ازدواج امری ضروری از منظر اخلاقی/ انسان در کنار همسر خود به آرامش می‌رسد

فاطمه (س) مدت ها بود که خواستگاران زیادی داشت، بسیاری از سرمایه داران مدینه و سایر کشورها و قبایل عرب که بسیار هم سرمایه دار بودند به خواستگاری دختر رسول خدا می آمدند.

خبرگزاری شبستان _مانه و سملقان؛ فاطمه زهرا (س) دختر پیغمبر اکرم (ص) و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیل ترین و شریف ترین خانواده های قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث می برد و به عالی ترین کمالات انسانی آراسته بود. به بهانه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) سراغ جوانانی رفتیم که در آستانه ازدواج هستند و از مشکلاتی گفتند که شاید در گذشته کمتر دیده می شد.

 

***مهریه حضرت زهرا (س)  الگویی برای پیوندهای امروزی

یکی از جوانان در آستانه ازدواج شهر آشخانه گفت: ازدواج در گذشته بسیار آسان تر از زمان حال بوده و جوانان مشکلات الان را برای ازدواج نداشته اند.

 

رضا احمدی افزود: در حال حاضر 32 سال سن دارم ولی از ازدواج کردن می ترسم چرا که شرایط اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و نمی دانم که می توانم از پس سختی های زندگی بر بیایم.

 

وی عنوان کرد: خانواده ها مهریه را بسیار بالا می گیرند و این باعث می شود که جوانان از ترس مهریه بالا برای ازدواج جلو نروند.

 

احمدی بیان کرد: خانواده ها باید این موضوع را بیشتر درک کنند که مهریه بالا خوشبختی را به ارمغان نمی آورد و تفاهم و همفکر بودن و سخت نگرفتن زندگی است که انسان را خوشبخت می کند.

 

وی تصریح کرد: اما چشم و هم چشمی باعث طراحی یک پروسه سخت در شروع زندگی شده و این امر مبارک را با مشکلاتی روبه رو می‌کند، در حالی که چه بسیار افرادی که با ساده ترین امکانات زندگی خود را آغاز کرده و در کنار یکدیگر به خوشی زندگی کرده اند.

 

 

***جوانان از آینده ازدواج می‌ترسند

یکی دیگر ازجوانان مانه و سملقان گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده ترین و راحت ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند، مهریه 500 درهمی برای فاطمه (س) یکی از این درس هاست.

 

علیرضا احمدزاده افزود: فضای مجازی، ماهواره و... سبب آزادی بیشتر در روابط جوانان شده و چشم جوانان را بازتر کرده است، در حالی که این آزادی‌های جنسی هر قدر بیشتر باشد، انسان به همان میزان حریص‌تر می‌شود و این امر یکی از موانع ازدواج شده است.

 

 وی بیان کرد: اهمیت رعایت حریم‌ بین دختران و پسران جوان، موضوعی است که گرایش جوانان را به ازدواج کم کرده است.

 

وی با اشاره به تورم در جامعه گفت: گرانی اجناس و کالاهای ضروری باعث شده است که جوانان به ازدواج فکر نکنند و برخی از دختران دچار چشم هم چشمی های زیادی هستند که مشکلات زیادی را در زندگی به وجود می آورد.

 

یکی از بانوان شهرستان مانه و سملقان گفت: ازدواج فقط منحصر به بلوغ سنی نیست بلکه جوانان باید به بلوغ فکری و عقلی هم برسند.

 

فاطمه رعنایی افزود: امروز ازدواج های زود هنگام باعث شده آمار طلاق بالا برود و مشکلاتی که در زندگی زناشویی رخ می دهد از همین عدم بلوغ فکری است.

 

وی بیان کرد: خانواده ها نقش بسزایی در یک زندگی موفق برای جوانان دارند که متاسفانه در جامعه کنونی فرزند سالاری باعث شده است که بسیاری از خانواده ها در تصمیم گیری های زود هنگام و نابجای دختران و پسرانشان نتوانند دخیل باشند.

 

وی عنوان کرد: تورم در جامعه، چشم هم چشمی ها، مهریه بالا و... باعث شده که جوانان رغبتی به ازدواج نداشته باشند.

 

رعنایی تصریح کرد: باید از ازدواج حضرت زهرا(س) و همسر ایشان الگو بگیریم چرا که مهریه سنگین باعث خوشبختی جوانان نیست.

 

وی یکی دیگر از علل عدم ازدواج را موضوع اشتغال جوانان دانست و افزود: منظور از اشتغال، تنها اشتغال به مشاغل دولتی نبوده بلکه دولت می تواند فضاهای اشتغال و کارآموزی را در جامعه ایجاد کند؛ همچنین مسکن نیز جزو ضروریات زندگی بوده و تامین آن در توان دولت است.

 

یک کارشناس مذهبی شهرستان مانه و سملقان هم گفت: تمامی موجودات به صورت جفت آفریده شده‌اند، از این رو انسان در کنار جفت خود به آرامش رسیده و نیازهای عاطفی، روحی و معنوی را در کنار زوج خود تامین می‌کند؛ ازدواج از بعد اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

 

حجت الاسلام علی سویدانلو اظهارداشت: روابط آزاد دختر و پسر یکی از عوامل مهم کاهش گرایش جوانان به ازدواج است.

 

وی بیان کرد: در این صورت افراد به چیزی که بعد از ازدواج باید برسند، پیش از ازدواج به راحتی به دست می‌آورند، از این‌رو با وجود روابط شُل و راحت بین جنس مخالف دیگر ازدواج معنایی نخواهد داشت.

 

وی با تاکید بر این‌که راهکار اولیه در این رابطه تربیت صحیح فرزندان بوده و خانواده به عنوان بستر اصلی این تربیت، نقش بسیاری در این رابطه دارد، اظهار کرد: برای حل بخشی از معضلات مربوط به کاهش ازدواج باید التزام به احکام الهی، ایمان به خدا، خویشتن داری و همچنین حفظ حجاب چشم و حجاب ظاهر و باطن را مدنظر قرار دهیم.

 

حجت الاسلام سویدانلو گفت: جوانان با فکر کردن به ازدواج در ذهن خود با خطرهایی مواجه شده و از آینده ازدواج کردن می ترسند.

 

وی در خصوص اهمیت ازدواج کردن از منظر دین و اخلاق، اظهارکرد: امر ازدواج برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی سفارش شده و قرآن کریم نیز زوج آفرینی را از شگفتی های عالم آفرینش دانسته که موافق فطرت انسان است.

 

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به توصیه ها و روایات اخلاقی به امر ازدواج، بیان کرد: در صورتی که حتی توصیه قرآن و پیامبر(ص) به ازدواج نبود، این امر به علت وجود خیرات و برکات فراوان، خوشایند بوده و کاهش مفاسد، نزدیک شدن دل ها به یک‌دیگر و تقویت صله ارحام از جمله فواید آن است.

 

***علل کاهش گرایش جوانان از بُعد دینی

 

امام جمعه موقت شهر قاضی گفت: بخشی از عدم گرایش جوانان به ازدواج مربوط به ضعف اعتقادی بوده و  تبلیغات متعدد تغییراتی را در سبک زندگی فرد ایجاد کرده و اعتقادات وی را تضعیف می کند.

 

حجت الاسلام ابوالفضل اردکام افزود: خداوند، جوانان را در امر ازدواج یاری کرده و در صورتی که به او حسن ظن و به اعتقادات و آموزه های خود ایمان داشته باشیم، به خداوند اعتماد کرده و برای ازدواج قدم بر می داریم.

 

وی با اشاره به سخن امام صادق (ع) در این خصوص، گفت: ایشان می فرمایند که هرکس ازدواج را ترک کند به خداوند سوء ظن کرده است چرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید حتی در صورت فقیر بودن آنان، من از فضل خود غنی خواهم کرد.

 

وی با بیان این‌که خانواده ها نیز در این امر مقصرند، اظهار کرد: برخی از پدران و مادران به علت سختی هایی که خود در دوران ازدواج خود کشیده اند، به رفاه گرایش داشته و داشتن برخی امکانات ویژه را ضروریت ازدواج می دانند؛ که این موضوع آفتی در جامعه بوده که جوانان از آن آسیب می بینند.

 

حجت الاسلام اردکام عنوان کرد: نگاه درست به این مساله این است که زوجین باید زندگی را به کمک یکدیگر درست کرده و بدانند زندگی بدون مواجهه با سختی ها و تلاش برای حل آنان معنایی ندارد.

 

وی رفاه زدگی را یکی از علت های دیگر عدم ازدواج جوانان دانست و گفت: در صورتی که در سبک زندگی خود ساده زیستی را مراعات کنیم زندگی راحت و آسان می شود؛ رفاه زدگی و تجملاتی بودن در جامعه به علت تبلیغ رسانه ها و بعضی الگوهای غربی نگاه های ویژه ای را در جوانان ایجاد کرده و باعث تاخیر ازدواج آنان می شود.

 

امام جمعه موقت شهر قاضی با اشاره به راهکارهای تسهیل ازدواج، بیان کرد: بخشی از راهکارها علاوه بر خود فرد و خانواده اش، به حمایت های خارج از نهاد خانواده و دولتمردان وابسته است؛ منظور از حمایت های دولتمردان تنها ارائه وام نبوده بلکه باید به ضروریات زندگی جوانان هم توجه کرد.

 

 

کد خبر 951755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha