سهم نمازجمعه را هیچ چیز پر نمی کند/ جریان مذهبی در کمک به کادر درمان معدل بالایی دارد

امام جمعه کرمان جایگاه و اهمیت نمازجمعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: یکی از رسالت های مهم اجتماعی نهاد نمازجمعه انتقال خوب خواسته های به حق مردم و از طرف دیگر اقدامات و تنگناهای مسئولین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، دوشنبه(۶ مرداد) در نشست خبری به مناسبت سالگرد اقامه اولین نمازجمعه تهران در سخنانی با بیان اینکه نمازجمعه طی ۴۰ سال انقلاب خدمات ارزنده  و خطبه های سرنوشت سازی داشته؛ گفت: در رأس آن شخصیت ممتاز و فرهیخته رهبر فرزانه انقلاب که گاه خطبه های ایشان مسیر را روشن کرد و نجات داد و در اسلام هم جایگاه خطبه های نمازجمعه ممتاز بود.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان از نمازجمعه بعنوان سنگر قابل اعتماد در دفاع از اسلام و انقلاب تعبیر کرد و سپس در پاسخ به سئوال خبرنگاران گفت: اختیار امام جمعه های موقت با امام جمعه مرکز استان است و اینطور نیست که حکم از تهران برای آنان صادر شود و ما در مرکز استان «خطیب جمعه» را تقدیر کردیم.

 

وی در خصوص با بیان اینکه نمازجمعه ها پس از انقلاب هیچگاه تعطیلی نداشتند و فقط گاهی که روز عید واقع می شد؛ نمازعید به جای آن خوانده شده؛ افزود: اما کرونا که آمد با یک واقعیت مواجه شدیم و آن اینکه تجمعات به شیوع کرونا کمک می کند لذا باید این حلقه تعطیل می شد.

 

 

امام جمعه کرمان به مباحث فرهنگی بعنوان یکی از نیازهای روحی جامعه در کنار نیاز به اقتصاد اشاره و تصریح کرد: ستاد ملی در بخش اقتصادی مصوب کرد با رعایت چند اصل، بازگشایی شود و به دنبال آن نمازجمعه ها شروع شد اما هفته گذشته موج جدی بیماری داشتیم که وارد کشور شد و سابقه نداشت لذا مجدد نمازجمعه تعطیل شد زیرا باید بر مبنای اصول پیش برویم.

 

وی در ادمه با بیان اینکه شرکت کنندگان در نماز جمعه به تناسب دو موضوع یکی نسبت به جمعیت کرمان و دیگری حضور جوانان هنوز با آن نقطه ای که باید باشد فاصله دارد و باید جدی تر کار شود؛ جایگاه مؤثر نمازهای جمعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: نمازهای جمعه با دو واقعیت مواجه هستند یکی مردم و مطالبات مردم یکی مسئولینی که در حوزه خود کار می کنند.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی یکی از رسالت های مهم اجتماعی نهاد نمازجمعه را انتقال خوب خواسته های به حق مردم و از طرف دیگر اقدامات و تنگناهای مسئولین دانست و تصریح کرد: امام جمعه نسبت به مطالبه ای که به هر دلیل مغفول شد باید در خطابه مطرح کند و با توجه به جایگاه خود در جلسات با مسئولین درباره آن صحبت کند.

 

 

وی با اشاره به اینکه امام جمعه از این دو ابزار می تواند استفاده کند و مسئولین نیاز دارند خدمات خود را منطفی بیان کنند و توان خود را بگویند که امام جمعه و خطبه های آن می تواند این نقش را ایفا کند؛ اظهار داشت: نمازجمعه، نمازعبادی سیاسی است لذا امام جمعه باید سیاست هایی که در دنیا اتفاق می افتد و حوادث سیاسی اجتماعی را رصد کند.

 

 

امام جمعه کرمان در جمع بندی این بخش از سخنانش با تصریح به این مطلب که بر اساس اینهمه نقش نمازجمعه، چیزی نمی تواند سهم نمازهای جمعه را به این راحتی پر کند؛ خاطرنشان کرد: نماز جمعه یک رسانه در کنار دیگر رسانه ها است و در استان کرمان در ۵۶ نقطه نمازجمعه برگزار می شود؛ سطح معلومات ائمه جمعه از کارشناسی ارشد به بالا و نسبتا" جوان  هستند و هر چه جلوتر می رویم می خواهیم جوان سازی بیشتر شود.

 

 

وی در خصوص ماه محرم با توجه به بیماری کرونا توضیح داد: تصمیم بر این است محرم به فضل خدا اجرا شود و هیچ منعی برای برگزاری آن وجود ندارد و جلساتی شروع شده و اواخر این هفته رسانه ای می شود لذا محرم با حفظ اصول و ضوابطی که مبارزه با کرونا را جدی می گیرد و سلامت مردم را حفط می کند، حتماً انجام و اعزام مبلغ با حفظ صوابط می تواند باشد اما حدود و ثغور آن اعلام می شود.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در پاسخ به سئوالی مبنی بر استفاده نهادنمازجمعه از ظرفیت فضای مجازی در ایام کرونایی گفت: ادعا و دفاع نمی کنیم که آنچه ظرفیت فضای مجازی بود و آنگونه که باید، از این فضا استفاده کردیم اما هر هفته تقریباً از صدا و سیما محتوایی مشابه خطبه های نمازجمعه به مردم می رساندیم.

 

 

وی با بیان اینکه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور برای ارتقاء سطح علمی ائمه جمعه برنامه هایی دارد که به خاطر کرونا به تعویق افتاد و ما نیز در استان به این موضوع کمک خواهیم کرد؛ ادامه داد: حدود ۷ تا ۸ نقطه از استان تقاضای جدید برای راه اندازی نمازجمعه دارد که در دست مطالعه است.

 

 

امام جمعه کرمان در خصوص پیگیری مطالبات مردم از دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان توضیح داد: مطالبات مردم چند دسته است؛ مطالباتی که برای آن جواب منطقی وجود دارد اما ممکن است مردم جواب خود را نگیرند و اگر حل شود دیگر سراغ دفتر امام جمعه نمی روند؛ گاهی مطالبه به حقی هست که به آن توجهی نشده و اگر دستگاه ها جدی باشند و مسئولان پاسخ مثبت دهند در رضایتمندی مردم تأثیر دارد و گاهی مطالبه آنان به حق است؛اما مسئولین ابزار لازم برای پاسخگویی ندارند که مردم باید در جریان کار قرار بگیرند.

 

 

وی ادامه داد: دفاتر ائمه جمعه سعی می کنند این مطالبات را دسته بندی و به آن رسیدگی کنند و در دفتر ما به اداره مربوطه ارجاع داده می شود و تا نتیجه نهایی چه مثبت چه منفی همراه فرد هستند و این یکی از بخش هایی که نیاز است دستگاه ها که خدمات زیادی ارائه می دهند، همین است زیرا نتیجه کار بهتر به دل مردم می نشبند.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به بیماری کرونا تصریح کرد: جریان مذهبی در صحنه کمک معدل بالایی دارد به ویژه در کنار کادر درمان که هیئات و مساجد خیلی موفق بودند و  دوم؛ برای اینکه کمک کنند هر چه زودتر رشته ویروس کم شود، مساجد خود کمک دادند و به پیشواز تعطیلی رفتند تا تلفات کمتر شود.

کد خبر 953986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha