مهمترین برنامه های تعاون روستایی شمال استان کرمان اعلام شد

مدیرتعاون روستایی شمال استان کرمان به مهمترین برنامه های سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: ایجاد دهکده خرما، راه اندازی، تشکل های تخصصی در بخش کشاورزی مانند تعاونی شترمرغداران و... از جمله این برنامه ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ رضامحمدحسینی، سه شنبه(۲۱ مرداد) در نشست خبری ضرورت تعاونی ها در بخش کشاورزی و روستاها را به عنوان یک اهرم مناسب برای توسعه روستایی و بالابردن بهره وری کشاورزی مورد تأکید قرار داد.

 

 

مدیرتعاون روستایی شمال استان کرمان سپس اهم عملکرد شبکه تعاونی های تحت پوشش در سال ۹۸ را فهرست کرد و مشارکت در خرید تضمینی گندم به مقدار ۲۰ هزار تن، خرید و فروش توافقی محصولات کشاورزی و دامی به میزان ۸۹ هزار و ۷۰۰ تن، توزیع بیش از ۸۵ هزار تن انواع کود، توزیع ۲۰ هزار و ۶۹۷ تن آرد روستایی را از جمله این فعالیت ها برشمرد.

 

 

وی به مهمترین برنامه های سال جهش تولید هم اشاره و بیان کرد: اجرای طرح تأمین متمرکز محصولات کشاورزی و کالای اساسی از ابتدای سال به میزان بیش از ۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از مبادی تأمین و توسط تعاونی ها به صورت مستقیم با قیمت و کیفیت مناسب به مصرف کننده عرضه شد.

 

 

محمدحسینی همچنین سرمایه گذاری در اجرای طرح زنجیره ارزش خرما در شرق استان با هدف افزایش راندمان و بهره وری در تولید محصول خرما با ایجاد دهکده خرما در شهرستان نرماشیر و ایجاد و راه اندازی تشکل های تخصصی در بخش کشاورزی مانند تعاونی شترمرغداران، اسب داران، آبزی پروران، گیاهان دارویی و... را از برنامه های سال جاری عنوان کرد و گفت: ابزی پروری به صورت خرد در استان زیاد است که مشکلاتی دارند اما اگر با مشارکت یک شرکت باشد برای بازاریابی هم بهتر است.

 

 

وی از تأمین و توزیع به موقع و باکیفت و قیمت مناسب نهاده های کشاورزی و دامی مورد نیاز استان به عنوان یکی دیگر از برنامه های سال جاری خبر داد و افزود: راه اندازی فروشگاه های اینترنتی از سال گذشته دنبال و در سیرجان راه اندازی شد اما در کرمان با شرکت مربوطه به توافق نرسیدیم اما در منطقه سیدی فروشگاهی داریم که انواع محصولات کنسروی را بین ۲۰ تا ۵۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه می کند.

 

 

مدیرتعاون روستایی شمال استان کرمان ادامه داد: بعد از عید بالای ۴۰ تن زیتون توزیع کردیم و در طرح ضیافت ماه رمضان به منظور عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و دامی با ایجاد غرفه هایی در سطح شهرستان ها و روستاها آن را تأمین کردیم.

 

 

وی پیگیری برای راه اندازی کارخانه پنبه پاک کنی را از دیگر فعالیت های در دست اقدام اعلام و بیان کرد: طرح استانی «سیماب»(سامانه متمرکز آموزش بهره ورری) برای سومین سال متوالی که سال گذشته در دو هزار هکتار زمین پسته اجرا شد امسال در ۳ هزار هکتار در سیرجان، رفسنجان و کرمان در دست اجرا است

 

محمدحسینی در همین زمینه اظهار داشت: کاهش هزینه ها را مهمترین مزیت طرح سیماب دانست و تصریح کرد: چنانچه منابع درست و علمی استفاده شود در عملکرد محصول اثرگذار است.

 

 

وی در ادامه یکی از مشکلات را حضور واسطه های متعدد در نهاده های کشاورزی دانست و گفت: برای همین با کارخانه های تولید سم قرارداد بستیم تا سم با کیفیت مطلوب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد زیرا در نهاده ها مشکل داشتیم و کودها و محصولات کارخانه ها زیاد بود و هیچ مرجعی برای تشخیص آنها وجود نداشت اما در طرح سیماب حتماً با آزمایش اب، خاک، برگ و توصیه های علمی کودها را قبل از استفاده تطبیق می دهیم.

 

 

مدیرتعاون روستایی شمال استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در ایام کرونا آن دسته از تشکل های زنان روستایی، زیرساخت لازم را داشتند روزانه بیش از ۲۰ هزار عدد ماسک و ۵۰۰ دست لباس بیمارستانی در زرند و کرمان تولید کردند از جمله اینکه سالن مهدیه زنگی آباد در اختیار زنان روستایی برای تولید ماسک قرار گرفت.

 

 

وی با اشاره به اینکه تعدادی از تعاونی ها بخشی از آسیب دیدگان ناشی از کرونا بودند؛ افزود: سعی کردیم با جایگزین کردن فعالیت ها حضور خود را حفظ کنند؛ در تأمین نهاده های دامی و کشاورزی با توجه به شرایط بازار آسیب دیدند اما یکسری فعالیت های جایگزین از جمله تأمین متمرکز کالا و یا ایجاد زیرساخت های جدید مثل عرضه مستفیم محصولات برای آنان درنظر گرفته شد.

 





 

کد خبر 959190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha