زندانیان را پایبند به قوانین خانواده، اقتصاد، فرهنگ شهر و جامعه کنید

مدیر کل زندان های استان کرمان گفت: سیاست های زندان و مسئولان امر طوری باشد که برای زندانیان پایبندی به قوانین خانواده، اقتصاد، فرهنگ ... آموزش داده شود تا پس ازآزادی به سمت جرم نروند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان رمضان امیری دوشنبه(۱۳ مرداد)در آئین تودیع و معارفه رئیس زندان شهرستان رفسنجان بیان کرد: زندان‌ محل بازدارندگی از افرادی است که به نوعی منجر به انجام جرم‌ و مخل کردن‌ امنیت می شوند.

 

 

مدیر کل زندان های استان کرمان تصریح کرد: امروز باید قدر امنیت بیشتر احساس شود زیرا افرادی شب ها‌ بیدار و مواظب امنیت در جامعه هستند و برخی هم در این راستا شهید می شوند؛ احساس آرامشی که در جامعه داریم مرهون خون شهدا و امثال حاج‌ قاسم سلیمانی و رشادت‌ های نیروهای بسیج و انتظامی هستیم.

 

 

وی اضافه کرد: افرادی هستند که نظم‌ و امنیت را به هم زدند و با اتهامی که انجام دادند و با حکم قاضی روانه زندان می شوند؛ در زندان باید محیط به گونه ای باشد که هم از نظر بهداشت فردی، جسمی و روانی و ... رعایت شود و هیچ کدام از زندانیان و عوامل مدیریتی زندان دچار آسیب نشوند.

 

 

امیری گفت: تا کنون بودجه ای برای ساخت زندان و یا توسعه فضاهای زندان تخصیص نیافته است، در دولت های متفاوت وقتی صحبت از ساخت زندان می شود مسئولین بر این باور هستند که زندان جای مانور دادن نیست و در سال های 71 و 72 زندان رفسنجان در خارج از شهر احداث شد و به مرور زمان اراضی اطراف زندان ارزش پیدا کرد و در حال حاضر این مکان در شهر وجود دارد و اطراف آن مسکن ساخته شده که مسئولین این شهر مطالبه جابجایی زندان به خارج شهر را دارند.

 

 

 وی ادامه داد: قبلاً از طریق خودیاری و کمک های مردمی در بحث انجمن‌ زندان ها و درآمد بنیاد تعاون، زندان ساخته می شد؛ باتوجه به آن زمان که ساخت زندانِ رفسنجان برای 100 نفر در نظر گرفته شد امروز این مکان آماری که به خود اختصاص داده  713 نفر است و ظرفیت داخل زندان برای 410 نفر  و ظرفیت حضور در فضا و محوطه باز زندان 223 نفر است.

 

 

امیری خاطرنشان کرد: 7 درصد موجودی زندانیان استان در رفسنجان است و این زندان از نظر بهداشتی، امنیتی، روحی و روانی در فضای خوبی قرار گرفته؛ وقتی بحران کرونا مطرح شد رئیس قوه قضائیه  قبل از تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا تدابیری اتخاذ و به صورت بخشنامه ای صادر کرد به این شکل که برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به زندانیان واجد شرایط مرخصی داده شود و یا آنها را به حالت تعلیق در آورند تا با تجمعات زندانیان به کرونا مبتلا نشوند و چرخه انتقال ویروس در زندان وجود نداشته باشد.

 

 

امیری با اشاره به اینکه بالای 50 درصد از زندانیان محکوم استان کرمان به مرخصی اعزام شدند و بعد از اتمام مرخصی و یا تمدید به مرور برگشتند؛ گفت: باز هم مجموعه قضایی استان کرمان و استاندار کرمان در شورای تامین مطرح کردند که با توجه به اینکه هم آمار به ورودی زندان اضافه می شود هم اینکه افرادِ به مرخصی رفته قرار است به زندان برگردند کادر درمان ورودی زندان مستقر و سلامتی آن ها را بررسی کنند.

 

 

وی با بیان اینکه بالای 50 زندان در حال ساخت و نیمه ساز در استان وجود دارد گفت: ساخت زندان جدید در دستور کار نیست و سازمان مدیریت برنامه ریزی باید موافقت کند تا ردیفی از این سازمان جهت ساخت زندان رفسنجان تخصیص یابد.

 

 

مدیر کل امور زندان های استان کرمان با اشاره به اینکه دلیل بیشترین زندانیان استان سرقت و اعتیاد است؛ گفت: تنها با زندان کردن، آمار جرم کاهش نمی یابد بلکه سیاست های زندان و مسئولان این امر طوری باشد که برای زندانیان پایبندی به قوانین خانواده، اقتصاد، فرهنگ شهر و جامعه آموزش داده شود تا پس از بیرون آمدن و آزاد شدن به سمت جرم نروند.

 

 

 

در این آئین از زحمات سلحشوری قدردانی شد و مهدی اختیارآبادی به‌عنوان رئیس اداره زندان شهرستان رفسنجان منصوب شد.

کد خبر 956567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha