گرانی، بیکاری و مسکن سه عامل مهم در کاهش ازدواج

طی چند سال اخیر میزان ازدواج کاهش داشته که از مهم‌ترین علل آن می‌توان به گرانی، بیکاری بسیاری از جوانان، مشکلات مسکن، سختگیری‌های والدین و ... اشاره کرد.

خبربرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: ازدواج سنت پسندیده‌ای است که سفارش‌های بسیاری در دین اسلام و سایر ادیان الهی به آن شده و یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان با گسترش ازدواج آن را کاهش داد بزهکاری اجتماعی و اخلاقی در محیط های شهری است.

 

امروزه و با توجه به گرانی و تورم روزافزون ناشی از تحریم‌ها و برخی سوءمدیریت‌هایی که کشور را فراگرفته مشکلات و موانع ازدواج چندبرابر شده است، از گرانی وسایل اولیه یک منزل ساده گرفته تا خرید جهیزیه سنگین و مهریه کلان که عموما بر داماد تحمیل می‌شود.

 

یکم ذی‌الحجه مصادف با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است و از آنجه که مهم‌ترین الگو برای بشریت به استناد احادیث و روایت‌های دینی، ائمه معصوم (ع) هستند، بنابراین مطلوب است که در این امر مهم و حیاتی از روش‌های انجام شده توسط ائمه (ع) بهره‌مند شویم.

 

 

روش ازدواج حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) الگوی مناسبی برای جامعه است

امام جمعه موقت اهواز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می‌گوید: درباره سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) روایات مختلفی وجود دارد، اما آنچه که مرسوم است این واقعه در یکم ذی‌الحجه صورت گرفته و روش ازدواج این دو بزرگوار بهترین الگو برای بشریت است.

 

«حجت‌الاسلام ابوالحسن حسن‌زاده» با بیان اینکه امام علی (ع) از شخصیت‌های ثروتمند آن زمان نبود می‌افزاید: برای ازدواج نمی‌توان تنها ملاک‌های مادری را در نظر گرفت، همانگونه که در تاریخ می‌خوانیم ثروتمندان بسیاری به خواستگاری آن حضرت رفتند اما مهم‌ترین ملاک پیامبر (ص) و حضرت زهرا (س) معنویت شخص بود.

 

وی با بیان اینکه مسائل معنوی در زمینه ازدواج از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اضافه می‌کند: در این دوره که بسیاری از مردم از نظر اقتصادی با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند باید تا میزان ممکن باید توقعات بی‌جا را کاهش داد و با قناعت زندگی را پیش برد؛ جوانان بسیاری هستند که با محدودیت‌های فراوان زندگی اما با لذت در کنار یکدیگر زندگی زناشویی خود را انجام می‌دهند و این در حالی است که در مقابل زوج‌هایی هستند که در عین بهره‌مندی از مادیات مشکلات زناشویی مختلفی دارند.

 

امام جمعه موقت اهواز تصریح می‌کند: روش ازدواج حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) یک الگوی مناسب برای جامعه است و این الگو باید بیش از پیش گسترش یابد از این رو مطلوب است که والدین تا حد ممکن از سختگیری‌های پیش از ازدواج جلوگیری کنند تا جوانان بتوانند با جهیزیه مختصر و مهریه پایین یک زندگی جدید را تشکیل دهند.

 

 

ازدواج به ایجاد آرامش در انسان کمک می‌کند

امام جمعه موقت ویس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با اشاره به آیه 72 سوره نحل (وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ ۚ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ) ابراز می‌دارد: بر اساس این آیه مبارکه خداوند از نفس انسان برای انسان همسرانی را برگزید، بنابراین همسرگزینی اراده خداوند برای انسان است؛ اگر می خواهید خداوند را در زندگی خود احساس کنید باید ازدواج کنید که همان آرامش انسان در خانواده است.

 

«حجت‌الاسلام علی فدیعمی» با بیان حدیثی از پیامبر (ص) مبنی بر اینکه «حضور یک لحظه در کنار خانواده ارزش بالاتری از یک سال اعتکاف در مسجدالنبی دارد» عنوان می‌کند: با عمر اندک انسان وقت بسیار کمی برای زندگی و بهره‌مندی از آثار دنیوی وجود دارد، بنابراین انسان با ازدواج و فرزندآوری و تربیت صحیح فرزندان شامل برکات حتی پس از مرگ می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امروزه در جامعه ما به ازدواج کمتر توجه شده است ظهار می‌کند: عوامل مختلفی برای کاهش ازدواج وجود دارد که می‌توان به نبود امکانات لازم، گرانی و ... اشاره کرد، اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که والدین موانع را ازدواج فرزندان را بردارند و آن را آسان بگیرند.

 

امام جمعه موقت ویس یاد آور می‌شود: سختگیری‌های بی‌جا، تشریفات، تجملات زیاد و ... بخش اندکی از این موانع هستند که باید توسط والدین برداشته شوند و با کمک به جوانان می‌توان به تشکیل زندگی مشترک آنها کمک کرد که برکات مختلفی را برای خانواده و جامعه به همراه خواهد داشت.

 

مقام معظم رهبری در تاریخ 14 دی ماه 1390 در مورد ازدواج می‌فرمایند: ازدواج یک جنبه قدسی دارد؛ این جنبه قدسی را نباید از آن گرفت. گرفتن جنبه قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسفانه در جامعه ما رایج شده است.
 

برخی فکر می‌کنند مهریه‌های سنگین می‌تواند پشتوانه‌ای برای حفظ خانواده و زوجین باشد، در حالی که چنین نیست. از حضرت امام حسین (ع) نقل شده که فرمود: ما دخترانمان و خواهرانمان و همسرانمان را جز با مهرالسنه عقد نکردیم.

 

بنابراین باید قبول کنیم که میزان ازدواج در چند سال اخیر کاهش داشته که مهم‌ترین علت آن گرانی، بیکاری جوانان، مشکلات مسکن، سختگیری‌های والدین و ... است از این رو لازم است که دستگاه‌های فرهنگی به صورت تخصصی این موانع را واکاوای کرده و قوه مجریه با جدیت تمام مهم‌ترین موانع را برداشته و راه را برای ازدواج جوانان تسهیل کند.

 

کد خبر 951780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha