فراگیری کرونا فرصتی برای برخی از شرکت های دانش بنیان فراهم کرد

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: فراگیری کرونا فرصتی برای برخی از شرکت های دانش بنیان فراهم کرد تا فعالیت خود را به سرعت گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سیاوش ملکی فر» در برنامه گفتگوی ویژه عصر دوشنبه (30 تیر) با اشاره به برخی از آسیب‌هایی که فراگیری کرونا بر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان وارد کرد، اظهار داشت: باوجود همه این مشکلات، برخی از شرکت‌ها از این فرصت برای گسترش فعالیت‌های خود سود بردند.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: مدل و روش کسب و کار این شرکت‌ها به گونه‌ای بود که فراگیری کرونا برای آن‌ها یک فرصت بود و شرکت‌های فعال در زمینه سرگرمی‌های دیجیتال، آموزش از راه دور، ببینار (سمینار مجازی) از جمله این موارد بودند.

 

وی درباره آسیب‌های این دوران نیز گفت: گروه‌های مختلف کسب و کار بصورت کلی آسیب دیدند، اما شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری، سلامت، مرتبط با مراکز درمانی، صنایع دستی و در کل کسب و کار‌های مرتبط با تجمعات از جمله آسیب دیدگان اصلی این شرایط بودند.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در این وضعیت صورت گرفته و در حال انجام است، گفت: در مرحله اول شرکت‌های دانش بنیان کوچک با نیروی کمتر از ۵۰ نفر و فروش سالانه (۹۸) کمتر از دو میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفتند.

 

ملکی فر افزود: در مرحله دوم به سراغ کسب و کار‌های خلاق رفتیم که به تایید برنامه زیست بوم حمایت از کسب و کار‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده بودند.

 

وی گفت: در مرحله بعدی شرکت‌های نوآفرین مورد تایید وزارت ارتباطات تحت حمایت قرار گرفتند و کسب و کار‌های فناور مستقر در پارک‌های فناوری سراسر کشور حمایت شدند.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: هم اکنون نیز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بزرگ آغاز شده است.

 

وی افزود: در کنار این شرکت ها، کسب و کار‌های موسوم به شتاب دهنده‌ها و فضا‌های کار اشتراکی نیز حمایت می‌شوند.

 

ملکی فر با بیان اینکه تاکنون ۲۶۰ شرکت دانش بنیان کوچک تحت حمایت گرفته اند، افزود: تا این لحظه بیش از ۹۰ میلیارد تومان به این شرکت‌ها پرداخت شده است.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: این اعداد و ارقام قطعی نیست و با توجه به ثبت نام‌های جدید که در حال ارزیابی اند، افزایش می‌یابد.

 

وی درباره روند انجام این حمایت‌ها نیز گفت: ابتدا شرکت‌ها درخواست خود را ارائه می‌دهند و پس از ارزیابی شرایط آن‌ها و احراز آسیب با معیار‌های تخصصی، حمایت از آن شرکت تصویب شده و فرایند عقد قرارداد و پرداخت صورت می‌گیرد.

 

ملکی فر گفت: پرداخت به این شرکت‌ها در ۳ مرحله صورت می‌گیرد و پرداخت مرحله آخر منوط بر این است که شرکت‌ها ۹۰ درصد نیرو‌ها را حفظ کرده باشند.

 

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پاسخ به این سوال که چه شرکت‌هایی آسیب دیده محسوب شده و می‌توانند درخواست دهند، گفت: شرط ما برای شرکت‌های دانش بنیان کوچک این بود که نسبت فروش زمستان ۹۸ آن‌ها به کل سال، کمتر از ۸۰ درصد نسبت به سال قبل باشد.

 

وی افزود: برای شرکت‌های دانش بنیان بزرگ این نسبت متفاوت است و فصل بهار هم اضافه شده است.

 

ملکی فر تصریح کرد شرکت‌های دانش بنیان کوچک تا پایان تیرماه فرصت دارند درخواست خود را ارائه دهند، اما شرکت‌های دانش بنیان بزرگ فرصت بیشتری دارند./

کد خبر 951383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha