بشریت باید مدتها با کرونا دست و پنجه نرم کند

نمکی گفت: برای مبارزه با کرونا ویروس باید از ظرفیت تمام دانشمندان و افراد متخصص کشور استفاده شود چرا که کرونا ویروس پیچیده ای است و مدت ها بشریت باید با این ویروس دست و پنجه نرم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان: «سعید نمکی» در جلسه کمیته علمی کشوری بیماری کویید 19 که صبح امروز (سه شنبه هفت مرداد ماه) در وزارت بهداشت به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، گفت: از ابتدای شیوع کرونا ویروس برای من کاملا مشخص بود که این ویروس دارای ویژگی های جدیدی است و خودمان را باید برای هر دگرگونی ای آماده کنیم.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کرونا ویروس دارای ماهیت شتر، گاو، پلنگ می باشد، افزود: این ویروس در هر لحظه می تواند تغییر ماهیت دهد و ما برای مقابله با این ویروس نیازمند همدلی، همراهی و وفاق ملی می باشیم.

 

وی افزود: آنچه که من از روز نخست این بیماری هشدار دادم، این بود که از ابزارهای علمی برای مبارزه با این بیماری بهترین بهره را ببریم و من در اسفند ماه سال گذشته برای آقای دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری نامه ای نوشتم که در آن موارد بسیاری را ذکر کردم و در آن تاکید کردم با توجه به شیوع کرونا ویروس لازم است تا گروه های تحقیقاتی به این امر مهم بپردازد و میزان مرگ و میر و رابطه آن با سن و نژاد و ماهیت و رفتار ویروس، نقاط شیوع بیماری در کشور، تاثیر آن بر روان جامعه و مقایسه رفتاری این بیماری در ایران و دیگر کشورها را بررسی نماید که این نامه مفصلی است و جواب خیلی از سوالات را هنوز نداریم.

 

نمکی با بیان اینکه ما نباید در تهران بنشینیم و برای مملکت تصمیم بگیریم، افزود: باید از ظرفیت استان ها استفاده کرد چرا که در تمام نقاط دارای دانشمندان برجسته ای هستیم و من معتقدم باید از تمام توان دانشمندان در مبارزه با کویید 19 استفاده شود.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور می خواهم از توان افراد متخصص برای مبارزه با این بیماری استفاده کنند، گفت: ما باید بتوانیم پارلمان علمای مبارزه با این بیماری را در وزارت بهداشت داشته باشیم و همه باید بدانیم که این ویروس پیچیده ای است و مدت ها بشریت باید با این ویروس باید دست و پنجه نرم کند.

 

وی افزود: هر کسی که ادعا کند این ویروس را خوب شناخته و درمان این بیماری را یافته به نظر من نشانه دانشمند بودن وی نیست چرا که هنوز ما این ویروس را به درستی نشناخته ایم.

 

وی افزود: از همکاران تقاضا دارم تا هرچه در مورد این ویروس و داروی موثر بر این ویروس می گویند، بگویند احتمالا و تا امروز و تقاضای من از این تیم این است که ضمن اتکا به دستاوردهای خود که در استان های مختلف بتوانند در این خصوص فعالیت بیشتری کنند.

 

نمکی با تاکید بر اینکه ایران دارای اقلیم متفاوتی است، گفت: در هر استان مبتنی بر واقعیت های فرهنگی و اجتماعی آن استان باید با این بیماری مبارزه کرد و ما باید بدانیم که مبارزه با کرونا باید به صورت کار تیمی باشد و همه متخصصان باید در کنار هم با این بیماری مبارزه کنند.

 

وی افزود: باید روی بحث ایمنی زایی این ویروس کار و مطالعه شود و اینکه ویروس بعد از یک دوره دو تا سه ماهه دوباره در بدن فعال شود، بررسی شود که آیا این درست است یا نه و دلایل آن چیست چرا که هنوز در دنیا پاسخی به آن داده نشده است اما آیا در ایران نیز باید برای آن  پاسخی پیدا نکنیم؟

 

وی افزود: از استان ها خواهش می کنم نمونه های استانی این ویروس را مرتب پیگیری نمایند که آیا این همان ویروس ووهان است یا تغییر پیدا کرده است و ما باید بدانیم خود را برای چه شرایطی در پاییز و زمستان آماده کنیم و باید بدانیم آیا این ویروس به سمت خاموشی می رود یا به سمت چموشی می رود.

 

وی با بیان اینکه اگر در قم و گیلان پیک جدید داشته باشیم نشان از تغییرات متفاوتی در سایر استان ها خواهد بود، گفت: ما نباید در سیاه چاله ای بیفتیم که در پیچ ندیده ایم و این ویروس را باید رصد کنیم و تغییرات آن مد نظر ما قرار گیرد و در کنار آن طب سنتی و گیاهی را باید جدی بگیریم ولی خود را نباید دست شارلانیزم که جوشانده های گیاهی را توصیه می کنند، بیندازیم.

 

وی از اعضای این کمیته درخواست کرد که قابلیت ایزوله کردن افراد را بررسی نمایند و بررسی نمایند که آیا در حاشیه شهر مشهد همان قدر می توانیم افراد را ایزوله کنیم که در شمال تهران می شود ایزوله کرد.

 

وی همچنین درخواست کرد تا تاثیر میزان این بیماری و سایر بیماری های واگیردار بررسی شود و اینکه چقدر بر روی واکسن ها و سایر مراقبت های بهداشتی تاثیر داشته است و اینکه باید برای ناهنجاری های رفتاری و روحی ای که در آینده به وجود می آید، برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و در خصوص رابطه معیشت و سلامت مردم نیز این کمیته راهکارهایی را ارایه دهد.

کد خبر 954239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha