رژیم غذایی سالم می تواند از ابتلا به  کووید ۱۹ جلوگیری کند

کوهدانی گفت: داشتن رژیم غذایی سالم و متنوع منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که می تواند از ابتلای افراد به کووید ۱۹ جلوگیری کند.

اغلب مردم این روزها به دنبال سبک زندگی هستند که سالم تر و بهتر زندگی کنند، تغذیه سالم و حذف مواد غذایی صنعتی و ناسالم در کنار فعالیت فیزیکی مناسب از مهم ترین راههای داشتن سبک زندگی سالم است، اینکه نیاز بدن به چه مواد و چه میزان است از مواردی است که این روزها برای مردم اهمیت شایانی پیدا کرده است و با توجه به شیوع کرونا ویروس اهمیت تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن دو چندان شده است، در این رابطه با خانم دکتر «فریبا کوهدانی» استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آن را می خوانید.

برای حفظ بدن از بیماریها به خصوص کووید ۱۹ تغذیه مناسب چه نقشی می تواند داشته باشد؟ 

ما باید برای حفظ سلامتی خود در دوره کویید 19 یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم چرا که دارا بودن رژیم غذایی سالم باعث می شود تا فرد از سیستم ایمنی خوبی برخوردار بوده و می توان خطر ابتلا به بیماری کویید 19 را با تقویت سیستم ایمنی بدن کاهش دهیم که البته برای این امر باید توجه داشته باشیم که در رژیم غذایی روزانه اصول تعادل و تنوع را لحاظ کنیم.

نقش میوه و سبزی در تغذیه مناسب به چه میزانی می تواند باشد؟ 

میوه و سبزی جزو مهمترین گروه های غذایی می باشد که لازم است در استفاده از میوه و سبزی نیز باید از انواع گوناگون میوه ها و سبزی ها استفاده شود. رنگهای مختلف سبزیجات مانند هویج، گوجه فرنگی، سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج و کاهو باید در برنامه غذایی روزانه افراد لحاظ شود. در یک رژیم غذایی متعادل و متنوع استفاده از گروه غلات دیگر توصیه موکد ما می باشد و در این گروه بهتر است از نان های سبوس دار استفاده شود چرا که به دلیل داشتن فیبر بالا بر روی وضعیت چربی خون، وزن و تجمع چربی در بدن اثر مثبت دارد و این فیبر می تواند باکتری های مفید روده را نیز افزایش دهد و در کنار آن شرایط التهابی را در بدن کاهش می دهد.

استفاده از چه نوع گوشتی در تغذیه سالم توصیه می شود؟ 

در گروه گوشت ها باید از منابع مختلف این گروه مانند گوشتهای سفید، حبوبات و تخم مرغ  و گوشت های قرمز استفاده شود، اینکه برخی می گویند مصرف ماهی برای دوران کرونا مفید نیست، درست به نظر نمی آید چرا که ما حتی یک منبع علمی نیز تاکنون نداشته ایم که در خصوص بد بودن ماهی در آن صحبت شده باشد، ولی ماهی به دلیل اینکه حاوی منابع امگا 3 است در تعادل شرایط غیر التهابی بدن می تواند کمک کند. غذاهای دریایی مانند ماهی منبع غنی امگا 3 می باشند و استفاده دو بار در هفته ماهی می تواند به تامین مقدار مورد نیاز این اسید چرب ضروری کمک کند.

آیا می توان به جای مصرف گوشت از حبوبات استفاده کرد؟ 

در تغذیه سالم استفاده از اقلام غذایی  متفاوت موجود در هر گروه غذایی تامین کننده شرط تنوع در رژیم غذایی است. حبوبات یکی از زیر گروههای گوشت می باشد، بخشی از نیاز بدن به مواد مغذی موجود در گوشت از طریق حبوبات می تواند تامین شود. از آنجا که  حبوبات دارای فیبر بالایی هستند و در کنار آن چربی هم ندارند و ارزان تر از منابع گوشت می باشد یکی از انتخاب های مناسب جایگزین گوشت است.، در هنگام استفاده از گوشت ها باید از گوشت های بدون چربی استفاده کرد. گوشت گوسفندی دارای چربی بیشتری می باشد، هرچند بخشی از این چربی قابل رویت با چشم نیست.

انتخاب منابع مناسب چربی و راهکارهایی برای کاهش دریافت چربی: 

علاوه بر استفاده از گوشتهای کم چرب و کاهش مصرف فست فودها برای کاهش دریافت چربی، لبنیات کم چرب باید استفاده کرد و در کنار آن سعی کنیم به جای غذاهای سرخ شده از غذاهای آب پز استفاده کنیم.

در سبک زندگی سالم باید سعی کنیم که مقدار دریافت چربی در بدن متعادل باشد تا باعث افزایش وزن و چاقی نشود چرا که چاقی یکی از عوامل خطر در دوران کرونا محسوب می شود و باید به جای روغن های جامد از منابع مفیدتر مانند روغن زیتون استفاده شود، از نوع چربی هایی استفاده شود که از اسیدهای چرب ترانس پایین برخوردار است .

مصرف نمک و قند در یک رژیم  غذایی مناسب چه تاثیری می تواند داشته باشد؟ 

کاهش دریافت نمک نیز می تواند در سلامتی بدن تاثیر بسزایی داشته باشد و نمک مصرفی هر فرد در طول شبانه روز باید حدود پنج گرم باشد که معادل یک قاشق مرباخوری محسوب می شود؛ هرچند ما بخشی از نمکی را که استفاده می کنیم، اصلا نمی بینیم، مثلا نمک موجود در نان، غذاهای کنسروی، رب گوجه و سس ها که دارای نمک مخفی هستند. برای کاهش دریافت نمک می توانیم نمکدان را از سفره ها حذف کنیم و همچنان مصرف میان وعده ها و یا تنقلاتی که نمک دارند مانند پفک و چیپس را کاهش دهیم و از آجیل ها ی بدون نمک استفاده کنیم.

 محدود کردن دریافت منابع قند ساده از دیگر مواردی است که می تواند در حفظ سلامت بدن موثر باشد. قند ساده در آبمیوه های صنعتی و آبمیوه های گازدار به مقدار زیادی وجود دارد که باید استفاده از آنها را کاهش دهیم ، به جای استفاده از شیرینی، شکلات و بیسکوییت از میوه استفاده کنیم و نباید به غذای بچه های زیر دو سال قند و شکر اضافه شود.

مصرف مایعات چقدر در حفظ سلامتی بدن موثر است؟ 

ما باید مایعات کافی در طول شبانه روز مصرف کنیم و روزانه 8 تا 10 لیوان آب باید استفاده شود و در کنار آن برای حفظ سلامتی بدن باید از مصرف الکل خودداری شود. در کنار مسایل شرعی ای که درباره مصرف الکل وجود دارد، سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه کرده که نه تنها مصرف الکل مفید نیست بلکه آسیب های جدی ناشی از کرونا را افزایش می دهد، هرچند خود الکل نیز به تنهایی می تواند باعث مشکلات قلبی و عروقی در افراد شود و در کنار آن افرادی که الکل مصرف می کنند، اگر به کرونا مبتلا شوند به موارد شدیدتر این بیماری دچار خواهند شد.


رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به  کووبد ۱۹ را کاهش دهد؟

داشتن رژیم غذایی سالم و متنوع منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که می تواند خطر ابتلا به  کووبد ۱۹ را کاهش دهد.

کد خبر 952317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha