حال شهر خوب است اما تو باور نکن/ کرونا را جدی بگیرید

«با ماسک نمی توانم نفس بکشم»، «وقتی ماسک می زنم نفسم می گیرد»؛ اینها جملاتی است که از سوی همین مردم در کوچه و بازار در پاسخ به این سوال که چرا ماسک نمی زنید، شنیده می شود و نمی توان درک کرد که چرا عده ای برای جان خود و دیگران اهمیت قائل نیستند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ سمیرا نیستانی؛ روزهای گرم تابستان در حال سپری شدن است و در حالی که عنوان می شد با گرم شدن هوا، ویروس کرونا ضعیف تر شده و می توان با خیال آسوده تری به زندگی روزمره ادامه داد اما آمار مبتلایان و فوت شدگان بر اثر کرونا نشان می دهد این ویروس، خطرناک تر از آن چیزی است که همه ما راجع به آن اطلاعات داریم.

 

تازه ترین توصیه های پزشکی حاکی از آن است که بهترین راه مقابله با این ویروس خطرناک، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست هاست؛ اما متاسفانه همین راهکارهای راحت هم از سوی مردم آنچنان که باید رعایت نمی شود و هر کس بهانه ای برای عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارد.

 

استفاده از ماسک در روزهای گرم تابستان اگر چه سخت و طاقت فرساست اما اگر لحظه ای خود را روی تخت بیمارستان و زیر دستگاه اکسیژن تصور کنیم که می تواند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی برای ما حاصل شود، قطعا ماسک را بدون هیچ گونه عذر و بهانه مورد استفاده قرار می دهیم.

 

«هوا گرم است»، «با ماسک نمی توانم نفس بکشم»، «جوانان کرونا نمی گیرند»، «وقتی ماسک می زنم نفسم می گیرد»، «ماسک گران است»؛ اینها جملاتی است که از سوی همین مردم و رهگذران در کوچه ها و خیابان ها در پاسخ به این سوال که چرا در مجامع عمومی ماسک نمی زنید، شنیده می شود و واقعا نمی توان درک کرد که چرا عده ای از مردم نه تنها برای جان دیگران بلکه برای جان خود هم اهمیت قائل نیستند.

 

«سعید» جوان 25 ساله ای است که برای تهیه داروهای مادرش به داروخانه مراجعه کرده اما بدون ماسک و حتی فاصله اجتماعی را هم رعایت نمی کند و وقتی دلیلش را جویا می شوم، می گوید: من ورزشکارم و هنوز ندیده ام که جوانان به کرونا مبتلا شوند.

 

وی که چندان تمایلی به صحبت در این خصوص نداشت، این نکته را یادآور شد که اگر آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در حال افزایش است، رسانه ها باید این آمار را اعلام کنند و عدم اعلام آمار به تفکیک استان و شهرستان ها به منزله فروکش کردن این بیماری است.

 

بانوی میانسال دیگری که در مطب دکتر منتظر است نوبتش برسد، دلیل عدم استفاده از ماسک را اینطور توضیح می دهد: من بیماری آسم دارم و به سختی نفس می کشم و اگر ماسک بزنم تنفس برایم سخت تر می شود بنابراین ترجیح می دهم اگر قرار است بمیرم، راحت تر بمیرم.

 

«یلدا» دختر جوانی است که در کنار مادرش مشغول خرید کیف هستند و در حالی که مدام مراقب است ماسک صورت مادرش جابه جا نشود و دستکشش را هنگام لمس کیف درنیاورد، اما خودش هیچکدام از این موارد را رعایت نکرده و معتقد است در این شرایط باید بیشتر مراقب پدران و مادران بود.

 

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما مبتلا شوید قطع به یقین این بیماری را به خانواده هم منتقل می کنید، بیان می کند: وقتی از ماسک استفاده می کنم احساس بی هویتی دارم و حس می کنم در شهر غریبه ام؛ اما وقتی به خانه می روم تمام لباس هایم را ضدعفونی و با آب و نمک غرغره می کنم!

 

یکی از همشهریان معتقد است ماسک در داروخانه ها به وفور یافت نمی شود، دیگری از قیمت ماسک ناراضی است و می گوید باید رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، آن یکی می گوید تنها راه چاره تعطیلی بازار و خانه نشینی همه مردم است و خلاصه هر کسی نظری دارد و خود را صاحب نظر می داند.

 

گشت و گذار سه ساعته در شهر بجنورد و صحبت با آدم های متفاوت در سن و جنس های مختلف و جویا شدن دلیل آنها برای عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، نشان می داد مردم هنوز آنچنان که باید و شاید این بیماری را جدی نگرفته اند و حتی چون در خانواده و اطرافیان خود، مورد ابتلا به کرونا را مشاهده نکرده اند، نمی توانند قبول کنند این ویروس بسیار خطرناک است و می تواند به دلیل همین سهل انگاری برخی از مردم به فاجعه تبدیل شود.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آمار بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا طی دو هفته اخیر در استان، افزایش پیدا کرده است.

 

دکتر «سید احمد هاشمی» با بیان اینکه بارها به مردم و اصناف در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شده ولی متاسفانه مردم جدی نمی گیرند، بیان کرد: بیشتر مبتلایان کرونا از افرادی هستند که در مراسم عروسی، تعزیه و مسافرت ها شرکت کردند و علت مبتلا شدن آن ها نیز به دلیل عدم توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است‌.

 

وی گفت: در حال حاضر وضعیت استان قرمز است و در وضعیت بحرانی قرار دارد بنابراین با توجه به دستورالعمل کشوری زدن ماسک در اماکن عمومی و صنوف اجباری است و  از مردم می خواهیم در مجامع عمومی ماسک بزنند و مراسم های عروسی و عزا را به تعویق بیاندازند.

 

دکتر هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر 158  بيمار مبتلا به كرونا در بیمارستان های استان بسترى هستند در حالی که دو هفته قبل 70 مورد بستری داشتیم، گفت: این آمار نشان می دهد تعداد آمار بستری شده ها بیش از دوبرابر شده است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این مطلب که طی یکی دو روز گذشته، چهار بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده اند، اظهارکرد: اگر با این فرمان جلو برویم حتما بیمارستان های استان کفاف پذیرش بیماران را نخواهد داشت و صدمه جبران ناپذیری به بیماران خواهد خورد.

 

هرچند توصیه های پزشکی و بهداشتی مدام بر رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی تأکید دارد اما گویا گوش برخی از مردم بدهکار نیست و در نهایت معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شمالی بیست و یکم تیرماه در حاشیه بازدید میدانی از نحوه رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط اصناف و اقشار مختلف اعلام کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در سراسر استان مراسم های عروسی، عزا و مکان های محل تجمع مردمی مانند استخرها، تالارها، باشگاه های ورزشی تا اطلاع ثانوی و برگشت به وضعیت عادی تعطیل است.

 

«ولی الله حیاتی» از شهروندان خواست به جز موارد ضروری از خانه هایشان بیرون نیایند و هنگام حضور در مکان های عمومی حتما از ماسک استفاده کنند و همچنین پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
 

 

دکتر «علی یوسفی»  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی برای تهیه و توزیع دستکش و ماسک های N95، نداریم و با توجه به نیاز استان به ماسک های سه لایه، توزیع این ماسک ها مدیریت می شود، گفت: سازمان غذا و دارو تمام دانشگاه های علوم پزشکی استان ها را به تولیدکنندگان ماسک در کشور معرفی کرده و می توانند نیاز استان خود را از این محل تأمین کنند.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به فعالیت سه واحد تولیدی ماسک در استان اشاره کرد و با بیان اینکه دو واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیدک بجنورد و یک واحد در شهرستان مانه و سملقان فعالیت دارد، بیان کرد: این واحدهای تولیدی در مجموع روزانه 45 هزار ماسک برای رفع نیاز استان تولید می کنند.

 

دکتر یوسفی با بیان اینکه بر اساس نیاز سنجی انجام گرفته چهارهزارو 800 ماسک سه لایه مورد نیاز بیمارستان هاست که باید بین آنها توزیع شود، گفت: مابقی بین داروخانه ها و مراکز درمانی سطح استان توزیع می شود.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص قیمت ماسک های سه لایه با اشاره به اینکه قیمت گذاری این قلم بهداشتی با کمترین قیمت در استان ما تعیین شده، این رقم را بین هزارو 100 تا هزارو 500 تومان اعلام کرد.

 

وی با ذکر این مطلب که البته قیمت ها با توجه با کیفیت و نوع شرکت تولیدی داخل یا خارج از استان ممکن است کمی متفاوت باشد، عنوان کرد: مردم در صورت داشتن انتقاد و پیشنهاد و یا مشاهده تخلف، می توانند با تماس با سامانه 190 مراتب را به کارشناسان مربوطه اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

 

سمیرا نیستانی

 

 

 

 

کد خبر 948839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha