شبکه های برون مرزی سلاحی ژئوپلتیک برای کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی اند

سمانه کچویی معتقد است شبکه های برون مرزی به عنوان اصلی ترین سلاح ژئوپلتیک ایران نقش بسزایی در کاهش ایران هراسی و حتی اسلام هراسی در دنیا داشته اند. 

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سمانه کچویی» خبرنگار شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی از سال 1385 وارد دنیای خبر و خبرنگاری شده است. او پیش از آغاز همکاری خود با این شبکه، به عنوان مترجم  در برنامه های بین المللی فعالیت و همچنین به عنوان خبرنگار با خبرگزاری ها همکاری داشته و چند ماهی نیز در رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی مشغول به کار بوده است. با این فعال رسانه ای درباره نقش و کارکردهای شبکه های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی به خصوص شبکه هیسپان تی وی به گفتگو نشسته ایم:

 

 

رویکرد شبکه هیسپان تی وی در بازتاب تحولات و اتفاقات ایران و جهان را چگونه توصیف می کنید؟

هیسپان تی وی همواره تلاش می کند تا در برابر تحولات ایران و جهان فعالانه عمل کند، در توليد محتوا پويا باشد و به سمت جريان سازی در خبر برود؛ انتشار سریع اخبار درست در خصوص حوادث مرتبط با ایران و کشورهای غرب آسیا  یکی از اولویت های شبکه است که در این سال ها سعی کرده به بهترین شکل انجام دهد. هیسپان تی وی علی رغم محدودیت هایی که داشته مانند قطع ماهواره و یا بستن اکانت هایش در شبکه های اجتماعی کار خود را خوب انجام داده و به عنوان یک شبکه الترناتیو، توانسته اخباری را که برای قدرت های غربی خوشایند نبوده، به خوبی منعکس کند. 

 



مزیت نسبی هیسپان تی وی در مقایسه با رسانه های رقیب آن چیست؟
  یکی از ویژگی های هیسپان تی وی این است که در بیشتر کشورهای آمریکای لاتین حتی در آمریکا هم خبرنگار محلی دارد و این مسئله یکی از مزیت های رقابتی هیسپان تی وی در دنیای رقابتی امروز رسانه ها محسوب می شود. همانطور که از شعار هیسپان تی وی پیدا است  یعنی «بازتاب بی‌طرفانه خبرهای مهم جهان و خبر از دیدگاهی نو»، این شبکه همواره به دنبال ارائه دیدگاهی متفاوت از حوادث است و به عبارتی آن روی داستان را که دیگر شبکه ها نشان نمی دهند، به بهترین شکل نشان می دهد.




انتخاب سوژه و موضوع گزارش ها در هیسپان تی وی چه فرآیندی را طی می کند؟

 انتخاب سوژه برای مخاطب اسپانیایی زبان ملاحظات خاص خودش را دارد. علاوه بر ارزش های خبری استانداردی که برای پوشش یک خبر وجود دارد، پرداختن به آن با توجه به جامعه هدف اهمیت ویژه ای دارد. این اخبار با توجه به حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی، سلامت و غیره بر اساس معیارها و سیاست گذاری های شبکه هیسپان تی وی انتخاب می شوند، اما به طور کلی به جز برنامه هایی که از سوی ریاست جمهوری و وزارتخانه ها دعوت می شویم، دیگر برنامه ها بر اساس اهمیتی که برای شبکه و جذابیتی که برای مخاطب دارد انتخاب می شوند. نشان دادن توانمندی های ایران در عرصه های مختلف از جمله علمی، پزشکی، دفاعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، بازتاب تاریخ و تمدن غنی ایران و به طور کلی فرهنگ ایران زمین از جمله مواردی است که در زمان انتخاب سوژه مد نظر قرار می دهیم و البته در اکثر موارد مورد توجه مخاطبان ما قرار می گیرد.



 شبکه های برون مرزی به خصوص هیسپان تی وی در رویکرد استراتژیک جمهوری اسلامی چه نقشی دارند؟
 یکی از مسائلی که ایران با آن در عرصه بین المللی دست و پنجه نرم می کند تبلیغات سوء علیه کشور است که منجر به گسترش ایران هراسی شده است و شبکه های برون مرزی به عنوان اصلی ترین سلاح ژئوپلتیک ایران نقش بسزایی در کاهش ایران هراسی و حتی اسلام هراسی در دنیا داشته اند. عدم توجه به این بخش حیاتی سازمان قطعا ضربه بدی به دیپلماسی رسانه ای ایران خواهد زد.



شبکه های برون مرزی ایران با چه چالش هایی مواجه اند؟
شبکه های برون مرزی ایرانی در طول این سال ها همواره به دلیل فشارهای گوناگون و ترسی که قدرت های غربی از تاثیرگذاری این شبکه ها بر ملت ها داشتند از روی ماهواره ها حذف می شدند و اکنون شایسته نیست که در داخل هم از این بابت که کمبود بودجه به ما آسیب بزند، نگرانی داشته باشیم. از طرفی حضور و همکاری خبرنگاران محلی در کشورهای مختلف که بتوانند علی رغم همه تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران با شبکه های برون مرزی همکاری کنند گنجینه ارزشمندی است که به راحتی به دست نیامده است و نباید آن را از دست داد. لذا باید به بودجه شبکه های برون مرزی از طرف نهادهای مسئول توجه شده و با اختصاص ردیف بودجه متناسب و مستقل راهکاری جدی برای رفع مشکلات معاونت برون مرزی صداوسیما اندیشید. 

کد خبر 957049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha