غدیر فقط یک رویداد تاریخی نیست، بلکه قضیه‌ای اساسی در قلب اسلام است

حجت الاسلام رضایی گفت: گاهی برخی شخصیت های سیاسی که مدعی روزآمدی در عرصه سیاست بین الملل یا جهان اسلام هستند به علت ضعف بینش یا قرار گرفتن در پارادایم هجومی جریان های ضد شیعی، سخن از تاریخی بودن غدیر کرده اند.

حجت الاسلام «محمد رضایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، غدیر خم را رمز هویت شیعه و نقطه شروع تاریخی امامت دانست و گفت: عید غدیر امروز به عنوان مهمترین فرهنگ شیعی مورد احترام و تکریم و پاسداشت شیعیان است؛ تا بدان حد که در سالهای اخیر پاسداشت این مناسبت از یک روز به دهه ولایت توسعه یافته است.

 

استاد و پژوهشگر امامت و مهدویت با اشاره به غریب ماندن مسأله مهم غدیر در بین شیعیان افزود: متأسفانه چه در روز غدیر و چه در دهه ولایت آنچنان که شایسته است برنامه های تبلیغی و فرهنگی و هنری و رسانه ای مناسب و شایسته این روز برگزار نمی گردد.

 

وی تصریح کرد: البته بخش عمده ای از ضعف حضور و فعالیت ناشی از ضعف داده ها و اطلاعات درباره پیشینه تاریخی، جایگاه کلامی و بازتاب های اجتماعی و تمدنی غدیر است، به گونه ای که اغلب علاقه مندان غدیر بدان در اندازه یک رویداد مهم و شاد نگریسته که صرفاً باید تکریم شود.

 

حجت الاسلام رضایی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: متأسفانه گاه برخی شخصیت های سیاسی که مدعی روزآمدی در عرصه سیاست بین الملل یا جهان اسلام هستند به علت ضعف بینش یا قرار گرفتن در پارادایم هجومی جریان های ضد شیعی، سخن از تاریخی بودن غدیر کرده و توصیه کرده اند به غدیر چندان دامن زده نشود تا مبادا یک رویداد تاریخی موجب ضربه به وحدت اسلامی نشود.

 

وی اضافه کرد: بله رویداد غدیر خم، در برداشت عمومی رویدادی است که در  18ذیحجه سال  10هجری قمری در منطقه غدیر خم رخداده است و در مراسم های پاسداشت عید غدیر، در بازمعرفی عید غدیر به روایت رویدادهای  18ذیحجه (البته با ذکر رویداد حجه الوداع پیش از آن) بسنده می شود.

 

این پژوهشگر مهدویت و امامت، غدیر را قضیه ای اساسی در قلب اسلام دانست و خاطرنشان ساخت: غدیر خم مهمترین رویداد در تاریخ نبوت است، رویدادی که هم مقدمات و هم بازتابهای خاص داشته است.

 

وی با اشاره به این که توجه و بزرگداشت غدیر هیچ تناقضی با وحدت مسلمین ندارد، گفت: برخی دیگر در ادامه این تفکر، پیام کلامی سیاسی غدیر یعنی ولایت و امامت را در راستای همراهی با جوامع اسلامی تبدیل به شعار اخلاقی محبت و مودت می‌کنند، این در حالی است که غدیر بنیانی برای شعائر دیگر شیعی یعنی عاشورا و مهدویت است که  اتفاقاً آنها هم به بهانه تضعیف وحدت یا دیروزی یا توهمی مورد حملات گسترده قرارگرفته اند.

 

این پژوهشگر مهدویت و امامت در ادامه خاطرنشان ساخت: در این شرایط ضعف بینش غدیر باوران و تحریف ها و انحراف های آشکار در حال فراگیر شدن است به همین دلیل انجام کارهای پژوهشی کاربردی دقیق و علمی در این عرصه ضرورتی غیر قابل انکار است.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: از این رو بنده نیزطرح پژوهش کاربردی در حوزه غدیر پژوهی و غدیر شناسی  تدوین کرده ام که فرایند پژوهشی آن ناظر به دو خروجی فرهنگی یعنی اطلس نگاری (در حوزه نشر) و برگزاری نمایشگاه های مفهومی (در خوزه فرهنگ عمومی) است.

کد خبر 956647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha