تجمل‌گرایی؛ رنج و غم این روزهای مردم

گسترش تجمل گرایی در زندگی مردم را در لایه های مختلف اجتماعی به رنج و غم انداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تجمل گرایی یکی از رذایل اخلاقی به شمار می رود که ورود آن در هر اجتماعی مغایر با فرهنگ و  ارزش های انسانی است چرا که پیامدی چون ایجاد بحران و رنج در زندگی و غم و اتدوه و نابرابری اجتماعی چیزی نخواهد داشت.

 

وقتی برلی بهتر شدن زندگی و یا به ظاهر آسایش به سمت تجمل گرایی می رویم نه تنها به این ارزش ها نمی رسیم بلکه آرامش واقعی را هم از دست می دهیم و نگرانی در جامعه ایجاد می کنیم.

 

نگرانی هایی که به سبب اگر چنین مد و برنامه آنچنانی نباشد به هدف نخواهیم رسید، در وجود شخصی و خانوادگی ایجاد می شود مصیبت هایی را ایجاد خواهد کرد که اکر در ظاهر نتیجه خوبی دارد اما عواقب آن غیرقابل جبران است.

 

در بعضی مواقع نیز با وجود اسراف و تجمل گرایی به نتیجه دلخواه نمی رسیم و تنها خودمان را خسته و هزینه های زیادی به جامعه تحمیل می کنیم.

 

تجمل گرایی یک آسیب و دارای تبعات شخصی محسوب نمی شود چرا که با چنین اقدامی جامعه نیز ضرر می کند و نتایج بد آن و همچنین گسترش این رفتار غلط به جامعه می رسد.

 

تجمل گرایی از نگاه انسان مذمت و نکوهش شده و به عنوان یکی از دردهای بزرگ و موجب فروپاشی جامعه و دوری از ارزش ها از ان یاد می کنند و باید این رفتار غلط در زندگی اجتماعی اصلاح و بهبود پیدا کند.

 

*افراد ثروتمند مجاز به تجمل گرایی نیستتد

 

مرجع تقلید عالم تشیع در یکی از درس های اخلاق هفتگی گفت: تجمل گرایی به دلیل اینکه زندگی دیگران را تحت الشعاع قرار می دهد و گسترش می یابد یک‌گناه بزرگ و افراد دارای ثروت هم اجازه چنین کاری را ندارند.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» افزود: اگر دارایی افراد متعلق به خودشان است اما آن ها به دلیل نتایج منفی بر جامعه مجاز به این اقدام نیستند.

 

وی ادامه داد: این تجمل گرایی کار و زندگی مردم را سخت کرده و مانع از یک سری سنت ها مثل ازدواج شده که این موضوعآسیب های دیگری دارد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: تجمل گرایی باعث افزایش مشکلات جامعه شده و زندگی  مردم را با نگرانی و ناراحتی ها همراه ساخته است.

 

وی با تاکید بر اینکه با قناعت برکت به زندگی می آید و مشکلات حل می شود یادآورشد: دوری از زندگی معصومین موجب بروز چنین‌ مشکلاتی می شود.

 

*آرامش در تجمل گرایی نیست

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران گفت: به تفسیر و نگاه اشتباه بسیاری از مردم جامعه، آرامش با تجمل گرایی به وجود می آید که این دیدگاه غلط و موجب تضعیف بنیان خانواده می شود.

 

«علیرضا معماریان» افزود: بسیاری از افراد با یک زندگی ساده و حداقل امکانات بسیار راحت و با آرامش زندگی می کنند که بسیاری از افراد ثروتمند و افراد دارای صفت تجمل گرایی به آن زندگی ها حسرت دارند.

 

وی با اشاره به اینکه این وابستگی های دنیایی و تجمل گرایی زندگی مردم را با مشکل روبرو کرده، خاطرنشان کرد: همدلی و دوستی با این چنین رفتارهایی از بین رفته و همواره اعضای خانواده به دنبال ظاهر زندگی به جای باطن آن هستند و اینگونه آرامش خود را از بین می برند.

 

این روانشناس با تاکید بر رعایت ارزش ها و توجه به واقعیت های زندگی گفت: مردم با واقعیت ها زندگی کنند و ظاهرسازی را کنار بگذارند تا اینکه آرامش، دوستی و شادی به زندگی آن ها بازگردد.

 

*تجمل گرایی عامل به هم زننده تعادل زندگی

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان گفت:  تجمل گرایی عامل به هم زننده تعادل زندگی و مانع تشکیل خانواده شده است.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» افزود: مصرف گرایی، تجمل گرایی و نبود مدیریت مصرف آسیب های زیادی را برای جامعه از نگاه اقتصادی و فرهنگی داشته و معضلات اجتماعی را افزایش داده است.

 

وی با بیان اینکه نیازهای زندگی افراد در حد معمول مشخص است، تصریح کرد: بی توجهی در عدالت مصرف موجب آسیب های زیادی برای جامعه و زندگی افراد شده که تجمل گرایی عامل به هم زننده تعادل زندگی و مانع تشکیل خانواده شده و سن ازدواج را افزایش داده است.

 

این کارشناس دینی تاکید کرد: زندگی مردم با این صفت دچار مشکل و جامعه با تاثیرپذیری از این فرهنگ دچار آسیب های بیشتری می شود که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

کد خبر 952622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha