زخم ماندگار سالک بر صورت کودکان دهلرانی

سال هاست پشه سالک صورت کودکان معصوم این شهرستان را نیش می زند که جایش همانند حفره ای بر روی صورت آن ها به یادگار می ماند، یادگاری که در نوجوانی و جوانی مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورد.

خبرگزاری شبستان- ایلام: در کوچه و خیابان های شهرهای دهلران بi خصوص جنوب این شهر که قدم بزنی علاوه بر کودکان، افراد بزرگسال گرفتاری را می بینی که گرفتار بیماری سالک شده اند، بیماری که به گفته مسئولان ریشه کنی آن امکان پذیر نیست و تنها باید راه پیشگیری و مقابله با این بیماری را باید پیش گرفت.

 

متاسفانه جنوب شهر دهلران یکی از مناطق پر خطر بیماری سالک است، اقداماتی از سوی شبکه بهداشت و درمان، شهرداری، منابع طبیعی در بحث کنترل این بیماری صورت گرفته است ولی تا زمانی که همه دستگاه های عضو کارگروه سلامت و از همه مهم تر همکاری خود شهروندان در بحث مبارزه مبارزه با این بیماری پای کار نباشد، ریشه کنی این بیماری امکان پذیر نیست.

برای بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته با این بیماری در شهرستان علی رغم شیوع ویروس کرونا گفت و گویی با مسئولان شهرستان داشته ایم که توجه خوانندگان عزیز به آن جلب می شود.

 

اقدامات خوبی در راستای مبارزه با بیماری سالک در شهرستان انجام گرفته است

 فرماندار دهلران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: برای مبارزه با بیماری سالک باید تمام دستگاه های اجرایی شهرستان پای کار بیایند.

 

«مجید عسگری» بیان داشت: متاسفانه در حاشیه شهر دهلران نخاله های ساختمانی فراوانی از گذشته تجمیع شده است که همین باعث شده روند ابتلا به بیماری سالک در این شهرستان بالا بروند.

 

وی افزود: کارگروه سلامت به صورت جدی موضوع بیماری سالک و مبارزه با آن در دستور کار خود قرار داده و در این راستا نیز جلساتی با حضور مسولان مرتبط برگزار شده است.

 

عسگری با اشاره به اینکه بیماری  سالک بومی منطقه است و ریشه کنی آن امکان پذیر نیست، تصریح کرد: با اطلاع رسانی و آموزش افراد و برگزاری دوره های آموزشی در خصوص این بیماری، می توان آمار ابتلا به آن را کاهش داد.

 

رئیس کارگروه سلامت شهرستان دهلران افزود: با توجه به انباشت نخاله های ساختمانی در جنوب شهر خوشبختانه در این راستا علاوه بر شهرداری دهلران،  ادارات مرتبط نیز  اقدمات خوبی در راستای جمع آوری این نخاله ها داشته اند.

 

وی تصریح کرد: شناسایی کانون‌های سالک، سم‌پاشی و لایروبی از دیگر مواردی است که در دستور کار کارگروه سلامت شهرستان قرار دارد و در این راستا نیز اقدامات موثری انجام شده است.

فرماندار شهرستان دهلران گفت: ساماندهی مکان مناسب برای دفن نخاله‌های ساختمانی و همکاری مردم در این زمینه نقش به سزایی در کنترل بیماری سالک در شهرستان دارد.

 

در صورت کوتاهی دستگاه های متولی دادستانی به عنوان مدعی العموم وارد عمل خواهد شد

دادستان دهلران گفت: بحث سالک تهدیدی علیه بهداشت و سلامت عمومی است که طبق ماده ۶۸۸ ادارات دامپزشکی، محیط زیست و شبکه بهداشت درمان به عنوان متولی تعیین اقدامات تهدید کنندگان علیه سلامت بهداشت عمومی مشخص شده اند و در مواد مندرج در صلاحیت این نهادها مکلفند با طرح شکایت در مراجع قضایی پیگیر مشکلات باشند.

 

«صابر نجومی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، اظهار کرد: شهرداری به عنوان متولی جمع آوری زباله و ساماندهی نخاله های ساختمانی در مقابله با بیماری سالک وظیفه مهمی به عهده دارد و هرگونه کوتاهی در این باره برای دادگستری و دادسرا که مرجع اصلی حفط حقوق عامه است قابل قبول نخواهد بود.

 

وی بیان داشت: همه دستگاه های کارگروه  سلامت شهرستان باید پای کار باشند و مصوبات را اجرایی کنند در غیر این صورت دادستانی به وظیفه ذاتی خود به عنوان مدعی العموم ورود خواهد کرد.

 

دادستان شهرستان دهلران تصریح کرد: بیشتر مبتلایان بیماری سالک  به سبب وجود نخاله های فراوان و جولان پرندگان، حیوانات وحشی و حشرات در جنوب شهر دهلران ساکن هستند و باید تمرکز دستگاه در این نقطه شهر باشد.

 

نجومی گفت: اقداماتی در جنوب شهر دهلران انجام شده است ولی کافی نیست و باید پاکسازی، هرس درختان جنوب شهر و جمع آوری نخاله های ساختمانی و زباله ها در دستور کار ادارت مرتبط باشد.

 

مبارزه با بیماری سالک از اولویت های بهداشتی شهرستان دهلران  است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان با توجه به وظیفه ذاتی خود از سال ها پیش اقدام به درمان مبتلایان به این بیماری کرده است.

 

 «غلامرضا منصوری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران یادآور شد: یکی از موضوعات مهم برای شبکه بهداشت کاهش افراد مبتلا به این بیماری بوده چون در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: شبکه بهداشت به تنهایی نمی تواند در بحث مبارزه با بیماری سالک اقدام کند و باید همه اعضای کارگروه عضو سلامت در بحث مبارزه و اجرای مصوبات همکاری کنند.

 

وی به اهمیت مبارزه با بیماری سالک اشاره کرد و افزود: در این روزهای سخت مقابله با کرونا، مبارزه با بیماری سالک نیز از اولویت های بهداشتی شهرستان دهلران  است.

 

منصوری تصریح کرد: هدف ما حفظ سلامت مردم است و شبکه بهداشت این روزها، سخت در حال  مبارزه با بیماری منحوس کرونا بوده و  مبارزه با سایر بیماری ها را نیز در دستور کار خود دارد.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران عنوان کرد: سم پاشی مناطق پرخطر بیماری سالک، انجام عملیات تله گذاری جهت تعیین وجود پشه خاکی به عنوان ناقل بیماری، برگزاری کلاس های آموزشی در خصوص بیماری سالک به صورت غیر حضوری و از طریق فضای مجازی، انجام عملیات هرس و شاخه زنی درختان با همکاری اداره منابع طبیعی، انجام عملیات جونده کشی به منظور از بین بردن مخزن بیماری سالک با همکاری بسیج جامعه پزشکی مرکز بهداشت و بسیج سازندگی شهرستان دهلران از جمله اقدامات مبارزه و کنترل با بیماری سالک است که انجام گرفته و یا در حال انجام است.

 

منصوری تصریح کرد: در سال گذشته علی رغم تلاش همکاران ما و اقدمات انجام شده، متاسفانه 290نفر از شهروندان دهلرانی به بیماری سالک مبتلا شدند.

 

وی عنوان کرد: باید کلیه اقدامات بهداشت محیطی که توسط شهرداری و سایر ارگان های ذیربط انجام می شود  پیگیری شو و این اقدامات تا حصول نتیجه، شامل دفع بهداشتي زباله، جمع آوری زباله های ساختمانی و انتقال به خارج از شهر (5 کیلومتری شهر)، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و متروکه و پرسازی گودال‌های مرطوب  دنبال شود.

 

اوج فعالیت پشه سالک در شهرستان دهلران اوایل بهار تا اواسط پاییز است

یک کارشناس حشره شناسی پزشکی گفت: بیماری سالک یک بیماری پوستی عفونی است که از طریق پشه خاکی انتقال داده می شود.

 

«محمد ابراهیمی» در گفت و گو با  خبرنگار خبرگزاری شبستان در دهلران، یادآور شد: بیماری سالک نوعی لیشمانیوز است که به شکل بیماری پوستی تظاهر می‌کند و از طریق گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود که بیشتر در فصول گرم سال و در مناطق گرمسیر کشور، مشاهده می شود.

 

وی گفت: متاسفانه بیماری سالک به صورت یک جوشگاه در محل گزش برای سالیان عمر باقی می ماند و درمان به موقع بر اثر تشخیص می تواند مشکلاتی ناشی از نیش این پشه را کمتر کند.

 

ابراهیمی افزود: کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند حتما به پزشک مراجعه و درمان خود را دنبال کنند.

 

این کارشناس حشره شناسی گفت: اوج فعالیت پشه سالک در شهرستان دهلران اوایل بهار تا اواسط پاییز است و بحث آموزش مردم یکی از راه های کنترل بیماری است که باید به صورت جدی دنبال شود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اوج فعالیت پشه سالک اوایل شب است، جمع آوری به موقع زباله ها از سطح محلات، خیابان ها و معابر شهر و تخلیه نخاله در اطراف مکان های مسکونی باعث شده که شرایط زیست محیطی برای پشه خاکی مهیا و امکان انتقال این بیماری نیز افزایش یابد.

 

این کارشناس حشره شناسی یادآور شد: نصب توری و استفاده از پشه بند، استفاده از لباس مناسب با آستین بلند از غروب تا طلوع آفتاب، استفاده صحیح از حشره کش های خانگی، جلوگیری از انباشته شدن پس‌مانده غذایی در منزل، جداسازی آغل حیوانات اهلی از محیط مسکونی و بهسازی و مرمت شکاف های موجود در دیوارها و سقف محل زندگی دام ها از جمله اقدامات مهمی است که می تواند در راستای در امان ماندن فرد از ابتلا به سالک موثر باشد.

 

زخم‌های ناشی از بیماری سالک در صورت کودکان ناراحت‌کننده است

یک شهرون دهلرانی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از فرزندان من  در خردسالی  به بیماری سالک مبتلا شد که با انجام اقدامات درمانی مداوا شد اما اکنون که به سن نوجوانی رسیده، جای زخم این بیماری در صورت وی کاملا مشهود است.

 

این شهروند دهلرانی خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد زیادی از مردم و از جمله خردسالان و نوجوانان به‌ علت این بیماری، هم‌ اکنون رنج داشتن آثار زخم‌های ناشی از  سالک را در صورت و دستان خود تحمل می‌کنند که ناراحت‌کننده است.

 

وی ادامه داد: تقاضاهای زیادی از سوی مردم حاشیه شهر بخصوص جنوب شهر به مسئولان ارائه شد تا در بحث مباره با این بیماری اقداماتی انجام بدهند که خوشبختانه برخی اقدامات صورت گرفته منجر به بروز کمتر این بیماری در شهر دهلران شده است.

 

به هر حال این بیماری علاوه بر عوارض پوستی که در ظاهر شخص بسیار تاثیرگذار است، موجب مشکلات روحی و روانی برای افراد مبتلا به ویژه کودکان و نوجوانان می شود که لازم است همه دستگاه های مرتبط با آن، عزم خود را برای مبارزه جدی با این بیماری در شهرستان دهلران جزم کرده و مردم نیز با رعایت نکات بهداشتی زمینه ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

کد خبر 953494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha