۱۰۰ نسخه خطی از امام هادی(ع)در گنجینه کتب رضوی نگهداری می شود

سوزنچی کاشانی گفت:بیش از یکصد کتاب خطی و چاپ سنگی از امام هادی(ع) در مخزن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که شامل سرگذشت ‌نامۀ امام علی‌النقی(ع)، کلمات قصار، عمر حضرت و مدت امامت، نحوۀ شهادت و مسائلی از این دست است.

«علی سوزنچی کاشانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد ضمن تبریک دهه ولایت گفت: یکی از نفیس‌ترین نسخه‌ها که قدمت آن به قرن هشتم قمری می‌رسد، «کشف الغمه في معرفه الائمه» است که در قرن هفتم تألیف شده و در ذی‌الحجه سال ۷۸۴ به خط نسخ ۴۵ سطری با عناوین شنگرف کتابت شده است.

 

مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس با بیان این ‌که نسخه‌های متعددی از این اثر در گنجینه موجود است، اضافه کرد: سه نسخۀ نفیس دیگر، نسخه‌ای به کتابت ۸۴۸ قمری، نسخۀ دیگر کتابت ۹۶۸ قمری وقفی شاه‌عباس اول صفوی و نسخۀ کتابت ۱۰۹۴ قمری وقفی نادرشاه افشار است.

 

سوزنچی ضمن اشاره به این‌که از کتاب گران‌سنگ «زیاره الجامعه الکبیره» منسوب به امام هادی(ع) نسخه‌های ارزشمند بسیاری موجود است به دو نسخه در قطع طوماری اشاره و تصریح کرد: نسخه‌ای به خط نسخ در ۲۴۸ سطر داراي سرلوح مذهّب و منقّش، عناوين به سرخي، بين‌السطور زراندازي، جدول‌کشي به زر و تحرير مشکي و جلد سرطبل میشن عنابی، به کتابت قرن ۱۳قمری و نسخۀ مترجم طوماری دیگر به کتابت ۱۲۶۰ قمری دارای سرلوح مزدوج، سطربندی، جدول‌بندی و کمندکشی به زر و تحریر مشکی، ترجمه به شنگرف، زمینۀ ادعیه افشان غبار زرین است.

 

وی افزود: دو نسخۀ دیگر از این اثر به کتابت ۱۲۸۴ قمری، اعراب کلمات به شنگرف، جدول‌بندي به زر و تحرير مشکي و لاجورد، صفحۀ اول داراي سر لوح زمينۀ سادۀ منقّش زرّين نقش يک ترنج و دو سر ترنج و نسخۀ دیگر به کتابت ۱۲۸۱ قمری داراي سرلوح و کتيبۀ مجدول به زر و تحرير مشکي و لاجورد و کمند و سطربندي است.

 

مدیر مخطوطات آستان قدس رضوی اضافه کرد: «شرح زیارت جامعه» شرح «احمدبن زین‌الدین احسائی» عناوین به سرخی که برفراز برخی عبارات به مشکی خط کشیده شده، دارای حواشی به کتابت ۱۲۳۰ قمری و «رساله فی مشاکل الزیاره الجامعه» در قرن ۱۲ قمری کتابت شده است.

 

وی از دو نسخۀ منظوم یاد کرد و گفت: «شرح حال امام هادی(ع)» یا «شمس الفقیه» به زبان اردو در قرن ۱۳ قمری به خط نستعلیق تحریری کتابت شده و نسخۀ خطی «شجره‌نامۀ دلدار علی نقوی تا جعفربن امام علی النقی(ع)» به زبان فارسی در سال ۱۳۰۰ خورشیدی به خط نستعلیق با عناوین شنگرف کتابت شده است.

 

سوزنچی ادامه داد: دست‌نوشتۀ خطی «شرحی کوتاه بر زندگانی حضرت امام علی النقی الهادی(ع)» که مؤلف و کاتب آن «یحیی حاجی مرادخانی» در قرن ۱۴ خورشیدی است، «کفایه الأثر فی النصوص علی الأئمه الأثنی عشر» به کتابت ۱۳۱۸ قمری با عناوین شنگرف، داراي يک سرلوح زرپوش منقّش به گل و برگ ريز و نيم‌ترنج در زمينۀ لاجورد، اوراق جدول‌بندي به زر و لاجورد و تحرير و داراي کمند به زر و تحرير و «سعاده الکونین فی بیان فضائل الحسنین» به زبان فارسی که در سال ۱۲۵۲ در دهلی کتابت شده، سه نسخۀ ارزشمند دیگر است.

 

مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس از برخی کتب دیگر که بخشی از آن به امام هادی(ع) پرداخته است نام برد و خاطرنشان کرد: «المناقب» به کتابت ذی‌الحجه ۱۱۴۰ قمری با عناوین شنگرف، «الصافی(فی شرح الکافی)»، «ارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد»، «الفصول المهمه فی معرفه الأئمه»، «بحار الأنوار الجامعه لدرر اخبار الأئمه الاطهار(ع)»، «جنات الخلود» به زبان فارسی به کتابت ۱۱۲۷ قمری و «زیارت‌نامۀ ائمۀ اطهار علیهم‌السلام» از دیگر نسخه‌های دست‌نویس موجود است.

 

سوزنچی با بیان این‌که کتب چاپ سنگی بسیاری با موضوع یادشده در گنجینه موجود است، یادآور شد: «صحیفه‌الهادیه وا‌لمهدیه» به زبان فارسی، شامل کلمات قصار حضرت، به همت ابراهیم‌بن محسن کاشانی گردآوری شده، اسماعیل‌بن صدرالدین آملی بر آن حاشیه نوشته و کاتب آن مصطفی نجم‌آبادی است که در سال ۱۳۱۸ قمری در تهران چاپ شده است.

کد خبر 957193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha