یاران امام زمان(عج) دارای صلابت، بینش عمیق و اهل تلاش هستند

حجت الاسلام آیتی با اشاره به نقش تقویت ویژگی های مثبت و انسانی در تعجیل ظهور و فرج گفت: یاران امام زمان(عج) دارای صلابت، بینش عمیق و اهل تلاش هستند.

حجت الاسلام «نصرت الله آیتی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که هر جنبش و انقلابی، به یاران و همراهانی نیاز دارد، گفت: هر حرکتی به یارانی نیاز دارد که ستون های انقلاب اند و سنگینی آن را بر دوش می کشند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن با بیان این که سستی و استواری هر یک از این دو، با سستی و استواری دیگری ارتباطی تنگاتنگ دارد، افزود: یعنی، هر اندازه حجم بنای انقلاب کمتر باشد، پایه های آن از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود و به هر میزان که آن بنا، بلندتر و گسترده تر باشد، به ستون های محکم تری نیاز خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: ما با نگاه به حجم و گستردگی این بنا، می توانیم دریابیم بر چه ستون هایی افراشته شده است؛ همچنان که با تأمّل در اهداف و غایات آن نیز می توانیم، میزان و حجم ابزار و وسایل مورد نیاز و نیز پدیدآورندگان آن را گمانه زنیم، از این رو باید بدانیم ویژگی های یاوران امام مهدی (ع) و همراهان او چیست؟ یعنی کسانی که در حرکت جهانی او، به مثابه بازوان نیرومند آن حضرت، در خدمت او و اهداف او هستند، چه شاخصه هایی دارند.

 

حجت الاسلام آیتی با بیان این که فهم این ویژگی ها دو نتیجه اساسی در پی خواهد داشت، گفت: اوّل این که دانستن این ویژگی ها، می تواند مقیاسی برای محک زدن خود و اهداف خود و معیاری برای فهم میزان قابلیت ما، در همراهی با حضرت و جهاد در رکاب او باشد، چون ما همیشه، منتظر رؤیت خورشید بوده ایم و شاید فردا، روز موعود باشد! آیا ما خود را برای آن روز مهیا کرده ایم؟ با فهم این ویژگی ها، می توانیم دریابیم که پای رفتن این راه را داریم یا نه و در آن روز موعود در کنار حضرتیم یا در مقابل او.

 

وی با تأکید بر این که ثمره دوم، زمینه سازی برای ظهور است، توضیح داد: فرا رسیدن روز سراسر مبارک ظهور، بسته به دو عامل اساسی است که منطقاً، با فقدان هر کدام از آنها، قیام حضرت، بی نتیجه خواهد بود؛ اول وجود زمینه مردمی چون اگر در مردم، احساس نیاز به امام شکل نگیرد، وقتی او بیاید، قدرش را نخواهند دانست و به راحتی او را تنها خواهند گذاشت، بلکه شاید علیه او شمشیر نیز بکشند، همان گونه که اغلب مردم با پیشوایان معصوم پیشین (ع) چنین کردند و دوم فراهم آمدن یاران، همراهان و هم رزمانی کارآمد و توان مند که با فقدان شان، کار حکومت، هدایت و رشد به سامان نخواهد رسید.

 

این پژوهشگر مهدوی ابراز داشت: دانستن ویژگی های یاران حضرت و تلاش در راه کسب آنها، در واقع تلاش برای زمینه سازی ظهور و فرا رسیدن آن روز مبارک است؛ در روایات، گرچه از این صفات، به عنوان ویژگی های یاران حضرت یاد شده است؛ امّا بدون تردید یکی از پیام های این روایات، بر شمردن شرایط آرمانی یک منتظر است. اهدافی که یک منتظر واقعی باید برای خود ترسیم کند و تمام توان خود را در راه رسیدن به آنها به کار بندد و اوج هایی که یک شیعه در تمام قرن ها و عصرها باید بدان ها چشم دوخته، خود را در مسیر دست یافتن بدان ها قرار دهد.

 

وی با اشاره به این که برای فهم ویژگی های یاران امام مهدی (ع)، از دو مسیر می توان حرکت کرد، خاطرنشان ساخت: مسیر نخست، تأمّل در روایاتی است که آن خصوصیّات را بیان می‌کند و مسیر دوم، تحلیل میزان عظمت و وسعت انقلاب و گستره حرکت حضرت و نیز توجّه و تأمّل در اهداف و آرمان های آن حرکت است.

 

حجت الاسلام آیتی با اشاره به روایت «رجالٌ عرفوااللّه حقَّ معرفته و هم أنصارالمهدی فی آخرالزمان» گفت: در این روایت به یکی از ویژگی های یاران امام زمان(عج) اشاره شده و تأکید شده است: «مردانی که خدا را آن چنان که شایسته است، شناخته اند، و آنان، یاران مهدی (ع) در آخر الزمان اند» و طبق روایت دیگری «آنان مردانی اند که دل هایشان گویا پاره های آهن است، بدون هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدّس خداوند».

 

وی بیان داشت: این باور، آن قدر با صلابت و استوار است که مرارت ها و مصیبت ها، در آن خللی ایجاد نمی کند و بلاها و امتحانات، آرامشش را به تلاطم نمی افکند و شبهات و سؤالات، در آن رخنه ای ایجاد نمی‌کند چون آنان، از سرچشمه توحید ناب، سیراب اند و به حضرت حق  آن چنان که شایسته است، اعتقاد دارند: «فهم الذین وحّدوا الله حقَّ توحیده؛ یعنی آنان به وحدانیّت خداوند، آن چنان که حق وحدانیت او است، اعتقاد دارند».

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آینده روشن با تأکید بر این که حرم دل های یاران حضرت مهدی(عج) را بت های نفس، ثروت و مقام نیالوده و در آن حریم امن، جز خداوند حضور ندارد، تصریح کرد: نتیجه این بینش عمیق، ایمان و تقوا است. این دو را هم در چهره عبادت ها و راز و نیازهایشان می توان دید؛ البته یاران حضرت مهدی(عج)، نه تنها اهل اطاعت و بندگی اند، بلکه دراین مسیر، اهل «جدیّت و تلاش» نیز هستند و تمام توان خود را در این راه به کار می گیرند.

کد خبر 956692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha