کاهش وابستگی به نهاده های طیور با باقلای بدون تانن/ «مهتا» مصرف نهاده های وارداتی طیور را ۳۰ درصد کاهش می دهد

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با تولید باقلای بدون تانن در راستای کاهش وابستگی به نهاده های طیور گام بلندی برداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ که جزو اصلی ترین پروتئین در سبد خانوار ایرانی به شمار می رود افزایش قیمت ارز و به دنبال آن افزایش قیمت نهاده های طیور بود.

 

متاسفانه  90 درصد نهاده های طیور  وارداتی است و این مهم موجب شد صنعت پرورش طیور به ویژه در تحریم های اقتصادی با تلاطم های مختلفی رو به رو شود.

 

چند سالی است که  کارشناسان و محققان بخش کشاورزی کشور در تلاش هستند تا بتوانند این وابستگی را با محصولات تولید داخلی کاهش دهند.

 

در این راستا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با تولید باقلای بدون تانن که منبع بسیار مهم پروتئین به شمار می رود گام بلندی برداشته است.

 

طرح استفاده از باقلای بدون تانن در جیره غذایی طیور در استان درحال اجرا است و در چهل و دومین روز پرورش طیور مرغ های پرورشی از باقلای بدون تانن استفاده کردند و یافته ها در این بخش نشان می دهد که این اقدام توانسته مصرف 30 درصد ذرت و کنجاله سویا که مهمترین منابع انرژی و پروتئین مرغ پرورشی است را کاهش دهد.


«های حق شناس» در این زمینه می گوید: گرچه گلستان در تمامی بخش های کشاورزی ظرفیت دارد اما یکی از مزیت های نسبی استان گلستان صنعت مرغ است.

 

استاندار گلستان ادامه داد: 12.5درصد از مرغ مورد نیاز کشور در گلستان تولید می شود و  تامین نهاده ها برای این بخش بسیار ضروری است.

 

حق شناس بیان کرد: یکی از مواد اولیه تامین کننده خوراک مرغ ذرت و سویا به شمار می رود که از خارج از کشور وارد می شود.

 

وی افزود: یافته های طرح تحقیقاتی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بیانگر آن است که استفاده از باقلای بدون تانن در جیره مرغ پرورشی باعث کاهش 30 درصدی دان وارداتی می شود و موفقیت در این طرح منجر به تغییر و تحول در استان می شود.

 

استاندار گلستان افزود: با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی می توانیم این نهاده را در استان کشت کنیم و این نویدبخش برای صنعت مرغداری است که نگرانی واردات نهاده ها نباشند.


معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این زمینه می گوید: برای من باعث افتحار است که امروز شاهد گزارش دستاورد همکاران ما در مرکز تحقیقات کشاورزی بودیم، این مهم یک طرح اثر بخش و ضروری برای کشور است.

 

«کامبیز بازرگان» ابراز داشت: در پایان سال 97 پس از 10 سال تلاش همکاران ما، رقم باقلای بدون تانن در استان گلستان معرفی شد که چهار خصوصیت مهم دارد.

 

وی درصد پایین تانن، افزایش محصول که 4 تن در هکتار و قابلیت برداشت مکانیزه را از مزایای این نوع باقلا برشمرد و گفت: طرح مرکز تحقیقات و استفاده از باقلای بدون تانن در جیره پرورش مرغ یک پروژه مهم و اثربخش در استان  است.


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ابراز داشت: پروژه مرکز تحقیقات پایان یافته است و باقلای بدون تانن تولید داخل توانست حدود 30 درصد از خوراک دان وارداتی کشور را جایگزین کند.

 

بازرگان افزود: 90 درصد نهاده های طیور وارداتی است و با آزمایشی که انجام شده نتایج به اثبات رسیده که می توانیم 30درصد باقلا به جای ذرت و کنجاله وارداتی جایگزین شود و این اقدام هیچ کاهشی در میزان بازده مرغ های پرورشی ندارد.


وی گفت: با توسعه کشت  این نوع  باقلا  می توانیم 30 درصد واردات نهاده های خوراک طیور را کاهش دهیم.

 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد:  تحریم های ظالمانه فشار زیادی به کشور وارد کرده است و به طور قطع این اقدام می تواند نهاده مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کند.

 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: با این دسته از اقدامات همه تلاش خود را به کار می گیریم تا جهش تولید در بخش کشاورزی محقق شود.

 
مختار مهاجر نیز در این باره گفت: 55 هزار تن خوراک طیور در استان مصرف می شود و جایگزینی باقلای بدون تانن در جیره غذایی مرغ 30 درصد نزدیک به 20 هزار تن مصرف نهاده وارداتی را کاهش می دهد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: 15 هزارتن باقلا در گلستان تولید می شود و جایگزینی این باقلا با نهاده های دان در این بخش می تواند  100 میلیارد تومان صرفه جویی به همراه بیاورد.

 

«فاطمه شیخ»، عضو هیات علمی و پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان نیز با اشاره به ارزش افزوده غذایی باقلا رقم «مهتا» و  جایگزینی آن با کنجاله سویا و دانه ذرت در تغذیه دام و طیور  گفت: هر ساله هزینه زیادی صرف واردات نهاده های  طیور به کشور می شود و همچنین با توجه به محدودیت های آب بحث محدودیت های سطح زیر کشت را نیز در استان شاهد هستیم.

 

عضو هیئت علمی و پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان  ادامه داد: یکی از محصولاتی که در دنیا مورد استقبال برای جایگزینی خوراک طیور قرار می گیرد باقلا است و ایران دوازدهمین تولید کننده باقلا در دنیا به شمار می رود و از نظر میزان تولید در واحد سطح جزو 10 کشور برتر است.


شیخ بیان کرد: 400 لاین حاصل دورگه گیری در مرکز تحقیقات و کشاورزی استان از باقلا وجود دارد و ارقام مختلف باقلا مناسب کنسرو و یا مقاوم به خشکی داریم و آخرین رقم که در مرکز تحقیقات معرفی شد باقلای بدون تانن بوده که مورد استفاده جیره طیور قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه رقم «مهتا» از بین 10 رقم بدون تانن برای جیره غذایی مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: این رقم می تواند هزینه های تولید کشاورزان را کاهش دهد و همچنین مقاومت به سرما این رقم باقالا نسبت به دیگر ارقام بالاتر است.

 

آن چیزی که مسلم است چنین اقداماتی به ویژه از سویی افرادی که واردات نهاده های دامی را در انحصار خود دارند با مخالفت هایی رو به رو خواهد شد و نیاز است نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی از چنین طرح هایی حمایت کنند.

 

به طور قطع این اقدام باعث می شود همچنین مرغ ارزان تر به سفره های مردم برسد.

 

 

کد خبر 957081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha