مفتی عمان  تبدیل«ایاصوفیه» به مسجد را  تبریک گفت

شیخ «احمد بن حمد الخلیلی»، مفتی اعظم عمان مسجد شدن دوباره «ایاصوفیه» را به مسلمانان تبریک گفت و اقدام رئیس جمهور ترکیه را شجاعانه خواند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «النعیم نیوز»، شیخ «احمد بن حمد الخلیلی»، مفتی اعظم عمان از اقدام «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد ابراز خرسندی کرد.

 

 

وی گفت: این اقدام را به امت اسلامی، ملت و رئیس جمهور ترکیه تبدیل می گویم، زیرا ایاصوفیه را بار دیگر به مسجد، خانه خدا تبدیل کردند و از این پس بار دیگر از این مسجد صدای اذان شنیده می شود.

 

شیخ احمد بن حمد الخلیلی تصریح کرد: این گام، گام موفقی برای مردم مسلمان و قهرمان ترکیه بود که توطئه هیچ گروهی آنان را دلسرد نکرد و پا بر جای «محمد فاتح» گذاشتند. عثمانی ها در آن زمان این مکان را به مکان عبادت و برگزاری آیین های مذهبی تبدیل کرده بودند و بار دیگر این اتفاق تاریخی برای مسجد ایا صوفیه افتاد.

 

مفتی اعظم عمان اظهار کرد: به مردم ترکیه بار دیگر تبریک می گویم که با این موفقیت  توانستند جلوی هتک حرمت به این مکان را بگیرند و این گام، گام شجاعانه رئیس جمهور ترکیه بوده است.

 

تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد با واکنش های متفاوتی در کشورهای جهان مواجه شده است و برخی این اقدام را شجاعانه خوانده و برخی ابراز نگرانی کرده اند.

 

ایاصوفیه،  یک بنا و عبادتگاه تاریخی واقع در استانبول ترکیه است که به عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس، کلیسای جامع کاتولیک رومی، مسجد عثمانی و یک موزه سکولار استفاده شده ‌است. از ژوئیه سال ۲۰۲۰ این بنا توسط رئیس‌ جمهور ترکیه دوباره مسجد شد.

کد خبر 949034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha