امام جمعه باید مردم را به وحدت دعوت کند/ بیان مطالب درست و مورد نیاز جوانان از سوی ائمه جمعه

حجت الاسلام لیوانی با بیان اینکه رمز موفقیت یک امام جمعه دعوت مردم به وحدت است، گفت: امام جمعه باید در خطبه هایش مردم را به توحید دعوت کند و از سخنان تفرقه انگیز دوری کند.

حجت الاسلام و المسلمین «قاسم لیوانی» به مناسبت پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نمازجمعه در تهران و همزمان در گرگان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: نمازجمعه توسط شخص پیامبر اسلام بنا شد و آن حضرت خودشان نماز جمعه را برپا کردند و توصیه کردند که حتما این نماز جمعه برپا شود.

 

امام جمعه موقت گرگان با نقل حدیثی در رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، افزود: پیامبر اسلام فرمودند: اگر کسی این نماز جمعه را چه در زمان زندگی ترک کند و واجب نداند و قبول نداشته باشد، خداوند او را پریشان می کند و به کار او برکت نمی دهد. نماز و زکاتش قبول نیست و حج و روزه اش هم قبول نخواهد بود.

 

وی تصریح کرد: با این حدیث پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص می شود که پیامبر چقدر به نماز جمعه اهمیت می داد و ائمه و امامان هم آن را واجب می دانند.

 

حجت الاسلام لیوانی در خصوص ویژگی های امام جمعه موفق، گفت: امام جمعه موفق کسی است که شرایط روز را درک کند و بفهمد. در خطبه ها در کنار بیان مباحث معرفتی و اخلاقی، مسائل روز را هم مطرح کند.

 

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام در خصوص علت داشتن دو خطبه در نمازجمعه، افزود: پیامبر فرمودند: خطبه اول برای تقدیس و تمجید خداوند است و در خطبه دوم نیازمندی های روز و جامعه مطرح می شود.

 

امام جمعه مردم را دسته بندی نکند

امام جمعه موقت گرگان تاکید کرد: به همین منظور امام جمعه حتما باید به مسائل عبادی و سیاسی آشنا باشد و در بیان حرف هایش باید دقت داشته باشد و اطلاعات دقیق به مسائل داشته باشد و مردم را به وحدت دعوت کند، در خطبه هایش اتحاد و توحید را در پیش بگیرد و مردم را دسته بندی نکند.

 

وی با بیان اینکه رمز موفقیت یک امام جمعه دعوت مردم به وحدت است، اضافه کرد: امام جمعه باید در خطبه هایش مردم را به توحید دعوت کند و از سخنان تفرقه انگیز دوری کند.

 

حجت الاسلام لیوانی با اشاره به فعالیت های اجتماعی نماز جمعه، گفت: امامان جمعه در دفاتر خود حضور دارند و به حل مسائل اجتماعی مردم می پردازند.

 

وی افزود: دفتر نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم در این زمینه فعال است و امامان جمعه مسائل اساسی استان را به دفتر حاج آقا ارجاع می دهند.

 

امام جمعه موقت گرگان در خصوص مطالبات امامین انقلاب از نماز جمعه، اظهارداشت: امام خمینی (رحمه الله علیه) در زمان نصب امام جمعه، آنها را دعوت به توحید و تقوا توصیه به اتحاد می کردند و مقام معظم رهبری هم همین توصیه ها را به امامان جمعه داشته اند.

 

وی افزود: اگر چه الان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را منصوب می کنند اما توصیه های آنها به امامان جمعه پیروی از امام و رهبری است.

 

امام جمعه باید به مباحث علمی و معرفتی تسلط داشته باشد

حجت الاسلام لیوانی با اشاره به روش های جذب جوانان به نمازجمعه، گفت: امام جمعه باید به مباحث علمی و معرفتی تسلط داشته باشد.

 

وی افزود: اگر امام جمعه مسائل روز و خوب را در نماز جمعه مطرح کند جوانان علاقمند و جذب می شوند ولی اگر مسائل از پیش پا افتاده را مطرح و یا از احادیث ضعیف استفاده کند جوانان دوری می کنند و جذب نمی شوند.

 

امام جمعه موقت گرگان تاکید کرد: باید ائمه جمعه مطالب درست و مورد نیاز جوانان را بیان کنند تا آنان درک کنند و بفهمند و هر چیزی را مطرح نکنند.

 

کد خبر 953038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha