بازخوانی سخنان سردار سلیمانی در 5 مرداد سال گذشته

شهید سلیمانی معتقد بود «اشرافیت بر روحانیت، اداره مساجد، تعیین مناطق نمازجمعه، انتخاب ائمه جمعه، اشراف بر حوزه های علمیه و مسئولیت در امور دینی و فرهنگی استان شأن بزرگی است که نماینده ولی فقیه آن را احراز می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سال گذشته درست در چنین روزی(5 مرداد) مراسم پاسداشت نیم قرن خدمت آیت الله جعفری، نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در مصلی امام علی علیه السلام کرمان برگزار شد.

 

آیت الله محمدی گلپایگانی و سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، میهمانان ویژه این مراسم بودند.

 

سردار سلیمانی آن روز مثل همیشه آرام و متین پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی این جلسات را جلسات تجلیل از اسلام و فرهنگ اسلامی و قدرت و تأثیر اسلام در انسان سازی و دوم خدمت تجلیل از خدمات روحانیت دانست و گفت: تاریخ اسلام مملو از تأثیر روحانیت است.

 

 

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه انقلاب ما سبب های بزرگی به دنبال داشته اما در کنار هزاران اسبابی که فراهم کرده، بعضی سبب های انسانی است که از مأموریت های امام در کنار احیای انقلاب بوده؛ گفت: یکی از آنها مرحوم مدرس است؛ انسان محروم از همه چیز حتی نظافت شخصی؛ اما دینداری را در اوج خود انجام داد و در نهایت در غربت به شهادت می رسد و در جای غریب دفن می کنند امام آمد و مدرس را احیا کرد و امروز مجلس ما منتصب به مدرس است و امروز مدرس یک معیار مشخص است.

 

 

وی با افزودن اینکه روحانیت در همه ادیان وجود دارد اما روحانیت و ویژگی روحانیت اسلام به ویژه روحانیت تشیع متفاوت است؛ بیان داشت: روحانیت در دیگر ادیان از طبقه و حزب ویژه برخوردار و عموماً این طبقه از امتیازهای مالی و طبقاتی ویژه برخوردار است و بعضی در چهارچوب بسته و وراثتی است اما آنجا که این تمایز وجود ندارد و استقلال در آن است روحانیت شیعه است.

 

 

سردار سلیمانی ادامه داد: امروز اگر به مهمترین حوزه دینی به برادران اهل سنت مراجعه کنید، می بینید که رییس الازهر را رییس حکومت مشخص می کند؛ آن حکومت چه مبارک باشد چه سادات چه امروز سیسی باشد؛ روحانیت تابع ملاحظات سیاست ها و اوامر حکومت است.

 

 

وی با تصریح به این مطلب که نه تنها امتیاز طبقاتی در روحانیت شیعه وجود ندارد بلکه مبلغ الغای طبقاتی است؛ به مسئله سیستم تربیتی در حوزه های علمیه روحانیت هم اشاره و بیان کرد: در علوم دینی ما تا طلبه، استاد خود را انتخاب می کند و اجباری ندارد بلکه در کنار درس آموزی می تواند درس هم بدهد و او در انتخاب استاد اصلح مختار است؛ این علمی که تقویت در تعلیم و مباحثه و احترام به استاد و عزت استاد در نزد شاگرد نسبت به همه علوم دیگر متفاوت است. 

 

 

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه همه علوم غیر از علوم دینی، کسانی که علم یاد می گیرند در کنار کار و معیشت است اما روحانیت، این علم را در جهت امرار معاش و پول امر مذمومی می داند؛ تصریح کرد: خصوصیات زیادی وجود دارد که باعث می شود شخصیت های زیادی در آن تربیت شود و نمونه آن را امروز در این شهر تجلیل می کنیم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: اگر زندگی ایشان(آیت الله جعفری) را در سه بخش تقسیم کنیم بخش مهمی شخصیت ایشان است؛ بعد از انقلاب، جایگاه جدیدی در جایگاه روحانیت و وعظ ایجاد شد و حوادث مهمی در این شهر داشتیم؛ نماینده ولی فقیه جایگاه مهم و ممتازی است که سه وظیفه مهم بر عهده دارد و  می تواند سبب های مثبت و منفی شود.

 

 

سردار سلیمانی اشرافیت بر روحانیت، اداره مساجد، تعیین مناطق نمازجمعه، انتخاب ائمه جمعه، اشراف بر حوزه های علمیه و  مسئولیت در امور دینی و فرهنگی استان شأن بزرگی است که نماینده ولی فقیه آن را احراز می کند و افزود: طبیعتاً یک جایگاه برتر و برجسته در هر استان است.

 

 

وی اظهار داشت: این شأن و جایگاه به دلیل برجستگی می تواند یک انسان را از جایگاه طبیعی خارج و یک انسان را به طور کلی نمایان و مشخص کند؛ آنچه از شخصیت آیت الله جعفری می خواهیم مشخص کنیم به نسبت این مسئولیت مهم و اساسی است.

 

 

فرمانده نیروی قدس سپاه با متذکر شدن این مطلب که دوره چهل ساله انقلاب که پیوسته به دلیل اینکه نظام ما متفاوت از همه نظام های موجود در دنیا و همه سطوح است و دشمنان فراوانی داریم و در هر سال توطئه ای ایجاد کردند؛ گفت: تأثیر امام دیروز در ایجاد انقلاب مهم بوده و امروز هم{نقش} رهبری در طوفان های بعضاً سهمگین تر از دوره امام و عبور دادن انقلاب در ثبات و ایستادگی و.. خیلی مهم است.

 

 

وی با تصریح به اینکه هر انسان برجسته ای به میزان برجستگی اش اگر خالق یاران صاحب صلاحیت و باکفایت و فداکار و حکیم و مقاوم نباشد کار او به سرانجام نمی رسد حتی اگر امام معصوم باشد گرچه وظیفه خود را انجام داده است؛ افزود: این انقلاب چه در دیروز او در زمان امامِ به خدا پیوسته چه در وضعیت امروز و امام جامعه ما؛ انقلاب سنگ محک مهمی است برای اینکه یک پالایش اساسی در انسان ها بوجود آید لذا انقلاب پیوسته رویش و ریزش دارد و همه عمل های مهم در دوره انبیا هم چنین بوده است.

 

 

سردار سلیمانی تصریح کرد: دارا بودن انسان های فهیم و حکیم و مردم دار که تداعی اسلام و انقلاب و امام را در ذهن مردم بکنند اساس پیروزی ها و موفقیت های ما در طول این 40 سال بوده که مهمترین آن روحانیت است؛ امام جمعه و نماینده ولی فقیه در هر استان نماد ولی فقیه است و بار مضاعف فوق العاده دیگری بر دوش او نهفته است و ضمن بحث شخصی و اثرگذاری خود؛ حفاظت و حراست و صیانت از این شأن هم هست.

 

 

وی اظهار داشت: آنچه باید شهادت دهد در این بحث این است آیت الله جعفری، تداعی انسان واقعی و انقلابی و متدین و در بین روحانیت کرمان نزدیک ترین به امام و رهبری و شبیه ترین در ایستادگی و متابعت و تعبد و در کنار گذاشتن حب و بغض ها و در جانبداری از انقلاب و ایستادگی بر اصولی که ولی فقیه ترسیم می کند و او به حق این جایگاه را به خوبی صیانت کرد؛ در سادگی و عدم حاشیه هیچ تفاوتی با 30 سال پیش او ندیدم؛ صراحت در بیان و صداقت در گفتار از ویژگی های خاص ایشان است و در روحانیت کرمان قبل از انقلاب کسی را مانند او ندیدم.

 

 

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه آیت الله جعفری {مواضع خود را} بدون ملاحظه بیان می کرد و محور وحدت استان بود؛ عدم برتری تهذب گرایی در امورات دولتی و کاری را از دیگر ویژگی های وی و به عنوان نقطه حساس ایشان نام برد و از استاندار چه اصلاح طلب و اصولگرا و از اصول دفاع و بعضی از رفاقت های شخصی را فدای مصالح و ملاحظات انقلاب کرد و در بعضی جاها با بعضی از شخصیت ها بنا به ملاحظه انقلاب توقف داد تا کسی تصور دیگری نکند و نشانی غلط دریافت نکند؛ فتنه های بزرگی پشت سر گذاشتیم و در  فتنه های فرهنگی و جنگ داخلی و... از اصول خارج نشد.

 

 

وی اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس بار اصلی آن بر دوش مردم بود و مردم دو کار بزرگ کردند؛ اول اعزام فرزندان؛ تا جبهه پیوسته از نیروهای تازه نفس پر باشد و استمرار عملیات ها با نیروهای داوطلب رونق داشت و دوم پشتیباتی مالی و اداری بود.

 

 

سردار سلیمانی با اشاره به نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس که عده ای برای وعظ و خطابه می آمدند و گاهی هم طلبه جوانی که لباس رزم به تن و در جلوی گردان ها حرکت می کردند و شهید شدند؛ تصریح کرد: آیت الله جعفری پیوسته با محبت پدرانه دَرِ خانه اش باز بود.

 

 

کد خبر 953454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha