مجالي براي فعاليت شبکه هاي مخالف باقي نیست مگر آنكه تلويزيوني با همه مشكلات و سختي ها بجنگند و هيسپان تي وي اين اقدام را كرده است. 

 

 

درباره ابعاد این حرکت رسانه ای در سطح جهان بیشتر توضیح دهید.

 مهمتر از حرکت چند كشتي سوخت اين نكته است كه جهان ديگر از ارتش آمريكا نهراسد و از ترس عصبانيت واشنگتن خود را مقید به رعایت قوانین داخلی آن قدرت زورگو نداند. از طریق شبکه هایی که برد بین المللی دارند مانند پرس تی وی این پیام به ملت ها و دولت ها مخابره شد که هیچ ارتشی توان مقابله با اراده مردم را ندارد. همگانی شدن این حقیقت به مراتب برای واشنگتن ناگوارتر از هر امری است. 

 

آنچه شبكه هاي برون مرزي مي توانند به مردم عالم بگويند اين واقعيت است كه به خاطر بيم از آمريكا مجبور به اطاعت از آن نباشيد. به درستي كه اگر افسانه قدرت بلامنازع و یکه تاز امریکا بشکند  و ملت ها به ضعف پیشرونده قدرت اتازوني آگاهی یابند دیگر تبعیت از آن دولت توسعه طلب معنایی نخواهد داشت. در ماجراي ارسال مستقيم و علني سوخت براي كاراكاس اين افشاگري توسط شبکه های برون مرزی ایران روي داد. این حرکت به موازارت توقیف کشتی انگلیسی و ساقط کردن گلوبال هاوک در سال گذشته از سوی رسانه های برون مرزی ما مکرر تکرار شده و خواهد شد كه قطعا سرآغاز جهاني بدوني جهاني سازي را نويد مي دهد. مردم جهان نيز خواهان آزادي تجارت و زندگي در سراسر گيتي هستند بدون آنكه دولتي اراده ناحق خود را بر كل هستي تحميل كند. 

 

غیر از پوشش رسانه ای ارسال نفتکش های ایرانی به ونزوئلا، مشخصا از کدامیک از موفقیت های شبکه های برون مرزی صدا و سیما می توان یاد کرد؟

شايد امريكا بتواند آمار تلفات نظاميانش در پايگاه عين الاسد را پنهان سازد اما حركت نفتكش هاي ايراني يا ساقط كردن پهپاد صد ميليون دلاري اش را هر هفته بايد از صفحه پرس تي وي و ديگر شبكه هاي ايراني به تماشا بنشيند.

 

اما در نهایت آنچه به وضوع دیده می شود آشکار شدن عقب نشینی لحظه به لحظه آمریکا از ادعاهای جهانی سازی است. همه اين موارد يك مفهوم شيرين براي همه انسان ها را يادآوري مي كند و آن اينكه آمریکا دیگر آن تک قدرت یکه بزن نیست. 

 

پس بدون واهمه از هياهوي رسانه هاي غربي ملت ها با يكديگر داد و ستد كنند. پيگيري اين روند قطعا در بلند مدت به سود خود ايران است.  

 

 

از منافع بلندمدت ایران از این گونه فعالیت های رسانه سخن گفتید. فکر می کنید تداوم این روند  چه تاثیر واضحی درآینده فرآیندهای جهانی خواهد داشت؟

همه دولت های جهان خطر ماجراجويي هاي غارتگرانه آمريكا را به خوبي درك مي كنند اما مشكل متحد نشدن کشورها با يكديگر در نبود شناخت كافي از خطرات جهانی سازی براي مردم عادي است. اگر نخبگان سپس مردم بیشتر کشورها از ضعف شدید امپراطوری امریکا مطلع شوند وحشت ناشی از همراستا نبودن با واشنگتن از میان می رود طبعا تبعیت نکردن از قوانین داخلی امریکا برای سایر کشورها چالش آفرين نخواهد بود. 

 

تقريبا دولتي نيست كه خطر سلطه دلار بر تجارت بين الملل را درك نكرده باشد اما اينكه چرا هنوز هم سلطه دلار بر جهان اقتصاد ديده مي شود به اين نكته باز مي گردد كه هنوز ملت ها به خوبي از آن آگاه نيستند. بخش اصلي قدرت آمريكا از طريق دلار اعمال مي شود كه پروپاگانداي رسانه هاي غربي بر آن دامن مي زند حال آنكه با همكاري ميان كشورها بدون توجه به دلار اين سيطره از ميان خواهد رفت هر چند نياز به فعاليت سنگين رسانه اي براي آگاه سازي مردم جهان دارد. 

 

 

افق پیش روی شبکه های برون مرزی را چگونه ترسیم می کنید. 

پرس تی وی و در ادامه سایر رسانه های برون مرزی مانند العالم و هیسپان تی وی وظیفه ای بزرگ دارند؛ آنها به خوبی می توانند پشت پرده تحولاتی  را که در عراق، لبنان، يمن، ونزوئلا و ... روي مي دهد، نشان دهند و اين نكته را يادآور شوند كه عامل بخش بزرگي از مشكلات در هر كشوري، وابستگان داخلي به واشنگتن و لندن هستند از اين رو با حذف سياستمداران وابسته بدون ترس و بيمي مي توانند به زندگي با عزت خود ادامه دهند. 

 

به بيان ديگر ملت ها اگر خواهان تحقق آزادي هستند بايد اراده خود را بر دولت هاي شان سپس به آمريكا تحميل كنند نه آنكه تحت امر دولت هايي باشند كه خود مجري اوامر واشنگتن و لندن است.

 

آنچه نفتكش هاي ايراني به ونزوئلا بردند نفت بود اما شبکه های برون مرزی ایران آن را به خوبی تعبیر دیگری کردند؛ جهاني بدون ديكتاتور جهاني نکته ای بود که همگان توانستند آن را دریابند. 

 

مردم امریکای لاتین بیش از منطقه دیگری به جهانی امید دارند که داراي همكاري عميق و قوي ميان ملت ها و دولت ها باشد و خبری از جهانی سازی در آن دیده نشود.  

کد خبر 947690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha