نفرات برتر هفتمین جشنواره هنر آسمانی تجلیل شدند

نفرات برتر هفتمین جشنواره هنر آسمانی در دو بخش های مختلف شعر و داستان با حضور مدیر حوزه های علمیه و جمعی از مسؤولان نهادهای حوزوی تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی حوزه های علمیه(عصر امروز شنبه 21 تیر) با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

 

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشوردر این مراسم از توجه ویژه به رشته های مرتبط با هنر در درختواره دانشی حوزه خبرداد و گفت: برای تجلی پیدا کردن تمام حقیقت حوزه و درون مایه فکری و معرفتی حوزه در آینده، هنر به عنوان یک فقره راهبردی است.

 

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: حوزه به این معنا باید ذاتی هنری داشته باشد و علی رغم همه کارهایی که تا به امروز انجام شده ولی با نقطه ای که باید به آن برسیم فاصله زیادی داریم به همین منظور تأکید ما در منشور حوزه و نظام جامع هنر حوزه بر این شعار است که برای تجلی پیدا کردن تمام حقیقت حوزه و درون مایه فکری و معرفتی حوزه در آینده، هنر به عنوان یک فقره راهبردی است که در اسناد بالادستی نیز باید دیده شود.

 

وی عنوان کرد: ما علاوه بر اسناد بالادستی به عنوان آموزش و تخصص گرایی در عرصه هنر هستیم که در درختواره رشته های دانشی حوزه که آن را چند سالی است تدوین کرده ایم، هنر نیز دیده شده است که از جمله آن می‌توان به فقه هنر، فلسفه هنر و قلمروهای مرتبط با هنر اشاره کرد.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان این که زبان هنر برای تبلیغ دین بیشتر تأثیر را دارد، گفت: در همین راستا طرح جامع هنر و مرکز هنر و رسانه در حوزه ایجاد شده است.

 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین زکریا اخلاقی شاعر پیشکسوت حوزوی با اشاره به این که شعرای حوزی و آیینی در استخراج معارف ناب از حوادث گوناگون خوش درخشیده اند، گفت: حکمت بلایا و مشکلاتی نظیر کرونا در قالب های هنری و شعر بیان شود.

 

در ادامه حجت الاسلام سید احمد بطحائی دبیر کمیته داستان جشنواره هنر آسمانی از ارسال 384 اثر در حوزه داستان به دبیرخانه این جشنواره خبرداد و گفت: در نهایت از 20 اثری که از مرحله ارزیابی اولیه گذر کردند، 5 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.

 

همچنین حجت الاسلام جواد محمد زمانی دبیر کمیته شعر جشنواره یادآور شد: در این دوره از جشنواره در بخش شعر نثر ادبی تعداد 691 اثر دریافت گردید که پس از ارزیابی اولیه تعداد 58 اثر در این حوزه کاندیدای کسب رتبه برتر توسط هیأت داوران بود که از این تعداد در ارزیابی مجدد، تعداد 11 اثر حائز رتبه برگزیده شدند.

 

این شاعر آیینی حوزوی با تأکید بر این که بیشتر آثار واصله در حوزه شعر کلاسیک شامل غزل، قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی بوده است، گفت: از تعداد آثاری که یاد کردیم 404 اثر مربوط به همین بخش است و 137 در حوزه نثر ادبی، 113 اثر در حوزه شعر نو سپید و نیمایی و 37 اثر در حوزه شعر کودک و نوجوان واصل شد.

 

در بخش دیگری از این مراسم سید جواد شرافت شاعر آیینی حوزوی نیز با تأکید بر این که طلاب و فضلای حوزوی از استعداد خوبی برای هنر، شعر، ادبیات و داستان برخوردار هستند، گفت: دوره های تخصصی آموزش شعر و هنرهای بیانی ویژه طلاب برگزار شود.

 

در بخش پایانی این مراسم نفرات برگزیده جشنواره هفتم نشان جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی خود را از دست آیت الله اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین نبوی، حجت الاسلام لطفی نیاسر مدیرکل صدا و سیمای استان قم، دکتر ظریفیان رئیس مرکز پژوهش های اسلامی رسانه و همچنین حجت الاسلام نواب مدیر مدرسه اسلامی هنر تحویل گرفتند.

 

گفتنی است، موضوعات هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی که در آن مجموعا 1075 اثر به دبیرخانه ارسال شد، شامل دو بخش عمومی و ویژه بود؛ تبلیغ دین، فرهنگ جهاد و شهادت، اخلاق، عرفان، اربعین حسینی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، عدالت اجتماعی، عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات بخش عمومی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همچنین نقش افراطی گری و تکفیر در اسلام هراسی از موضوعات بخش ویژه به شمار می رفتند.

 

در بخشی از این مراسم نیز از خانواده حجت الاسلام سید علی حسینی ایمنی شاعر آیینی و انقلابی حوزه علمیه قم تجلیل شد؛ این شاعر دینی چهاردهم اسفندماه سال گذشته به دلیل ابتلا به بیماری، از دنیا رفت.

 

بین صحبت مسؤولان جشنواره نیز تعدادی از برگزیدگان در بخش شعر و داستان با حضور در پشت تریبون، بخشی از اشعار و داستان های خود را قرائت کردند.

 

یادآور می‌شود، هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در دو رشته شعر و داستان برگزار شد که فراخوان آن از ابتدای دی ماه به حوزه های علمیه ارسال شده و از طریق فضای مجازی نیز اطلاع رسانی صورت گرفت و زمان ارسال آثار نیز تا پایان بهمن ماه بود؛ زمان برگزاری جشنواره نیز در ابتدا اسفند ۹۸ اعلام شده بود ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا به امروز منتقل شد.

کد خبر 948235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha