از اطعام علوی توسط مسجدی‌ها تا اجرای طرح «نذر نان» و دیدار از سادات

همزمان با عید سعید غدیر خم طرح اطعام علوی، طرح «نذر نان» و دیدار با سادات توسط مسجدی‌های گیلان انجام شد.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: عید سعید غدیرخم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است که یکی از سنت‌های حسنه در این عید طبق روایات، سنت غذا دادن به افراد یا همان اطعام مومن است.

 

امام صادق(ع) فرموده‌اند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)

 

هرچند دیدار با سادات در عید غدیر فرهنگ تکریم و تعظیم نسل اهل بیت(ع) در بین شیعیان بوده و از ارزش بالایی برخوردار است، اما عید غدیر را نباید تنها منحصر به دیدار با سادات کرد  .عید غدیر، عید ولایت و بزرگ‌ترین عید تشیع و مسلمانان است که با برگزاری جشن و دادن اطعام می‌توان فرهنگ شادی و اطعام به مسلمانان را در اسلام ترویج کرد.

 

در این راستا مساجد، هیئت‌های مذهبی، کمپین‌های مذهبی و جنبش‌های مردمی صومعه‌سرا و ماسال اقدام به توزیع غذای گرم در روز عید غدیر خم بین مردم مومن این شهرستان کردند که با چند تن به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

 

 

*اجرای طرح «اطعام ملکوتی» توسط بچه‌های مسجد جامع تولمشهر

«سیدعباس طبایی» با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد:  اصل موضوع اطعام در قرآن و کلام بزرگان دین بسیار سفارش شده است.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری فاطمیه(س) مسجد جامع تولمشهر افزود: موضوع اطعام به صراحت در قرآن به عنوان یکی از فضائل امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و حسینین (ع) مطرح شده است: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا. إِنمَّا نُطْعِمُکمُ ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکمُ ْ جَزَاءً وَ لَا شُکُورً: و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! (و مى ‏گویند ما شما را بخاطر خدا اطعام مى ‏کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى ‏خواهیم»(سوره انسان، آیات 8 و 9).

 

وی با بیان اینکه در این راستا طرح اطعام ملکوتی و نذر نان به همت کانون فرهنگی هنری فاطمیه مسجد جامع، پایگاه بسیج شهید بهشتی و مرکز نیکوکاری تولمشهر انجام شد گفت: در این طرح به همت خیرین 240 پرس غذای گرم، یک هزار و 550 نان لواش و 780 نان بربری بین مردم و نیازمندان توزیع شد.

 

طبایی تصریح کرد: مساجد همانطور که در احیای بسیاری از سنت های اسلامی پیشگام بوده اند در زمینه احیای سنت اطعام در روز عید غدیر نیز موفق بوده اند هرچند خیلی گسترده نشده و تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری فاطمیه(س) مسجد جامع تولمشهر خاطرنشان کرد:  عید غدیر، عید ولایت و بزرگ‌ترین عید تشیع و مسلمانان است که با برگزاری جشن و دادن اطعام می‌توان فرهنگ شادی و اطعام به مسلمانان را در اسلام ترویج کرد.

 

 

*برگزاری طرح «نذر نان» توسط بچه‌های مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا

«امیر رمضانپور» با تبریک عید ولایت و امامت اظهارکرد: همزمان با عید غدیرخم، عیدالله‌الأکبر و بزرگترین عید پیروان اهل بیت پیامبر(ص) در این روز با وجود شرایط کرونایی و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجتماعات سال‌های گذشته برگزار نشد.

 

مسئول کانون شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا افزود: بچه‌های ولایتمدار مسجد امام حسین(ع) با آذین‌بندی معابر، میادین و برگزاری مراسم خلاقانه به‌دور از اجتماعات بزرگ اقدام به برپایی جشن باشکوه عید امامت و ولایت کردند.

 

وی گفت: از جمله این برنامه‌های خلاقانه می‌توان به اجرای طرح «نذر نان» اشاره کرد که به همت بچه‌های مسجد امام حسین(ع)  به اجرا در آمده است و در این طرح شهروندان نان سفره خود را با نام مبارک مولا علی(ع) و ذکر صلوات مزیّن کردند و در این راستا برکت عید غدیر را به خانه‌های خود بردند.

 

 رمضانپور با بیان اینکه هزینه تامین نان‌ها از مردم و خیرین جمع‌آوری شده بود تصریح کرد: خوشبختانه مردم در طرح‌های این چنینی مشارکت خوبی از خود برجای می‌گذارند.

 

مسئول کانون شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا با اشاره به اینکه هر یک از بچه‌های مسجد هر کاری که از دستش بر می‌آمد در این عید انجام داد خاطرنشان کرد: هر یک از بچه‌ها با توجه به رسته کاری خود تخفیفاتی را برای مخاطبین خود به همراه داشتند.

 

 

*توزیع 300 پرس غذای گرم در قالب طرح«اطعام ملکوتی» بین نیازمندان ماسال

«عقیل گنجه» با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: به مناسبت عیدالله اکبر عید سعید غدیر خم، بیش از 300 پرس غذا توسط مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی(ع) بین نیازمندان ماسال توزیع شد.

 

مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی(ع) ماسال افزود: طرح «اطعام ملکوتی» به صورت کاملا مردمی است و به همت خیران و از محل کمک‌های مردمی در ماسال اجرا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کار توزیع غذاها با رعایت نکات بهداشتی با همراهی مجموعه مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی(ع) ماسال صورت گرفت گفت: همراهی و پیگیری تشکل‌های مردمی نقش مهمی در کمک‌رسانی و ارائه خدمات به مردم به خصوص نیازمندان دارد.

 

گفتنی است، چه نیکوست در این روز عظیم ضمن تهیه بهترین غذا برای خانواده، مومنین را نیز اطعام دهیم تا این سنت شریف فراموش شده احیا شود.

کد خبر 958330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha