غدیر تداوم خط نبوت در مسیر امامت

غدیر تداوم خط نبوت و سرچشمه ای هست که تا پایان هستی می جوشد.

خبرگزاری شبستان_ گیلان، فرونت بهبودی؛ روز هجدهم ذى‏ الحجه، سال دهم هجرت بود و رسول خدا(ص) در راه بازگشت از حجی که در آن مردم احکام را آموزش دیده بودند، زیر آفتاب سوزان عربستان به استراحتگاه جُحفه رسیدند در محلی که غدیر خم نام داشت. پیامبر اسلام به امر خدا به سواران و پیاده ها فرمان توقف داد و فرمود:« آنان که رفته اند باز آیند و آنان که نیامده اند برسند».

 

سپس گفتند انبوهی از جهاز شتران را گردهم آورند و بر بالای آن رفت، عده کثیری از مردم چشمانشان به پیامبر دوخته شده بود، پس از آنکه خبر داد به‌زودى از میان آنان خواهد رفت از چگونگى ابلاغ رسالتش پرسید و همگان به برحق بودنش شهادت دادند. آنگاه دست على(علیه‏ السلام) را گرفت و با شكوه بالابرد و با صدایی رسا فرمود: «من كنت مولا فعلى مولاه.» (هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست) و امام علی(ع) را به جانشینی برگزید، جانشینی که سال‏ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم نیز اعلام شده بود ولی در غدیر، این اعلام به اطلاع عموم مردم رسید.

 

این واقعه که در سال‌های پایانی زندگی رسول گرامی اسلام(ص) رخ داد تنها یک حادثه‏ تاریخی و نام یک سرزمین نیست، بلکه روز اسلام و تفکری است که تداوم خط نبوت را خبر می‏‌دهد. پایان رسالت خاتم پیامبران آغازیست بر راه امامت علی(ع) و خاندان پاک و مطهرش و روزی که عیدالاکبر نامیده می شود.

 

بدون شک واقعه غدیر نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. واقعه ای که طی آن پیامبر اسلام(ص) مهمترین ماموریت خود را به سرانجام رساند. پیامبر(ص) در روز غدیر بعد از خطبه یك ساعته ای كه ایراد کردند، جمله معروف «هر كه من مولای او هستم، علی مولای اوست» را سه بار تكرار كرد تا در گوش مسلمانان و تاریخ ماندگار شود.

 

بدون شک واقعه غدیرخم در تعیین سرنوشت آینده اسلام نقش به‌سزایی داشته است. انتصاب حضرت علی(ع) به امامت در روز غدیرخم، ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام بود، ماموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت آن حضرت و کوتاهی در آن به معنای از بین رفتن زحمات ایشان بود.

 

با این مقدمه طولانی نگاهی داریم به برپایی مراسم عید غدیرخم که هرساله با شکوه تمام در بندرانزلی جشن گرفته می‌شود، اما امسال به دلیل شرایط خاص و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مردم کاروان‌های شادی را در سطح شهر به راه انداختند و در کوی برزن به جشن و شادی و پایکوبی برخواستند.

 

در این راستا رییس اداره تبلیغات اسلامی بندرانزلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی عید غدیر را عید امامت و ولایت که حلاوتی دو چندان دارد، اعلام کرد و افزود: بدون شک غدیر، امتداد خط رسالت در آیینه تمام نمای امامت، روز بشریت، روز پاسداشت انسان کامل، تداوم رسالت پیامبرعظیم الشان اسلام در ولایت امام علی(ع)، عید پیمان، میثاق و عهد، عید انسانیت و کمال است.

 

«حجت الاسلام عباس صباحی » با بیان اینکه غدیر با سرنوشت و مدیریت جهان اسلام گره خورده است تاکید کرد: اگر پیام غدیر و فرمان رسول اسلام مورد توجه قرار گرفته بود، امروز دیگر شاهد جنگ‌ها، مصائب موجود در کشورهای اسلام نبودیم.

 

وی تصریح کرد: دشمنان با امکانات و ثروت جهان اسلام علیه مسلمانان وارد عمل شدند، دهه امامت و ولایت فرصت ارزشمندی است تا بار دیگر پیام غدیر برای عموم جهانیان تبیین شود.

 

حجت‌الاسلام صباحی خاطرنشان کرد: اگر پیام غدیر و سیره علوی در زندگی مسلمانان جاری شود فرضه‌های ضاله و خودساخته جایی در میان امت اسلامی نخواهند داشت.

 

وی همچنین از پخت غذای گرم و توزیع یک هزار و 400 کیلو مرغ با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان گیلان در بین نیازمندان این شهرستان خبر داد و افزود: همچنین 15 نانوایی به مناسبت عید غدیر در این شهرستان اقدام به توزیع نان رایگان کردند.

 

مدیر موسسه و حسینیه شهید فرمانی در بالامحله سنگاچین و همسر شهید ابراهیم فرمانی نیز از خیرین این شهرستان است که در برگزاری مراسم‌ها، جشن‌ها، آیین‌ها و اعیاد مذهبی در حد توان به احتیاجات نیازمندان رسیدگی می‌کند.

 

«معصومه بیژن» در این باره به خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی گفت: این موسسه خیریه با اهدای سبد کالا، هدایای نقدی، پخت غذای نذری و توزیع آن در بین مردم بالا محله سنگاچین و جمع آوری کمک های مردمی برای خرید اقلام جهیزیه نوعروسان به کمک نیازمندان این شهرستان می شتابد.

 

وی همچنین در روزهایی که شهرستان با ویروس کرونا مقابله می کرد در طرح مواسات نیز کمک‌های همدلانه این موسسه را به دست نیازمندان رسانید.       

کد خبر 958146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha