شخصیت حضرت حمزه را برای مجامع علمی و دانشگاهی تبیین کنیم

دبیر علمی همایش بین المللی حمزه بابیان اینکه شخصیت حضرت حمزه در بین مسلمانان مغفول مانده است گفت: همایش بین المللی حمزه در راستای تبیین شخصیت ایشان در محافل علمی و دانشگاهی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «نعمت الله صفری فروشانی» امروز (چهارشنبه ۱مرداد) در نشست خبری همایش بین المللی حمزه با اصحاب رسانه که در سالن همایش های مجتمع عالی امام خمینی برگزار شد گفت: بعد از بعثت پیامبر، حضرت حمزه به اسلام روی آوردند و اسلام به اسلامیت ایشان تقویت شد.

 

دبیر علمی همایش حمزه با بیان اینکه حضرت حمزه از نظر تاثیر گذاری و ولایت مداری جایگاه ویژه ای داشتند افزود: ایشان بعد از رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) سومین شخصیت مهم در اسلام بودند.

 

صفری افزود: وقتی که مسلمانان از مکه به مدینه هجرت کردند ایشان با رشادت های فراوان در مقابل دشمنان ایستادگی کردند.


دبیر علمی همایش بافزود: در جنگ احد هفتاد نفر از جمله مصعب بن عمیر نیز به شهادت رسیدند ولی پیامبر اکرم حمزه را سید شهداء و سرور آنان خطاب می دهند و بر پیکر ایشان هفتاد بار تکبیر گفتند.


صفری گفت: مظلومیت حضرت حمزه از ابتدای شهادت ایشان وجود داشت و بر حسب تاریخ پیامبر بر پیکر ایشان گفت که حضرت حمزه گریه کن ندارد و از آن پس برخی مسلمانان و حضرت فاطمه زهرا (س) بصورت مستمر بر مزار ایشان حاضر می شدند.


دبیر علمی همایش حمزه با تقدیر از زحمات برگزار کنندگان همایش حمزه از حجت الاسلام رفیعی بابت تقبل ریاست این همایش تجلیل کرد و گفت: هدف از این رویداد بین المللی، تبیین جایگاه حضرت حمزه در مجامع علمی و دانشگاهی خواهد بود.


صفری اظهار داشت: امید است همایش پیش رو در شأن و جایگاه ایشان باشد و در این همایش سعی شده است کار علمی روش مند و مقالات تعمیق داده شود.


استاد عالی جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: محورهای ۶گانه همایش با موضوع: زیست نامه (زندگی نامه) حضرت حمزه- تاریخ- فضایل حضرت حمزه- حضرت حمزه از دیدگاه دیگران- حمزه در هنر و ادبیات- حمزه در منابع مختلف، بصورت تخصصی توسط کارگروه علمی همایش جهت تدوین مقالات ارائه شده است و یک کار تحلیلی و بین رشته ای در تحقیقات صورت خواهد گرفت.  


صفری افزود: محصول این همایش علمی، فرا مذهبی خواهد بود و تمام مسلمانان از آن بهره مند خواهند شد و استفاده از منابع اهل سنت همچون معرفة الصحابة در خصوص این شخصیت تاریخی، نقطه وحدت و همدلی خواهد بود.


دبیر علمی همایش به بهره گیری از یادبودها، کتاب ها و فیلم های موجود در خصوص ایشان از جمله فیلم الرساله و محمد رسول الله اشاره کرد و گفت:  در فیلم الرساله به سخنگو بودن حضرت حمزه در نشر شریعت اسلامی اشاره خوبی شده است.


استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما آثار زیادی در شعر و ادبیات از رشادت ها و مجاهدت های حضرت حمزه داریم، که یکی از محورها را در این خصوص اختصاص داده ایم.


صفری افزود: شناسایی شخصیت حضرت حمزه به صورت ریشه ای و تخصصی از تولد تا مسلمانی و از مسلمانی تا هجرت و در نهایت از هجرت تا شهادت در این همایش بین المللی واکاوی خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که این همایش درجه  lsc  را به خود اختصاص داده است و به عنوان یک امتیاز برای دانشگاهیان خواهد بود و مقالات در نشریه های علمی پژوهشی منتشر خواهد شد.


صفری در ادامه گفت: یکی از شخصیت های مهم و عضو علمی این همایش، حضرت آیت الله محمد مهدی یوسفی غروی، صاحب موسوعة التاريخ الاسلامي است.

 

علاقمندان جهت ثبت نام و ارسال مقالات می توانند به آدرس:hamayesh.miu.ac.ir مراجعه کنند.

کد خبر 952192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha