رشد اقتصاد کشور در سایه نهادینه سازی فرهنگ ضد فساد/ نگاه به فرهنگ، نگاه زیربنایی باشد

حجت الاسلام کیانی با اشاره به اینکه آنچه که می‌تواند مانع رانت و فسادهای مالی و اقتصادی در کشور شود، «فرهنگ» است، گفت: اگر فرهنگ ضد فساد در کشور نهادینه شود وضعیت اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

«حجت‌الاسلام علی‌مراد کیانی»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبستان در همدان با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب گفت: از منظر تاریخی، ریشه‌های انقلاب به یک قرن گذشته بازمی‌گردد.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تاریخچه‌ای کوتاه از دوران قاجار و پهلوی که ایران در آن دوران کاملاً وابسته به غرب بود و انقلاب اسلامی موجب قطع این وابستگی شد افزود: لغو «قرارداد توتون و تنباکو» در زمان ناصرالدین شاه با محوریت مرجعیت و مردم، اندک اندک زمینه را برای ظهوری انقلاب جدید در دنیا فراهم می کرد.

وی اضافه کرد: با گذشت زمان در سال ۱۳۰۲ رضاشاه پهلوی با کودتا، زمام امور کشور را به دست گرفت و انقلاب مشروطه را نیز بی‌خاصیت کرد پس از او نیز محمدرضا حکومت را در دست گرفت.

کیانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) یکی از روحانیان مبارز علیه محمدرضا شاه پهلوی بود، گفت: امام در سال های پیش از انقلاب حرکت‌ها و قیام‌های مهمی علیه رژیم شاه انجام داد که در ادامه با راهپیمایی‌های بسیار علیه پهلوی در اقصی نقاط ایران، انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن‌ماه سال ۵۷ به پیروزی رسید.

«مردمی بودن» از مهمترین ویژگی‌های انقلاب ایران

کیانی با اشاره به اینکه انقلاب ایران دارای چند ویژگی مشخص بود، گفت: انقلابی که در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به پیروزی رسید، کاملاً «مردمی» بود، یکی دیگر از ویژگی‌های این انقلاب، ‌ظهور در زمان منحصر به‌فرد و ویژه‌ای است، انقلاب اسلامی زمانی شکل گرفت که دنیا به دو بلوک بزرگ غرب به رهبری آمریکا و بلوک شرق به رهبری شوروی تقسیم شده بود.

وی گفت: انقلاب اسلامی در زمان نظام دو قطبی شرق و غرب در دنیا شکل گرفت، در آن زمان هیچ کشوری نمی‌توانست بدون عضویت در این دو بلوک به‌صورت مستقل ادامه حیات بدهد اما انقلاب اسلامی با ظهور خود، تمام این معادلات را برهم زد.

کیانی با اشاره به اینکه انقلاب، با همت مردم و رهبری عالم، فرهیخته و دانا نسبت به زمان، شکل گرفت ادامه داد: انقلاب اسلامی، دارای مجموعه‌ای از شعارهای عمیق است، آزادی، عدالت، اخلاق، استقلال، معنویت، عزت و ... از شعارهای انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: دکترین سیاست خارجی انقلاب اسلامی «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» است، ایران با انقلاب اسلامی خود، قطب سومی با محوریت مردم و دین به وجود آورد، انقلاب اسلامی با سیاست نه شرقی نه غربی نشان داد که پیرو هیچ یک از دو قطب شرق و غرب دنیا نیست و قطب سومی را با محوریت مردم (جمهوریت) و دین (اسلامیت) تشکیل داد.

کیانی گفت: در سال ۱۹۹۰ با فروپاشی شوروی، آمریکا یا همان قطب غرب با رویکردی باطل و افکاری شیطانی و انقلاب اسلامی با اصل حقانیت خود و اعتقادات دینی و قرآنی دو قطب باقی مانده در جهان شدند.

مبارزه با اسلام؛ اولویت اول آمریکا پس از فروپاشی شوروی

وی افزود: پس از فروپاشی شوروی، آمریکا مبارزه با اسلام با محوریت ایران را اولویت کاری خود قرار داد و در این راستا از هیچ اقدامی دریغ نکرد و با تحریم‌های مختلف ایران را تحت فشار قرار داد.

کیانی گفت:در سال ۲۰۰۱ آمریکا با نقشه‌ای دیگر وارد میدان شد و حادثه ۱۱ سپتامبر را به‌وجود آورد و پس از آن به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و در ادامه، با معرفی ایران، عراق و کره شمالی به‌عنوان محور شرارت و تروریسم به مبارزه با این کشورها برخواست.

این مقام مسئول گفت: حمله به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم یک روی سکه بود و روی دیگر سکه، کنترل توسعه اقتصادی چین با عنوان رقیب اقتصادی آمریکاست که با کنترل انرژی آسیای میانه و خاورمیانه این موضوع محقق می‌شد.

وی ابراز کرد: در این راستا دولت آمریکا با بهانه‌های مختلف سعی می‌کند مسیر دسترسی چین به انرژی را ببندد تا مانعی در برابر قدرتمند شدن این کشور شود، آمریکا که زمانی اولویتش مبارزه با کمونیسم به رهبری شوروی بود پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی با تمام وجود مبارزه با اسلام را در پیش می‌گیرد و زمانی که نمی‌تواند به‌صورت مستقیم وارد شود، سامان‌دهی و تشکیل گروه‌های تروریستی را برنامه‌ریزی می‌کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی همدان ادامه داد: آمریکا در این نقشه نیز شکست می‌خورد؛ چرا که ایران می‌تواند گروه‌های ترویستی را مهار کرده و حتی موفقیت‌های بزرگی از قبیل شکست داعش و تقویت قدرت جبهه مقاومت را نیز کسب کند.

کیانی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب دارای هفت محور است، گفت: از ویژگی‌های مهم این بیانیه، «اراده قوی مردم» به‌ویژه جوانان است، در این بیانیه جوانان که گام دوم انقلاب را طی خواهند کرد از اهمیت بالایی برخوردار هستند، «امیدبخشی به آینده» از دیگر ویژگی‌های این بیانیه است، مردم باید بدانند که این انقلاب با بسیاری از کمبودها به‌خوبی توانسته در حوزه‌های مختلف همچون، پزشکی، هوا و فضا، نظامی، نانو‌تکنولوژی و ... رشد چشمگیری داشته باشد.

وی بیان کرد: تأکید بر «شناخت دقیق گذشته» از دیگر راهبردهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است، ایشان بر این معتقدند که نسل‌های گام دوم انقلاب باید هوشیار باشند تا دشمنان، اصل و ارزش این نظام و اقداماتی که در ۴۰ ساله اول انقلاب شکل گرفته به دروغ و تحریف برای مردم بیان نکنند.

کیانی اشاره‌ای به اقتصاد کشور داشت و گفت: متأسفانه نظام اقتصادی ما اسلامی نبوده بلکه بر اساس نظام اقتصادی لیبرال شکل گرفته و اقتصاددانان و دولت‌مردان حوزه اقتصاد در کشور نیز، دارای افکاری غربی بوده و هستند.

این فعال فرهنگی گفت: آنچه که می‌تواند مانع رانت و فسادهای مالی و اقتصادی در کشور شود، «فرهنگ» است، اگر فرهنگ ضد فساد در کشور نهادینه شود و مردم بدانند که اعمالی همچون، ربا، اختلاس و ... حرام است و نتایج بسیار بدی برای فرد در پی خواهد داشت، وضعیت اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت.

نگاه به فرهنگ باید زیربنایی باشد

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه نگاه ما به فرهنگ یک نگاه روبنایی است نه زیربنایی، اگر فرهنگ در کشور ما درست شود، اقتصاد و بسیاری از حوزه‌های دیگر اصلاح خواهد شد؛ لذا باید همه سیاست‌گذاران، مجریان و متولیان امر وارد کار شوند، ما در حوزه فرهنگ دچار ضعف هستیم، زمانی یک کشور قدرتمند خواهد شد که در ۴ مؤلفه یعنی حوزه «سیاسی»، «اقتصادی»، «فرهنگی ـ اجتماعی» و «نظامی ـ امنیتی» قدرتمند باشد.

وی با بیان اینکه در کشور به رسانه به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در تقویت فرهنگ کمتر بها داده می‌شود، گفت: در جامعه غرب، به رسانه اهمیت بسیاری داده می‌شود به‌گونه‌ای که بخش چشمگیری از بودجه فرهنگی آمریکا و کشورهای اروپایی به رسانه اختصاص دارد، غول‌های رسانه‌ای دنیا در اختیار آمریکا است به‌گونه‌ای که نرم‌افزارهای دنیا در حوزه فیلم، سینما، انیمیشن، بازی و ... در اختیار هالیوود قرار دارد.

کیانی با بیان اینکه متأسفانه بودجه فرهنگی کشور در سال جاری کمتر از یک درصد است، ادامه داد: ما به دلایل و موانع مختلف از قبیل بودجه و برنامه‌های مدون نتوانسته‌ایم با سرعت بالا در این مسیر حرکت کنیم و از این نظر فاصله زیادی با کشور‌های غربی داریم.

تمدن‌های شکل‌گرفته در جهان

این مدرس حوزه بیان کرد: با مطالعه تاریخ جهان، می‌بینیم که تمدن‌های زیادی در طول تاریخ شکل گرفته است، تمدن بین‌النهرین، سومری‌ها، فینیقی‌ها و سایر تمدن‌ها در شرق و غرب جهان؛ اما تنها سه تمدن جهانی تاکنون توانسته شکل بگیرد، تمدن هلنی در اروپا و روم باستان که برگرفته از دین مسیحیت بود و افرادی همچون سقراط و افلاطون از بزرگان این تمدن بودند، دومین تمدن، تمدن اسلامی بود که در سرزمین حجاز و به دست پیامبر اکرم(ص) راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: این تمدن در طول عمر نبوت ۲۳ ساله پیامبر(ص) مبنایی را ایجاد کرد که تا سال ۶۵۰ هجری قمری ادامه داشت و در دوران بنی عباس شکل جامع خود را از دست داد که در دوران ۲۵۰ ساله امامت اگر ائمه اطهار(ع) در رأس حکومت بودند شرایط دیگری ایجاد می‌شد هرچند همچنان پس از ۱۴ قرن این تمدن حرف‌هایی برای گفتن دارد.

رئیس تبلیغات اسلامی همدان گفت: تمدن جهانی دیگر، تمدن غرب است که در عصر کنونی حاکم است و طبق فرمایش رهبری در مورد پیچ تاریخی که جهان در حال عبور از آن است افول این تمدن را شاهد خواهیم بود و این افول زمینه‌‍‌ای برای ساخت تمدن نوین اسلامی است که باید از تمام ظرفیت‌ها در این راستا بهره برد و هر قشر و صنفی در هر جایگاهی در این امر باید نقش خود را ایفا کند.

وی گفت: بنابراین باید درگام دوم انقلاب، با نگاه بر گام اول و امید به آینده اقدامات بسیاری در حوزه‌های مختلف به‌منظور رشد و پیشرفت کشور و رسیدن به تمدن نوین اسلامی صورت گیرد؛ چرا که مقام معظم رهبری در گام دوم، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را به‌عنوان اهداف بلند این مرحله از انقلاب ترسیم کردند.

 

کد خبر 948597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha