دومین شهر خراسان شمالی محروم از داشتن ساختمان دارالقرآن

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی از داشتن ساختمان دارالقرآن برای فعالان قرآنی و دانش آموزان مستعد در این حوزه محروم است.

خبرگزاری شبستان - شیروان؛ نبود اعتبارات، موجب کُند شدن اجرای ساختمان دارالقرآن شیروان شده که اینک به دلیل نبود اعتبار همچنان ۱۳ سال است نیمه تمام رها شده و دومین شهر پرجمعیت استان از دارا بودن چنین فضایی محروم است. شهرستان شیروان با وجود داشتن فعالان قرآنی و ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار در این حوزه متاسفانه از ساختمان دارالقرآن محروم است که ساخت ساختمان دارالقرآن امام علی(ع) شیروان با گذشت ۱۳  سال از آغاز عملیات اجرایی آن همچنان به علت نبود اعتبار نیمه تمام رها شده است. این طرح چندین سال است به علت تكمیل نشدن رها شده كه شهروندان شیروان خواستار اقدام مسئولان برای تعیین تكلیف این طرح هستند. ساخت این طرح برای شهرستان ضروری است و با اتمام آن در این مكان دینی، در آن كلاس های قرآنی برگزار می شود که استقبال خوبی از آن خواهد شد.

 

 

یک کارشناس و فعال حوزه دینی می گوید: آموزش و پرورش در راستای ترویج فعالیت‌های قرآنی دارای رسالت‌های ویژه‌ای است که آن‌ها را می‌توان به دو بخش درون‌سازمانی با استفاده از ظرفیت‌هایی مانند دارالقرآن و برون سازی سازمانی شامل تعامل با نهادهای فرهنگی و ذی‌ربط تقسیم کرد.

 

 

«حسین صمدیانی» اظهار داشت: یکی از مسائلی که در ترویج فرهنگ قرآنی در سطح شهرستان مغفول مانده نگاه ویژه و مدون طبق نقشه راه دقیق و درست است که باعث شده فعالیت‌های قرآنی در اندازه مسابقات و محافل باقی بمانند.

 

 

کارشناس و فعال حوزه قرآنی افزود: آموزش‌های قرآنی می‌تواند جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی وسیعی داشته باشد که در نهایت به شکل گرفتن شخصیت اجتماعی یک جامعه منجر خواهد شد لیکن اگر می‌خواهیم در اشاعه فرهنگ قرآنی موفق عمل کنیم باید نگاهمان نسبت به این فعالیت‌ها تنها به برگزاری چند مسابقه و محفل محدود نشود و اقدام به ساخت فضاهایی گسترده و استفاده فعالان قرآنی از آن کرد.

 

 

صمدیانی بابیان اینکه هر مقوله فرهنگی و اجتماعی برای نهادینه شدن نیازمند ایجاد جذابیت است، بیان داشت: در حوزه قرآنی نیز باید چشم‌اندازها را بررسی و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که اجرای برنامه‌های این حوزه دارای جذابیت باشد لذا باید از تمام ظرفیت‌های موجود در استان، مانند آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری و کانون فرهنگی مساجد بهره برد.

 

 

وی بابیان اینکه مشارکت در حوزه ترویج فعالیت‌های دینی دارای اهمیت است، گفت: امروز باید بپذیریم که در حوزه آموزش عمومی نیازمند تغییر هستیم و ما معتقد هستیم که این تغییرات را باید از مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها که آینده‌سازان و نسل نوجوان و جوان آینده ما هستند، آغاز کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه امروز برای بسیاری اقشار تأثیرگذار جامعه عملاً برنامه‌ای مدون در راستای ترویج فرهنگ قرآنی وجود ندارد، بیان کرد: قرآن باید در زندگی مردم وارد شود تا مردم از این کتاب آسمانی استفاده کاربردی ببرند.

 

 

یکی از فرهنگیان شیروان هم با اشاره به اینکه قرآن هنوز در بطن زندگی مردم جامعه راه نیافته است، تصریح کرد: در خیلی از مباحث آموزشی، قرآن وارد زندگی خانواده نشده است در حالی که بسیاری از مردم با مفاهیم قرآنی، روخوانی، روانخوانی آشنا هستند ولی تا رسیدن به ظهور رفتار قرآنی در بطن جامعه بسیار فاصله داریم.

 

 

«راضیه شکفته» با اشاره به برگزاری محفل انس با قرآن و جلسات متعدد آموزشی اظهارداشت: دارالقرآن ها محلی برای استقبال و علاقه مندان به فعالان قرآنی هستند که تأثیرات بسیار مثبتی در زندگی افراد دارد و نمی توان اتفاقات مثبتی که در حوزه قرآنی رقم خورده را کتمان کنیم اینکه مردم دغدغه قرآن داشته باشند و در سبد خانوارشان برای قرآن وقت بیشتری گذاشته شود، نیازمند عمومیت و فراگیری بیشتری است.

 

 

این فرهنگی که در رشته معارف مشغول به تحصیل است با تأکید بر نقش تبلیغات قرآنی در رسانه ها ادامه داد: رسانه می تواند در زمینه کاربردی کردن دستورات قرآن به طور جدی مثمر ثمر باشد؛ علی الخصوص صدا و سیما وظیفه خطیری در گسترش فرهنگ دارد، در واقع می توان گفت فراگیری صدا و سیما در بین مردم بسیار است و هنوز جایگاه خودش را در معرفی فعالیت های قرآنی دارد و می تواند یک قهرمان قرآنی که هم اخلاق دارد و با همه ملاک های شرعی و انسانی آن قهرمان و برجسته است در بین عموم جامعه الگوپروری کند.

 

 

شکفته ضمن تاکید بر اتمام ساخت دارالقرآن شیروان و اینکه مسابقات بین المللی بزرگترین و برجسته ترین رخداد قرآنی است، افزود: مسابقات بین المللی به عنوان یک رخداد عظیم در یک زمان مخصوص انجام می شود بنابراین باید تمام فضای کشور رنگ و بوی قرآنی بگیرد و انس ویژه ای در سطح رفتار افراد جامعه با قرآن شاهد باشیم.

 

 

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش به عنوان  یکی از نهادهای موثر در امر انس با قرآن اضافه کرد: آموزش و پرورش باید با بازنگری در فعالیت و آموزش های قرآنی، فرزندان ایران اسلامی را قرآنی تر تربیت کند.

 

 

وی  گفت: کودکان از آزمون قرآن می ترسند، زمانی که قرار به سنجش می شود و قرآن مثل یکی از درس ها مورد آزمون و خطا قرار می گیرد چون زبان مادری نیست و ما نتوانستیم این زبان را برای آنها جا بیاندازیم، فراگیری آن برای بچه ها سخت شده است و وقتی روخوانی قرآن که سطحی ترین آموزش در این زمینه است نباشد قرآن به گوشه ها رفته و فاصله بین خردسالان و قرآن خواهد افتاد، قطعا آموزش و پرورش نقش جدی و اساسی دارد و باید در سیستم قرآنی آن بازنگری شود.

 

 

یكی از شهروندان شیروان هم گفت: شهری كه در آن علاقه مندان زیادی برای فراگیری قرآنی از سوی نوجوانان و جوانان احساس می شود باید تكمیل این نوع طرح ها در اولویت كاری باشد.

 

 

«محمد زارع» افزود: تكمیل این ساختمان و برگزاری كلاس های قرآنی، احكام و دیگر آیین های مذهبی می تواند به رشد و بالندگی استعدادهای جوانان و نوجوانان این شهرستان در بخش معارف كمك كرد.

 

 

«این شهروند شیروانی» اظهار كرد: هم اكنون چندین سال است كه مكانی برای برگزاری كلاس های آموزشی قرآن در شیروان وجود ندارد كه این امر باعث افت مسابقات قرآنی دانش آموزان این شهرستان كه همیشه در كسب مقام های قرآنی استان حرف اول را می زند خواهد شد.

 

 

زارع گفت: در گذشته دو كلاس در مدارس هیات امنا و در برخی از موارد هم در كانون شهید بهشتی شیروان برای آموزش قرآن دانش آموزان این شهرستان برگزار می شد كه با اضافه شدن پایه ششم ابتدایی دیگر مكانی برای آموزش قرآن دانش آموزان نیست.

 

 

وی با بیان اینكه دانش آموزان شیروان در قرآن از استعدادهای بالایی برخوردارند، افزود: بر اساس هدف گذاری كلان، دارالقرآن باید مركزی جذاب برای نشر فرهنگ قرآنی و پایگاهی برای علاقه مندان به قرآن شود و معلمان و دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهد تا بتوانیم فضای آموزش و پرورش را قرآنی كنیم.

 

 

وی گفت: با توجه به علاقه فراوان دانش آموزان شیروان در امور قرآنی این طرح هر چه زودتر پایان یابد.

 

 

کد خبر 948620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha