کرونا آئین عاشورای قدیم طالقان را هم تعطیل کرد

مردم طالقان هر ساله از روستاهای دیگر در نخستین جمعه تیرماه در حیاط بقعه پیرجمشید کنار درخت گردوی چندصد ساله که از نظر اهالی درختی خاصه است جمع می شدند و آئین عزاداری سید و سالار شهیدان کربلا را برگزار می کنند ولی کرونا این آئین را تعطیل کرد.

خبرگزاری شبستان - البرز: تعزیه تکیه برغان در طالقان یکی از معروف ترین تعزیه های اصیل آئینی است که همواره در طول سالیان متمادی از نقاط مختلف ایران به این مکان می آمدند و در ایام محرم و صفر شاهد برپاییی آئین تعزیه سید و سالار شهیدان کربلا بودند.

 

از دیگر شاخص های تعزیه در طالقان به یک آئین سنتی در این منطقه برمی گردد که ویژه مردم مومن و دیندار آن است و آن اینکه آئین عاشورای قدیم در اولین جمعه تیرماه هر سال در روستای مهران واقع در شهرستان طالقان برگزار می شد.

 

شیوع بیماری کرونا ویروس بسیاری از برنامه ها، همایش و طرح ها را تحت الشعاع قرار داد و دیگر آنکه زمینه تعطیل شدن آئین سنتی عاشورای قدیم در این شهرستان شد.

 

در این رابطه « حسن عسگری » آورده است: آئین سنتی عاشورای قدیم طالقان یکی از آثار ناملموس فرهنگ ایرانی است که به ثبت رسیده است.

 

این پژوهشگر و البرز شناس می افزاید: عاشورای قدیم طالقان به عنوان آئین دیرپایی است که در روستای مهران در اولین جمعه تیرماه هر سال برگزار می شد.

 

وی توضیح داد: در این رابطه کتابی با عنوان مدخل « عاشورای قدیم» نوشته ام که توضیحات کامل این سنت در آن درج شده است.

 

مردم طالقان از روستاهای دیگر در نخستین جمعه تیرماه در حیاط بقعه پیرجمشید کنار درخت گردوی چندصد ساله که از نظر اهالی درختی خاصه است جمع می شوند. 

 

تعزیه مربوط به امام حسین (ع) و یارانش است که در طول یک روز در قالب ۲ بخش برگزار می شود. اهالی روستا در ایوان خانه ها سفره می اندازند و درهای منازل را باز می کنند تا مردمی که از روستاهای دیگر آمده اند در منازل آنان استراحت کنند. 

 

« علی بالایی»  در کتاب دیگر خود با عنوان گاه شماری در بالا طالقان یادنامه عاشورای قدیم نیز در این خصوص توضیحاتی آورده است.

 

به واقع مردم مهران معتقد هستند که روز شهادت امام حسین(ع) در چهارم تورج ماه بوده و این در گاه شماری رسمی خورشیدی یعنی اولین جمعه تیرماه. 

 

کد خبر 950876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha