​احیای ۴ رشته بومی صنایع دستی گلستان در سال جاری

تجری از احیای چهار رشته بومی صنایع دستی در استان گلستان خبر داد و گفت: در سال های گذشته ۱۱ رشته از هنرهای صنایع دستی گلستان احیاء شده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «احمد تجری» صبح امروز(دوشنبه 20 مرداد) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در استان گلستان 80 رشته صنایع دستی وجود دارد که این مهم نشان از توانمندی هنرمندان صنایع دستی و ظرفیت بالای استان گلستان در این بخش است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: با توجه به سیاست هایی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد احیای هنرهای منسوخ شده با کمک هنرمندان و پیشکسوتان حوزه صنایع دستی در دستور کار قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه سال های گذشته 11 رشته از هنرهای صنایع دستی استان گلستان احیاء شده بود، بیان کرد: امسال احیای چهار رشته صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت.

 

تجری متذکر شد: احیای این هنرها با مشارکت هنرمندان صنایع دستی و هنرمندان متخصص و با تجربه از مرحله طراحی، تولید و فروش در دستور کار قرار می گیرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان یادآور شد: تلاش می شود تولیدات صنایع دستی براساس نیازهای روز باشد تا برای فروش و ادامه فعالیت های این حوزه مشکلی ایجاد نشود.

 

وی بیان کرد: در سطح ملی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی وجود دارد و متأسفانه استان گلستان تاکنون هیچ کدام از روستاهای توانمند در حوزه صنایع دستی را به ثبت نرسانده است و در حوزه شهرها نیز تنها شهر ملی فرش ترکمن گنبدکاووس به ثبت رسیده است.

 

تجری ابراز داشت: با توجه به ظرفیتی که استان گلستان دارد، می توان روستاها و شهرهای ملی را به ثبت رساند و امسال استان گلستان برای نخستین بار با 10 پرونده در شورای داوری و راهبردی روستاها و شهرهای ملی صنایع دستی حضور یافت که این جلسه با حضور استاندار گلستان و نمایندگان مردم گلستان در مجلس برگزار شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اضافه کرد: در نشست شورای داوری و راهبردی روستاها و شهرهای ملی صنایع دستی، دلایل و مستندات لازم ارائه شد و امیدوارم در نتیجه این داوری ها استان گلستان دارای روستاهای ملی صنایع دستی شود.

 

کد خبر 958771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha