دشت شیروان - قوچان با ۷۳ سانتی متر، بیشترین اُفت سالانه آب را داشته است

مدیر آب منطقه ای شهرستان های شیروان و فاروج گفت: اُفت سالانه هشت دشت استان مجموعا ۴۰ سانتی متر بوده اما دشت شیروان- قوچان با ۷۳ سانتی متر، بیشترین افت را داشته است.

«اسحاق خسروپناه» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: علت افت سطح تراز آب زیرزمینی کاهش محسوس نزولات جوی، تغییر الگوی بارش از برف به باران، اضافه برداشت چاه های مجاز، چاه های غیر مجاز، عدم رعایت الگوی کشت مناسب و اجرای روش های نوین آبیاری بوده است.

 

مدیر آب منطقه ای شهرستان های شیروان و فاروج، با اشاره به اینکه در محدوده شهرستان فاروج در حدود یک هزار و 64 منبع شامل چاه، چشمه و قنات با حجم حدود ۹۹ میلیون متر مکعب منابع از منابع آب زیرزمینی برداشت می شود، گفت: راه های موثر در کاهش افت، نصب کنتورهای هوشمند و الکترو مغناطیس بر روی همه چاه های کشاورزی، صنعتی و شرب برای مدیریت مصرف بهینه آب، ایجاد بازار محلی آب و تشکل های آب بران چاه ها برای مدیریت آب از سوی مردم و ارزش گذاری واقعی آب، توسعه روش های نوین آبیاری و تجمیعی برای جلوگیری از هدر رفت آب، مطالعه و اجرای طرح های تغذیه مصنوعی در نقاط حساس آبخوان، رعایت الگو کشت و کشت گیاهان کم آب طلب و سازگار با اقلیم منطقه و ... است.

 

وی با اشاره به اقدامات حقوقی انجام شده برای جلوگیری از اضافه برداشت آب از 151 حلقه چاه مجاز بیان کرد: در هفت سال اخیر نصب کنتور هوشمند بر روی بیشتر چاه ها، مدیریت مصرف آب با شارژ کارت هوشمند بر اساس سهم آب، شناسایی و برخورد با ۲۳۰ حلقه چاه غیر مجاز، اجرای طرح الگوی مشارکتی با حضور ذی مدخلان در سطح شهرستان و جلوگیری از انتقال آب به اراضی غیر تحت شرب انجام شده است.

 

گستره دشت شیروان - فاروج هزار و ۳۶۰ کیلومترمربع است و این دشت از لحاظ آب و هوایی در منطقه خشک و در حوزه آبریز اترک قرار دارد که از سال ۱۳۶۶ این دشت، ممنوعه اعلام شده  و مجوز حفر چاه جدید کشاورزی در آن داده نمی شود.

کد خبر 956987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha