نماز و قرآن باید در زندگی مسلمانان بالاترین جایگاه را داشته باشد

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نماز و قرآن باید در زندگی مسلمانان در جایگاه اصلی خود قرار گیرد، گفت: مفهوم نماز و معانی آیات نورانی قرآن کریم باید در ذهن افراد نهادینه شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، نورمحمدی، یکی از استادان دانشگاه تهران، در کارگاه آموزشی نماز با عنوان راز و نیاز که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ویژه کارمندان و خانواده های آنان برگزار شد، گفت: عبادت با علم و تفکر آغاز می شود.


وی با بیان اینکه عبادت با تفکر، انسان را از جهل و نادانی خارج می کند افزود: اندیشدن در ملکوت آسمان و زمین، اندیشدین در نعمات خداوند، تامین مخارج و جهاد اقتصادی نیازمند مطالعه کتاب در این زمینه است.


نورمحمدی با اشاره به اینکه نظام خلقت بر هفت مدار استوار است، اظهار کرد: خداوند هدف از خلقت انسان را قدرت و عظمت خداوند، هدفدار بودن جهان، عدم بیهودگی جهان هستی، برتری انسان نسبت به سایر موجودات و برتری علم و تفکر انسان بیان فرموده است.


این استاد دانشگاه با اشاره به بوسه زدن پیامبر اکرم(ص) بر دست کارگر ادامه داد: کارمندانی که در ادارات و یا در کارخانجات مشغول کار هستند باید کار خود را به نحو احسن و بهترین وجه انجام دهند و کسانی که بر سر کار هستند و قصور در کار خود د ارند، دزد محسوب می شوند.


وی همچنین مراتب رشد و تکامل انسان و مراتب سقوط انسان را توضیح داد و گفت: منشا همه بدبختی ها جهل می باشد که عامل آن عدم مطالعه است و طبق آخرین آمار رییس کل کتابخانه های کشور سرانه مطالعه و کتابخوانی در ایران 18 دقیقه است که این آمار در ژاپن 90 دقیقه اعلام شده.


نورمحمدی با بیان اینکه عبادت 10 جز دارد که 9 جز آن کسب روزی حلال است افزود: 13 میلیون پرونده قضایی در دادگاه های کشور به دلیل سر پیچی از این 9 جز عبادت یعنی کنار گذاشتن کسب و روزی حلال است.


استاد دانشگاه تهران از جایگاه امروزی قرآن در برخی خانواده ها از جمله بالای سر مسافر یا بر سر سفره های عقد گلایه کرد و بیان داشت: در شب های قدر مفهوم قرآن به سر نه اینکه قرآن ها را بالای سر قرار دهیم بلکه قرآن و آموزه های آن را در سر نهادینه کنیم.


در ادامه این همایش حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با تاکید بر حضور قلب در نماز گفت: حضور قلب فرمول خاصی ندارد بلکه گره خورده به همه اعمال انسان در طول روز چنانچه اعمال در طول روز پسندیده و خوب باشد قطعا حضور قلب در نماز حاصل می شود.


حجت الاسلام ذوالفقاری نماز اول وقت جماعت را که مورد تاکید بساری از علما است را شرط اخلاص و بندگی عنوان کرد و افزود: نماز با اخلاص و اول وقت مانع آلودگی انسان به گناهان می شود.


پایان پیام/

کد خبر 95018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha