مسجد تاریخی «محمد بای» تونس توسط ترکیه بازسازی می شود

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه از امضای تفاهم ‌نامه‌ برای بازسازی یک مسجد متعلق به دوره عثمانی در تونس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «ترک پرس»، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) در بیانیه‌ای اعلام کرد: تفاهم ‌نامه همکاری با دولت تونس برای بازسازی مسجد تاریخی «محمد بای» در تونس به امضا رسید.

 

 

 

در این بیانیه آمده است: تیکا عملیات مرمت و نگهداری مسجد «محمد بای» را در محله تاریخی «باب سويقه» در شهر قدیمی تونس بر عهده دارد. این مسجد متعلق به دوران عثمانی است.

 

«فوزی محفوظ»، مدیر کل سازمان میراث ملی تونس که به نمایندگی از دولت، این پروتکل را امضا کرد٬ از آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه به منظور بازسازی این مسجد قدردانی کرد.

 

وی افزود:  این اثر، آخرین مسجدی است که در اواخر قرن هفدهم میلادی در زمان سلسله مرادی ساخته شده و در ساخت آن از مساجد برجسته عثمانی و سبک معمار مشهور «سنان پاشا» الهام گرفته شده است.

 

مدیرکل سازمان میراث ملی تونس تاکید کرد: این مسجد دارای گنبدی بزرگ و دیوارهای تزیین شده است. قطر گنبد این مسجد 11.7 متر بوده در تزیین دیوارهای داخلی آن از کاشی‌های ایزنیک استفاده شده است.

 

خانم «صالحه تونا»، هماهنگ كننده تیكا در تونس نیز در این مراسم گفت: این مسجد كه ساخت آن در سال 1692 میلادی آغاز شده، یک بنای تاریخی است که نشان می دهد روابط جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی میان دو کشور چقدر عمیق و استوار است.

 

وی تاکید کرد: بازسازی این بنای تاریخی به عنوان سمبل دوستی ترکیه و تونس و انتقال آن برای نسل‌های آینده مایه غرور و خوشبختی است.

 

بنابر گزارش «آناتولی»، ساخت این مسجد که نام خود را از رهبر آن دوران تونس یعنی «محمد بای المرادی» گرفته در سال 1692 آغاز شد.  

 

این مسجد که به دلیل حضور مقبره «سیدی مهریز» به این نام نیز شناخته می‌شود، آخرین بار در سال 1981 با دستور «حبیب بورقیبه» رئیس جمهور وقت این کشور بازسازی شده بود.

 

موضوع مرمت مسجد و به ویژه تعمیر و نگهداری گنبد آن، برای اولین بار در سفر رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به تونس در دسامبر سال 2017 مطرح شده بود.

کد خبر 947977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha