تطبیق و پیوند پیام عاشورا به روزگار کنونی یکی از مهم‌ترین ظرایف کاری هنرمندان متعهد و ولایی است

دلشادی با بیان اینکه «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» یک پیام قرآنی و عاشورایی است و به بیان موضع انسان در اردوگاه حق یا باطل می‌پردازد گفت: تطبیق و پیوند پیام عاشورا به روزگار کنونی یکی از مهم‌ترین ظرایف کاری هنرمندان متعهد و ولایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سینا دلشادی» در جلسه ستاد هنری ترویج فرهنگ دفاع مقدس در حوزه هنری خوزستان اظهار کرد: «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» یک پیام قرآنی و عاشورایی است و به بیان موضع انسان در اردوگاه حق یا باطل می‌پردازد.

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان با بیان اینکه مرز بین حق و باطل دوستی و دشمنی با ولی خداست افزود: بسیاری از انحرافات از عدم شناخت حق ایجاد می‌شود چرا که وقتی حق را نشناسیم در تشخیص اهلش دچار خطا می‌شویم و آن وقت به خود می‌آییم و می‌بینیم در سپاه و جبهه باطل که همان دشمن ولایت است، قرار گرفته‌ایم.

 

وی اضافه کرد: ولی خدا زمانی رسول‌الله (ص) است یک وقت جانشین بر حق او علی‌ابن‌ابیطالب (ع) و  حسین‌ابن‌علی (ع) است و همینطور امتداد خط ولایت و امامت به امام زمان (عج) و بعد از ایشان به نایب بر حق او یعنی ولی فقیه زمان می‌رسد.

 

دلشادی تصریح کرد: اگر انسان در دوست‌شناسی و دشمن‌شناسی دچار انحراف و تزلزل شود، عاقبتش ایستادگی و مقابله با ولی خدا می‌شود و آن وقت در دنیا و آخرت دچار خسارت و زیان خواهد شد.

 

وی بیان کرد: اینکه ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» در واقع به این امر اقرار می‌کنیم که ما در اردوگاه حق و پیوسته به حسین و راه حسینیم و از دشمن حسین و دشمن راه حسین برائت و بیزاری می‌جوییم.

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان ادامه داد: این عبارت تبلور معنای تولی و تبری است که اگر چه این دو را از فروع دین می‌دانیم ولیکن اگر دقت کنیم می‌بینیم از جهتی از اصول دین هستند چرا با اصل امامت مرتبط و پیوسته هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بنابراین بیان این عبارت اقرار با اعتقاد و التزام به یکی از مهم‌ترین اصل‌های اصول دین است اذعان داشت: در واقع بیان و ابراز این اعتقاد است که اعمال و رفتار ما جهت می‌دهد و امام ما را معنا می‌بخشد، مسلمان واقعی با این اصل (امامت) اصالت می‌یابد و اصالتش در پیوند همیشگی با این اعتقاد و التزام است.

 

دلشادی با بیان اینکه کسی که پیام عاشورا را درک کرده است حسین و یزید زمانه‌اش را خوب می‌شناسد ابراز کرد: شیعه واقعی هم زمان‌شناس است و هم دشمن‌شناس و قطعا نمی‌تواند بدون موضع و نسبت به حوادث وقایع روز و در مواجهه با نظام زور و سلطه و جنایات مستبکران عالم بی‌تفاوت و بی‌انگیزه باشد.

 

وی با اشاره به اینکه این پیام از سویی یک پیام قرآنی است تاکید کرد: در جای‌جای قرآن، عشق به خوبان و خوبی‌ها و تنفر از بدی‌ها دیده می‌شود و اساسا سیره انبیاء الهی نیز اینچنین بوده و بیراه نیست اگر بگوییم اوج تجلی و تبلور این مرام و سیره انبیاء الهی یعنی دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا در قیام اباعبدالله‌الحسین (ع) به شکوفایی و بروز می‌رسد.

 

سرپرست حوزه هنری خوزستان خاطر نشان کرد: بیان این عبارت نورانی پیوستن به همه خوبی‌های عالم است که در وجود سراسر نور حضرت سیدالشهدا (ع) معنا می‌شود.

 

وی عنوان کرد: وظیفه هنرمندان در قبال این پیام قرآنی و عاشورایی این است که اولا شناخت عمیق و دقیق از محتوا و معنای آن پیدا کنند و ثانیا آنچه را در این‌باره می‌فهمد هنرمندانه و زیباشناسانه بیان کرده و آن را به روش‌ها و شیوه‌های مختلف در جامعه عرضه و منتشر کنند.

 

دلشادی یاد آور شد: بدون تردید تطبیق و پیوند پیام عاشورا به روزگار کنونی یکی از مهم‌ترین ظرایف کاری هنرمندان متعهد و ولایی است.

 

در این نشست کارشناسان فرهنگی و هنری حوزه هنری خوزستان به بیان دیدگاه خود پرداختند.

 

کد خبر 957210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha