برداشت گوجه فرنگی از سطح ۶۰۰ هکتار  از اراضی کشاورزی آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مانه و سملقان گفت: برداشت گوجه فرنگی از سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده که ۵۰ درصد آن با روش‌های نوین، آبیاری می شود.

«هادی قهرمانیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  با بیان اینکه برداشت گوجه فرنگی از سطح ۶۰۰ هکتار  از اراضی کشاورزی آغاز شده است، اظهارداشت: پیش بینی می شود از این سطح 27 هزار تُن گوجه فرنگی برداشت شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان عنوان کرد: کشت گوجه فرنگی در این شهرستان نسبت به سال گذشته کاهش داشته که علت اصلی آن قیمت پایین این محصول و بی رغبتی کشاورزان در شهرستان است.

 

وي افزود: 40 درصد گوجه فرنگي تولید شده در مانه و سملقان به صورت تازه خوري و 60 درصد نيز در كارخانجات رب و فرآوري به مصرف مي رسد و پنج رقم گوجه فرنگي در مزارع اين شهرستان كشت مي شود.

 

وي با بيان اينكه 250 هكتار گوجه فرنگي با روش آبياري نوين و مالچ پلاستیکی در اين شهرستان كشت شده است، افزود: با ارائه تسهيلات ارزان قيمت به كشاورزان، كشتزارها بايد به سامانه آبياري نوين تجهيز شود چرا كه هم اكنون كمبود منابع آبي داريم و شيوه آبياري سنتي پاسخگو نيست.

 

قهرمانیان بیان کرد: خاک‌پوش پلاستیکی یا مالچ پلاستیکی نوعی پوشش است که برای محافظت و ارتقای کیفیت خاک، روی سطح خاک گسترده می‌شود.

 

وی از جمله مزایای این نوع کشت را افزایش ۱۰۰ درصدی برداشت محصول،  بهبود ساختمان خاک، بهبود ظرفیت و نگهداری رطوبت خاک، حفاظت خاک در برابر فرسایش، افزودن مواد مغذی و آلی به خاک و کنترل علف‌های هرز دانست.

 

شهرستان مانه و سملقان با ۸۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت به عنوان قطب کشاورزی خراسان شمالی محسوب می شود.

کد خبر 957983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha