بزرگترين فعاليت اجتماعی مذهبی دوران کرونا برگزاری مراسم محرم است

حجت‌الاسلام جلالي تاکید کرد: بزرگترين فعاليت اجتماعی مذهبي دوران کرونا برگزاري مراسم محرم است چرا كه اكثر افراد جامعه با این موضوع مرتبط هستند و براي آنها اهمیت بالایی دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام مصطفی جلالی، معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي اين سازمان در خصوص برگزاری مراسم محرم 1442 اظهار داشت: بیش از 90 درصد مردم کشور در آيين عزاداري سالار شهيدان  مشاركت داشته و يا  شركت مي كنند همچنين لازم به يادآوري است مراسم محرم به دليل تنوع مکانی از گسترده بسیار زیادی  برخوردار است؛ بنابراين از کوچک‌ترین روستاهای مرزی تا کلان شهرها، قوميت‌هاي مختلفی با این حادثه عظيم اجتماعي پيوند دارند.

 

معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی اذعان کرد: مراسم محرم هميشه براي مردم اين مرز و بوم، قداست و اهميت وي‍ژه‌اي داشته است و با توجه به اهمیت بالای این موضوع و فراگيري آن در كشور بايد اذعان داشت كه مردم؛ نقش اصلي و تعيين كننده‌ي برگزاري مراسم محرم را دارند.

 

دبیر ستاد محرم سازمان تبلیغات اسلامی افزود: همواره اتفاقات مهم در محرم را مشارکت مردم رقم مي‌زند و در اين بين کارکرد اصلی سازمان تبلیغات اسلامی، فعال کردن مردم و زمینه سازی برای همكاري و مشارکت مؤثر آن‌ها است.

 

وی ابراز کرد: بايد گفت كه محرم اتفاقی است که توسط مردم مدیریت می‌شود و تاكنون هم با اقدامات مردم  معتقد، متدين و متعهد از گردنه‌های سخت و دشوارعبور كرده و سازمان تبليغات اسلامي  در اين عرصه وظیفه دارد اقدامات  مردم را تسهیل و تعدیل کند و هنگامی که نیاز به برخورد باشد این برخورد توسط نهاد های حاکمیتی اعمال خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام جلالی تأکید کرد: اکثر مردم جامعه ما خواهان اقامه عزای سیدالشهدا هستند اما نوع برگزاری و کیفیت آن در ایام کرونا بايد مطابق با فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالي) و  فضای زیستی ما باشد لذا باید با خلاقیت‌ دو ابتكار برگزاري مراسم سیدالشهدا را تمهید و تسهیل کنیم.

 

وی در این باره اضافه کرد: ما بین دو گروه  قرارداريم  اول گروهي  که امسال را مانند سال‌های قبل دانسته و توقع برگزاری مراسمی مانند سال های گذشته را دارند که این با در نظر گرفتن شرایط  فعلي امكان پذير نيست و گروه ديگر که عمدتا از خارج کشور هدایت می‌شوند و قصد دارند تا با این بهانه و در فرصت پیش آمده تعظیم شعائر حسینی را کمرنگ کنند.

 

وی یاد آور شد: طبق اعلام مکرر وزارت بهداشت ما باید توانایی زندگی با کرونا را داشته باشیم و عزاداری سیدالشهداء(ع) نیز بخشی از زندگی ما است و باید راه درست عزاداری در شرایط کرونایی را پیدا کرده و بدون اصرار برشكل قدیمی اقامه عزاداری با ابتكار و خلاقيت، روش جديدي براي عزاداري ارائه دهيم.

 

معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: پروتکل های ابلاغی نیز کاملا زمینه و بستر برگزاری مراسم محرم را  فراهم آورده و هیچ مانعی برای برگزاری مراسم وجود ندارد و در این شرایط برگزاری مراسم مانند تمامی شئون دیگر زندگی امری منطقی بوده و قطعا عدم پذیرش محدودیت ها نیز امری غیر منطقی خواهد بود، لذا سازمان تبلیغات اسلامی موضعی اصولی را اتخاذ کرده تا انشاالله بتوانیم با رعایت تمامی پروتکل ها مراسم محرم 1442 را برگزار کنیم.

کد خبر 959178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha