اشتغال زایی بیش از یک هزار و ۴۵۲ نفر در گل خانه های همدان

شهبازی به اشتغال مستقیم بیش از یک هزار و ۴۵۲ نفر در گل خانه های همدان خبر داد و گفت: اجرای طرح توسعه گل خانه ها و انتقال کشت به فضای گل خانه ها در دستور کار است.

«حجت الله شهبازی » در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت:  طرح توسعه گل خانه های همدان و انتقال کشت محصولات به گل خانه ها  فواید بسیاری دارد.

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان به اهداف احداث گلخانه اشاره کرد و افزود: تولید خارج از فصل محصول، افزایش بهره وری و صرفه جویی در آب، افزایش و تثبیت اشتغال در تمام طول سال، افزایش کمی محصول تا 10 برابر، افزایش کیفیت محصول به نحوه ای که پرت و ضایعات نداشته باشیم، افزایش دوره ماندگاری محصول، امکان به کار گیری نیروی خانم ها در فضای گل خانه نسبت به فضای باز، امکان تولید محصول بهداشتی،  استفاده کم از سموم ، امکان افزایش صادرات مستقیم محصولات گل خانه ای از برخی اهداف احداث گل خانه است.

 

وی با بیان اینکه پایان سال  97  ، 107  هکتار گل خانه داشتیم و در  طول 15 سال گذشته  6/7 دهم هکتار به گل خانه های استان اضافه کردیم ، اظهار داشت:  در سال 98 ، 25 هکتار به فضای گل خانه های استان اضاقه کردیم .

 

وی با بیان اینکه در پایان سال 98  حدود   132 هکتار گل خانه در استان همدان داشته ایم  و برای یک هزار و 452 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است، گفت: با تغییر سیستم ظرفیت تولید را افزایش دادیم.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: تغییر الگوی کشت، اصلاح روند آبیاری، استفاده حداکثری در واحدهای کشاورزی، استفاده از ارقام متحمل به خشکی، تغذیه باغات، مدیریت کف باغ، هرس، افزایش مواد آلی خاک، کشت نشاء، کشت متراکم، تبیین ضررهای آبیاری بیش از حد در باغات از جمله شستشوی مواد مغذی خاک از جمله راه‌های صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی است.

 

شهبازی در ادامه  اضافه کرد: سطح باغ های شلیل نیز در سالجاری معادل ۲ هزار و ۲۴۴  هکتار است که پیش بینی می‌شد ۲۵ هزار و ۹۹۱ تن میوه برداشت شود، اما در اثر بروز خسارت ۲ هزار و ۴۱۰ تن محصول از بین رفت.

 

 

 

 

کد خبر 955582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha