نقش سرنوشت ساز غدیر/ شکوه غدیر کمتر از اربعین نیست

واقعه غدیر در تعیین مسیر آینده اسلام و پایان ماموریت پیامبر اکرم(ص) برای تبلیغ رسالتش نقش سرنوشت سازی داشت تا جایی که کربلا را نتیجه انکار فراموشی غدیر می دانند...

خبرگزاری شبستان _گیلان، نوشین کریمی؛ از بچگی که یادم می آید روز عید غدیر لباس نو بر تنمان می کردند و بهترین غذایی که دوست داشتیم برایمان می پختند و هدیه ای هر چند کوچک تهیه می شد و به دیدار همسایه و اقوام سادات می رفتیم. مادرم می گفت دیدار سادات که اولاد پیغمبر هستند به زندگیمان خیر و برکت می دهد. در آن دیدارها مشتاقانه منتظر پخش شیرینی و شکلات و البته سکه هایی بودیم که خود سادات باید کف دستمان می گذاشتند، مادر آن پول ها را داخل کیف پولش می گذاشت و برای ما که بچه بودیم داخل قلک می انداخت، می گفت: «این پول ها ته کیسه هستند و برای اینکه سال پر پولی داشته باشیم باید خرج نشود، ته پس اندازمان باقی بماند....»



چند سالی هم هست که تبلیغ عید غدیر بیشتر شده و از آیات و روایات بر اهمیت عیدی دادن و اطعام کردن در این روز تاکید می شود، خیلی ها غذا پخش می کنند، و هیئت ها پای کار آمده اند؛ آبگوشت می پزند و مردم هم در حد توان خود یکی دو پخت از تنور نانوایی ها را برای این امر به نام اطعام عید غدیر صلواتی نان دست مردم می دهند.

در واقع عید غدیر، که عید امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) است تنها‌ روزی است که در روایت وارده از امامان معصوم(ع)، اطعام دادن به مؤمنان سفارش شده است.

 


 امام رضا(ع) فرموده‌اند: «ثواب غذا دادن به یک مؤمن در این روز برابر با غذا دادن به ۱۲۴ هزار پیامبر است» و امام صادق(ع) که این روز را روز اطعام الطعام نامیده اند فرموده‌اند: «غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق(در رأس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید(در رأس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد(بحار ج۹۵ ص۳۲۳).



«مینا کرم بجاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به علت مظلوم واقع شدن اعیادی چون غدیر و قربان اشاره کرد و اظهار داشت: مگر علوی بودن مقدمه حسینی بودن نیست! پس شیعه چرا غدیر را ارجح نمی‌داند و روز شمار غدیر ندارد.



مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان گیلان کربلا را نتیجه انکار و فراموشی غدیر دانست و افزود: شکوه غدیر کم از اربعین نیست، بلکه مقدّم هم است‌.



وی با تاکید بر اینکه قاعدتاً وظیفه ما در ابتدا باید احساس مسئولیّت برای غدیر باشد و بعد اربعین، تصریح کرد: همه کارها برای اربعین و خصوصا ًآن حرکت رستاخیزی را باید صد برابر در حقّ غدیر انجام داد ولی متاسّفانه، فقط چهره محرم و اربعین پر رنگ است.



کرم بجاری با بیان اینکه بچّه شیعه اگر پرچم علی‌ابن‌ابیطالب را بالا نگه دارد به پرچم حسین‌بن‌علی(ع) می‌رسد، گفت: عظمت عید غدیر با همه اعیاد مذهبی ما متفاوت است پس باید این تفاوت را در زندگی خود نشان دهیم و جشنی متفاوت در این روز ترتیب دهیم.



وی در ادامه نصب پرچم بر سر درب منازل بچه شیعه در روز عید غدیر و اهدا شاخه گل به رهگذران، انفاق در روز غدیر و اطعام مانند دهه محرم و اربعین حسینی، آموزش خطبه غدیر به فرزندان تا درس ولایت شناسی و ولایتمداری را بیاموزند و... را از جمله کارهایی دانست که می توان برای این عید بزرگ شیعه انجام داد.

 

 

حجت الاسلام «کمال تجدد» نیز  در گفت و گو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه چهار عید بزرگ در اسلام  داریم اظهار کرد: عید جمعه برای مسلمین عید است و امام علی(ع) فرموده اند«هر روزی که بنده در آن روز گناه نکند عید است.



امام جمعه لشت نشاء با بیان اینکه عید یعنی برگشت به انسانیت افزود: علت خلقت، عرفان و شناخت خداوند متعال است و هر انسان مومنی باید بندگی خدا را توسعه بدهید.



وی تصریح کرد: هیچ مومنی از بندگی خدا به بندگی مستکبرین نخواهد رفت زیرا اگر بنده مستکبر باشیم هویت و اصالت خود را به آن ها داده ایم.



حجت الاسلام تجدد علت اصلی خلقت را معرفت به سوی خداوند دانست و بیان کرد: همه تعلیم های بشریت برای ۲ چیز است یکی بندگی و یکی علم و بصیرت و اگر این دو عامل را از هر ملتی بگیرند ملت تحقیر می شود.



وی با بیان اینکه در عید فطر که به معنای خلقت است انسان به فطرت اولیه خود برمی گردد اظهارداشت: در این روز فطرت ذاتی خداوند تبلور دارد و معرفت به عرفان خدای متعال بیشتر است.



حجت الاسلام تجدد با بیان اینکه گاهی مواقع در میان عرف رسیدن به بعضی زمان ها را به عید تعبیر می کنند، گفت: آن عیدها، عیدهای مجازی است. اما تنها عیدی که از دست ما گرفته نمی شود عید بندگی و معرفت است که هم در دنیا و هم در آخرت به درد ما می خورد.



حجت الاسلام تجدد عید قربان را یکی دیگر از عیدهای بزرگ مسلمانان بیان کرد و ادامه داد: عید قربان هم عیدی است که در آن حضرت ابراهیم نفس اماره اش را ذبح کرد تا به خواستگاه بندگی برسد.



وی همچنین به عیدالله که به عید غدیر گفته می شود اشاره کرد و افزود: برای اینکه ما بخواهیم به فطرت اولیه خود برگردیم احتیاج داریم که کسی دست ما را بگیرد و راهنمای ما باشد و مطلوب در این میان خدا و انبیاء و اولیای الهی هستند که به ما در این راه کمک می کند.



حجت الاسلام تجدد گفت: در این روز نه تنها حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) تعیین شد بلکه حضرت محمد(ص) بنا به امر الهی، اسامی جانشینان پس از خود را که همگی از نسل حضرت زهرا(س) و علی(ع) بودند به عموم معرفی کرد.



وی همچنین به نقش سرنوشت ساز واقعه غدیر در تعیین مسیر آینده اسلام اشاره کرد و افزود: پیامبر اسلام(ص) مهمترین ماموریت خود که تبلیغ رسالتش بود در این روز به انجام رساند.



حجت الاسلام تجدد تصریح کرد: خداوند روزی در عالم، بالاتر و بهتر از روز عید غدیر خم خلق نکرده است و در رابطه با واقعه غدیر بود که آیه اکمال: «الْیوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم، وَ اتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی، وَ رَضیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِینا» (آیه ۳ سوره مائده) نازل شد و خداوند متعال با برگزیدن حضرت علی(ع) به عنوان، ولی و امام امت، دین و نعمت بر امت اسلام را کامل کرد و به صراحت در آیه سوم سوره مائده اهمیت این امر را یادآور شد.

کد خبر 958259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha