برای داشتن سبک زندگی ولایی، تمرین کنیم

در این روزها که بسیاری از هموطنان مان به دلیل شیوع ویروس کرونا، از نظر اقتصادی و سلامت دچار مشکل شده اند، می توانیم شکل برگزاری مراسم و جشن های دهه ولایت و امامت را تغییر دهیم و با کمک به افراد کم بضاعت، سبک زندگی اسلامی و ولایی را تمرین کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سبک زندگی اسلامی مدل و کاتالوگی برای تضمین سعادت در زندگی دنیا و آخرت است. خداوند به عنوان خالق انسان و جهان آفرینش، شناخت کاملی به دین و دنیا دارد بنابراین سبک زندگی اسلامی و دینی را به عنوان بهترین درس زندگی برای انسان تبیین کرده است و با پیروی از این نوع سبک زندگی می توان به سعادت در زندگی دنیوی و اخروی دست یافت.

 

وقتی بنا است سبک زندگی اسلامی را در پیش بگیریم باید نوع نگاه به زندگی، اشتغال، تحصیل، روابط خانوادگی، روابط فردی و اجتماعی و باور و دیدگاه مان درباره زندگی باید متناسب با فرهنگ توحیدی و اسلامی باشد. نمی توانیم تنها یک بعد از زندگی مان را براساس زندگی اهل بیت (ع) و با سبک زندگی اسلامی پیش ببریم و در ابعاد دیگر زندگی آنگونه که منافع مادی و دنیوی مان تامین می شود، عمل کنیم.

سبک زندگی از دیدگاه اسلام، به مجموعه ای از موضوعات مورد قبول اسلام در عرصه زندگی اشاره دارد که براساس آن، معیار رفتار ما باید مبتنی بر اسلام و آموزه های اسلامی باشد. خدا محوری و حاکمیت ارزش های اسلامی در زندگی از مهمترین معیارهای سبک زندگی مورد تأیید اسلام است؛ درواقع، در این سبک زندگی، زندگی فردی و اجتماعی افراد باید مبتنی بر اسلام و رهنمودهای قرآنی باشد.

 

اسلام با احکام جاودانه خود، سبکی آرمانی و در عین حال، واقع گرایانه را پیشنهاد کرده است که مبتنی بر نگرشی متعالی به هستی و انسان است و آدمی را موجودی مسئول و مختار می داند که سرنوشت او به دست خودش رقم می خورد. در این سبک زندگی، غایت آموزه های دینی رهایی از سبک زندگی غیر اسلامی و رسیدن به حیات طیبه می باشد که ایمان و عمل صالح، ملاک و معیار اساسی سبک زندگی اسلامی و دستیابی به حیات طیبه است. در این سبک از زندگی، انسان به طور طبیعی مدلی را که بیشترین هماهنگی را برای دستیابی به قرب الهی داراست، در زندگی فردی و اجتماعی خود مطلوب می داند و تقرب به خدا و لقاء الله را هدف نهایی خود می بیند؛ از این رو، همة شئون زندگی خود را؛ از نماز و عبادت تا کسب و کار، تحصیل، تفریح، معاشرت، بهداشت، خوراک، معماری، هنر، سخن گفتن، تولید، مصرف، آراستگی ظاهری و امثال آن را در مسیر این هدف قرار می دهد.

 

سبک زندگی در اسلام بر اساس سه محور اعتقادات، اخلاقیات و وظایف عملی (عبادات) استوار است که در بخش اعتقادات به اصول اعتقادی اسلام یعنی ایمان، اعتقاد به توحید، نبوت و معاد را شامل می شود. در بخش اخلاقیات نیز می توان به الگوپذیری از زندگی و سیره اهل بیت (ع) اشاره کرد. در سبک زندگی اسلامی، فرد در قبال خود و دیگران وظایفی بر عهده دارد که در چارچوب سیره اهل بیت (ع) باید به آنها بپردازد.

 

همچنین می توان از تقوا گرایی و خدا محوری، تفکر، راستگویی و صداقت، اهمیت دادن به سلامتی و صبر و خویشتن داری به عنوان شاخص های فردی سبک زندگی اسلامی اشاره کرد. تلاش و کوشش، اعتدال و میانه روی، پای بندی به خانواده، صله رحم، دوری از اسراف و تبذیر نیز از شاخص های اجتماعی سبک زندگی اسلامی محسوب می شود.

الگوگیری و تاسی از سیره اهل بیت (ع) و اجرای عملی آن در زندگی فردی و اجتماعی یکی از رویکردهای سبک زندگی اسلامی است. در این میان باید توجه داشته باشیم برای دست یافتن به سبک زندگی اسلامی و تحقق آن باید سبک زندگی ولایی را به عنوان مهم ترین پیام غدیرخم سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

 

به تعبیر امام خمینی(ره)، عید غدیر به عنوان بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی، عید همه محرومان و مستضعفان است که در آن خدای تبارک و تعالی به‌وسیله پیامبر اکرم(ص) برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، امیرالمومنین علی(ع) را منصوب فرمودند.

 

پیام مهم غدیر در تبیین حقیقت امامت و ولایت این است که اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل، برنامه‌ای مدون برای تدبیر زندگی بشر در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی ارائه کرده و این موضوع در واقع خط بطلانی است بر نظریه و دیدگاه کسانی که دین را از سیاست جدا می‌دانند، چراکه ولایت امیرالمومنین(ع)، ولایتی در همه شئون از جمله در امور سیاسی و زمامداری است. با چنین باور و اعتقادی مسلم است که یک مسلمان و شیعه واقعی که محب و رهروی راه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است، باید محور اصلی زندگی‌اش بحث ولایت باشد و از این نظر، تأکید بر تبعیت از سبک زندگی ولایی، مهم‌ترین پیام عید سعید غدیر خم است.

از منظر آموزه‌های قرآنی، ولایت به معنای تقرب است و در واقع یک ولی بیشتر وجود ندارد و آن خدای متعال است و ولایت حضرات معصومین (ع) در طول ولایت خدا و به اذن پروردگار عالم است. بنابراین، نخستین ثمره ولایت‌مداری، تقرب هر چه بیشتر به خدا و توسل به اولیای الهی به‌ویژه اهل بیت(ع) است که این تقرب، لازمه نیل به سعادت دنیا و آخرت است.

 

کسی که سبک زندگی‌اش ریشه در بندگی خدا و سپس ولایت و محبت ائمه اطهار(ع) داشته باشد، به دنبال رشد و تکمیل فضایل در وجود خود و نیز پرهیز جدی از رذائل است. چنین انسانی، زندگی به هر قیمتی را دوست نمی‌دارد، بلکه آن زندگی را دنبال می‌کند که او را هر چه بیشتر و بهتر در مسیر بندگی و عبودیت و تبعیت از ولایت ائمه(ع) رهنمون سازد و این همان سبک زندگی اسلامی است که در زندگی فردی و اجتماعی می تواند متجلی شود.

 

دهه ولایت و امامت یکی از ایامی است که می توان با توجه به شرایط و فضای ایجاد شده نسبت به داشتن سبک زندگی ولایی و رویکردهایی که در این نوع سبک زندگی وجود دارد بیشتر پرداخت و برای داشتن سبک زندگی ولایی تمرین کرد. درست است شرایط شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصبه گذاری اجتماعی باعث شده است تا حال و هوای برنامه های دهه ولایت و امامت متفاوت تر از سال های گذشته باشد اما از همین شرایط  نیز می توانیم به نحو مطلوب و برای دستیابی به سبک زندگی ولایی که زیرمجموعه سبک زندگی اسلامی است تلاش کنیم.

 

در این روزها که بسیاری از هموطنان مان به دلیل شرایط ایجاد شده بر اثر ویروس کرونا، از نظر اقتصادی، سلامت و اشتغال دچار مشکل شده اند، می توانیم شکل برگزاری مراسم و جشن های دهه ولایت و امامت را تغییر دهیم و با رویکرد دستگیری از مستضعفان و کمک به افراد کم برخوردار، سبک زندگی اسلامی و ولایی را تجربه کنیم. برای رسیدن به این نوع از زندگی می توانیم از حضرت علی (ع) به عنوان یاور و پناه مظلومان درس بگیریم و در کمک به هم نوع در شرایط سخت کرونا از رفتار و سیره امیرالمومنین علی (ع) الگو بگیریم.

 

کد خبر 955925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha