مسجدالنبی قزوین، شاهکار هنر معماری ایران

مسجدالنبی قزوین، یکی از مهمترین مساجد شهر قزوین است که معماری منحصر به فرد آن، این مکان مقدس را به یکی از باشکوه ترین مساجد ایران مبدل کرده است.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ مسجدالنبی یا مسجد سلطانی یکی از مساجد معروف و مطرح شهر قزوین است که معماری منحصر به فرد این مسجد، آن را به یکی از باشکوه ترین و بزرگترین مساجد ایران مبدل کرده است.

 

مسجدالنبی قزوین با یک هزار و 400 متر مربع یکی از وسیع ترین مساجد استان قزوین و ایران است که در کنار مجموعه بازار قزوین و در خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد و بر اساس منابع موجود این مسجد در زمان قاجار و به دستور آقامحمد خان در محوطه وزیر که از موقوفات آقاجمال وزیر بوده، ساخته شده و به دستور فتحعلی شاه تجدید بنا شده است.

 

این مسجد دارای چهار ایوان و سه ورودی شمالی، غربی و شرقی است که سردر و ورودی اصلی بنا در ضلع شمالی استقرار یافته و دارای سردری باشکوه است؛ سر در شمالی مسجد بسیار مجلل و رفیع است به طوری که سراسر آن با کاشی‌ های مینایی و اسلوبی تزیین شده و دارای کتیبه ‌ای از کاشی لاجوردی به خط نستعلیق ممتاز به تاریخ 1202 هجری قمری است و به ایوانی می ‌پیوندد که سطح زمین آن به شکل چند ضلعی به مساحت 82 متر بنا شده و بر بالای آن ماذنه بزرگی ساخته‌ شده است.

 

صحن وسیع مسجد با ابعادی در حدود 87 در 89 متر، حوض سنگی بزرگی را در وسط خود جای داده است که این صحن از سمت شمال و جنوب به شبستان و از سمت شرق و غرب به رواق محدود می ‌شود.

 

در دوره قاجار بیشترین حجم تزیینات مساجد را کاشی‌ کاری به خود اختصاص می داد که در مسجدالنبی قزوین از کاشی‌های هفت رنگ، معقلی و در پوشش گنبد از کاشی خشتی استفاده شده است و چهار ایوان مسجد هم با 2 گوشواره در هر طرف به رواق ‌های هشتگانه مسجد پیوسته و هر کدام با تزیینات کاشی مینایی و کتیبه‌ های نفیس با خط ثلث، جلوه ‌ای خاص به مسجد بخشیده ‌اند.

 

شبستان مسجد النبی قزوین 28 طاق با 16 متر مربع وسعت دارد که به فاصله 6 متر از یکدیگر روی 18 ستون قرار گرفته ‌اند، گنبد مسجد به صورت دو پوسته طراحی شده و با ارتفاع 20 متری از فاصله  دور خودنمایی می ‌کند که داخل گنبد احادیث و آیاتی چند به خط نسخ ممتاز در کاشی لاجوردی کتیبه شده است،  محراب مسجد النبی قزوین هم از دیگر بخش‌های جذاب این مکان مقدس است که با خلاقیت فراوان ساخته شده است.

 

اين مسجد همانند مسجد جامع قزوین دارای شبستانی زيرزمينی است كه در حال حاضر به عنوان كتابخانه نبويه از آن استفاده می شود.

 

مسجد النبی با شماره 122 در تاریخ  15 دی 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که علاقمندان به بازدید از این مجموعه تاریخی می توانند با مراجعه به سایت میراث فرهنگی به آدرس www.qchto.ir به صورت مجازی از این مکان مقدس بازدید کنند.

کد خبر 948736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha